Senaste nytt

Liverapportering om flighter

Olle K

Medlem
Det var en drönare vid Radisson som polisen så småningom hittade. Fick sitta och vänta ombord på att planet till Göteborg skulle avgå
 

Swissbob

Medlem
Då har ARN äntligen fått sin ''Riktiga'' första A380 (bortsett från LH och EY som var där för andra anledningar). Det är nämligen Hi-Fly (9H-MIP) som flyger åt DYs räkning och landade idag. Har ni nära till F piren så är det bara att springa förbi!

Vi får verkligen hoppas att ett ''riktigt'' bolag gör debut snart med reguljär flygningar snart... :)
 

johannesa

Medlem
SK 533 verkar divertas till Stansted nu ikväll efter att ha squawkat 7700. Det ser ut som om de fick göra några varv över London först. Det blåser mycket här i London ikväll, kan möjligen ha med saken att göra.
 
SK 533 verkar divertas till Stansted nu ikväll efter att ha squawkat 7700. Det ser ut som om de fick göra några varv över London först. Det blåser mycket här i London ikväll, kan möjligen ha med saken att göra.
Ser ut som de gjorde ett försök på LHR men gick direkt efter de försöket till Stansted
upload_2019-10-25_22-14-57.png
 

Alf

Medlem
Flygplan fick nödlanda på Skavsta flygplats

Denna nödlandning var nog mer allvarlig än man ger sken av. Man drog troligen på sej så mycket isbildning som man inte fick bort med sin eget avisningssystem eller genom att hitta nya höjdskikt med mindre isbildning, inte heller verkade man stiga upp till någon högre höjd så man kunde flyga över molnskiktet med isbildning. Man får bara tacka högre makter att man inte fick något motorbortfall på någon av motorerna under denna flygning i molnen med isbildning i. Att det var ganska allvarligt tycker jag det visar på genom att passagerarna fick inta nödlandningspositioner i sina stolar.

ATR modellen har varit ett problemflygplan från början när det gäller att ha ett bra avisningssystem med flera haverier som följd. Det mesta har väl rättats till efterhand men fortfarande är det så att propellerflygplan har det betydligt besvärligare med isbildning än jetplan.

Själv är undviker jag om jag kan att åka turbopropplan under vintern och annars också eftersom det är stökigt även på sommaren när det är åskväder och man inte kan flyga över åskvädret. Det är en del obehag att flyga i moln med isbildning även när avisningssystemet fungerar. Det skramlar ganska mycket när isen lossnar från propellerbladen och slår in i flygkroppen även om det är normalt när man flyger i moln där det finns isbildning.

Vi får se om denna incident var tillräckligt allvarlig för att Haverikommissionen skall utreda den och vi då får veta exakt vad som hänt.
 

Brandten

Medlem
Flygplan fick nödlanda på Skavsta flygplats

Denna nödlandning var nog mer allvarlig än man ger sken av. Man drog troligen på sej så mycket isbildning som man inte fick bort med sin eget avisningssystem eller genom att hitta nya höjdskikt med mindre isbildning, inte heller verkade man stiga upp till någon högre höjd så man kunde flyga över molnskiktet med isbildning. Man får bara tacka högre makter att man inte fick något motorbortfall på någon av motorerna under denna flygning i molnen med isbildning i. Att det var ganska allvarligt tycker jag det visar på genom att passagerarna fick inta nödlandningspositioner i sina stolar.

ATR modellen har varit ett problemflygplan från början när det gäller att ha ett bra avisningssystem med flera haverier som följd. Det mesta har väl rättats till efterhand men fortfarande är det så att propellerflygplan har det betydligt besvärligare med isbildning än jetplan.

Själv är undviker jag om jag kan att åka turbopropplan under vintern och annars också eftersom det är stökigt även på sommaren när det är åskväder och man inte kan flyga över åskvädret. Det är en del obehag att flyga i moln med isbildning även när avisningssystemet fungerar. Det skramlar ganska mycket när isen lossnar från propellerbladen och slår in i flygkroppen även om det är normalt när man flyger i moln där det finns isbildning.

Vi får se om denna incident var tillräckligt allvarlig för att Haverikommissionen skall utreda den och vi då får veta exakt vad som hänt.
Såg också denna och efter att ha sett samtliga avsnitt och säsonger av Air Crash Investigation så kunde det slutat RIKTIGT illa!
 

apknug

Medlem
Flygplan fick nödlanda på Skavsta flygplats

Denna nödlandning var nog mer allvarlig än man ger sken av. Man drog troligen på sej så mycket isbildning som man inte fick bort med sin eget avisningssystem eller genom att hitta nya höjdskikt med mindre isbildning, inte heller verkade man stiga upp till någon högre höjd så man kunde flyga över molnskiktet med isbildning. Man får bara tacka högre makter att man inte fick något motorbortfall på någon av motorerna under denna flygning i molnen med isbildning i. Att det var ganska allvarligt tycker jag det visar på genom att passagerarna fick inta nödlandningspositioner i sina stolar.

ATR modellen har varit ett problemflygplan från början när det gäller att ha ett bra avisningssystem med flera haverier som följd. Det mesta har väl rättats till efterhand men fortfarande är det så att propellerflygplan har det betydligt besvärligare med isbildning än jetplan.

Själv är undviker jag om jag kan att åka turbopropplan under vintern och annars också eftersom det är stökigt även på sommaren när det är åskväder och man inte kan flyga över åskvädret. Det är en del obehag att flyga i moln med isbildning även när avisningssystemet fungerar. Det skramlar ganska mycket när isen lossnar från propellerbladen och slår in i flygkroppen även om det är normalt när man flyger i moln där det finns isbildning.

Vi får se om denna incident var tillräckligt allvarlig för att Haverikommissionen skall utreda den och vi då får veta exakt vad som hänt.

Tack för den Alf. Helt klart en till synes allvarlig incident. Jag är heller ingen fan av tuboprop, men för att förtydliga man flyger väl ändå aldrig, medvetet, in i åskvädret trots att man inte kan gå över? Man får väl skumpa runt åskovädret.

Jag hade bara ett segelcert i min ungdom och man kunde race lite på kanten av en väderfront men det var aldrig aktuellt att flyga in i nåt åskväder då hade det nog tjutit i variometern huga.
 

Abbs

Medlem
Tack för den Alf. Helt klart en till synes allvarlig incident. Jag är heller ingen fan av tuboprop, men för att förtydliga man flyger väl ändå aldrig, medvetet, in i åskvädret trots att man inte kan gå över? Man får väl skumpa runt åskovädret.

Jag hade bara ett segelcert i min ungdom och man kunde race lite på kanten av en väderfront men det var aldrig aktuellt att flyga in i nåt åskväder då hade det nog tjutit i variometern huga.
Flygplan är i regel aeroelastiskt designade att klara av att flyga genom en stormcell, men man undviker det om möjligt. Ibland ligger valet mellan en kostsam diversion eller genom dåligt väder, som med AF447. Man får hoppas att flygbolaget man flyger bryr sig mer om säkerhet än eventuell ekonomiska förluster av en diversion.
 
Toppen