Senaste nytt

Plusgrade: Rapportera dina bud

GOTBound

Medlem
Sträcka: LHR-ARN
Datum: 2019-10-13
Från kabinklass: Go light
Till kabinklass: Plus
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 5 050 points x 2
Bid strength: Lägsta
Eurobonusstatus: EBB
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Ca. en månad innan.
Gick uppgradering igenom: Ja, ca 45 timmar innan avgång

EK
 

Flytoheaven

Medlem
Sträcka: ARN-LAX
Datum: 2019-10-03
Från kabinklass: SAS Plus VIP
Till kabinklass: SAS Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 28000
Bid strength: Lägsta
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Ca. en månad innan.
Gick uppgradering igenom: Ja, 47,5 timmar innan avgång
Lediga platser 48h innan: 5

Sträcka: LAX-ARN
Datum: 2019-10-10
Från kabinklass: SAS Plus VIP
Till kabinklass: SAS Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 28000
Bid strength: Lägsta
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Ca. en månad innan.
Gick uppgradering igenom: Ja, 47,5 timmar innan avgång
Lediga platser 48h innan: 3
 

ptotheg

Medlem
Sträcka: EWR-ARN
Datum: 2019-10-18
Från kabinklass: Go
Till kabinklass: Plus
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 12.000 poäng
Bid strength: Lägsta
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 1 månad
Gick uppgradering igenom: Ja, ca 47 timmar innan avgång

Fick samtidigt nekad Businessuppgradering på samma flight och besked samtidigt. 1 plats ledig i Business och 1 plats ledig i PLUS när jag kollade 48h innan.

Finns det nån fasttrack att nyttja på EWR med plusbiljett eller som EBG? Nån lounge jag bör besöka?
 
Sträcka: EWR-ARN
Datum: 2019-10-18
Från kabinklass: Go
Till kabinklass: Plus
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 12.000 poäng
Bid strength: Lägsta
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 1 månad
Gick uppgradering igenom: Ja, ca 47 timmar innan avgång

Fick samtidigt nekad Businessuppgradering på samma flight och besked samtidigt. 1 plats ledig i Business och 1 plats ledig i PLUS när jag kollade 48h innan.

Finns det nån fasttrack att nyttja på EWR med plusbiljett eller som EBG? Nån lounge jag bör besöka?

FASTTRACK: Ja, finns en begränsad "priokö" på höger sida (ibland lite gömd med ytterst liten text och en väldigt ointresserad person som dirigerar) i satelliten B3 där SAS alltid avgår ifrån (gates 60-68). Men den går inte hela vägen fram utan bara till en delning precis innan passkontroll. Sedan är det ny kö som är blandad med alla passagerare. Kommer du runt 16:00 vilket är 60-120 min innan 6-7 avgångar (bla. CPH, ARN, DUS, VIE, FRA, LIS, OSL) så är det ofta långa och rätt tröga köer. Newarks säkerhet är en av de värre och det tar lång tid och det är både varmt och rätt dåligt organiserat. Kommer du innan 15:15 (vilket är värt det) så är det oftast bara DUS passagerare som är i kön och några Stockholms resenärer som gillar att sitta framför gate i över 2h... 20 min senare är det flera hundra i kö.

LOUNGE: LHs lounge ligger på vänster sida precis innan satelliten öppnar upp sig. Den ligger precis innan en kiosk på vänster sida. Den är faktiskt bra. Finns ofta helt ok mat vid SAS avgångstider, både varm och kall och alkoholutbudet är helt ok med både flera olika viner, öl på både flaska och fat samt Champagne om man frågar. I alla fall de dagar jag gjort det. Annars är det mellannivå mousserande som standard. Ingen vidare utsikt tyvärr men en trevlig upplevelse alla gånger jag varit där. SKs lounge ligger mitt emot och den är knökfull med 3 avgångar relativt tätt inpå varandra. Undvik den. Men gå in och ta en titt för att känna vilket bra val du gjort som gick till LH. SAS lounge har en helt ok layout men den är framförallt för liten för antalet passagerare och maten är allt som oftast ganska sådär. Dvs. uppvärmd pasta, lite sås, salladsbar, smörgåsar, ägg etc. Dryck helt ok men inte i nivå med LH. Ibland är det så trångt att det finns både ingenstans att sitta och kön till toan kan vara 20 min lång. LH all the way. Guldstatus är vägen in.

Trevlig resa!
 
Om du ansluter med Air Canada / United så finns det en buss som går airside (innanför säkerhetskontrollen) så slipper du jobbiga kön som nämns ovan

Snyggt tillägg. Utgick ifrån att det var en NYC vistelse men helt klart värt att påpeka! Tack för det. Faktiskt glömt bort den själv en gång så tål att påminnas
 

Parts

Medlem
Sträcka:ARN-TXL
Datum:23/10-19
Från kabinklass:Y
Till kabinklass:C
Bud (ange poäng/pengar (valuta)):500kr
Bid strength:lägsta
Eurobonusstatus:EBD
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering:~2 veckor
Gick uppgradering igenom: approved

tomt i SAS plus så inte konstigt att få det godkänt.
 
Sträcka: LAX-ARN
Datum: 2019-10-13
Från kabinklass: SAS Plus Smart
Till kabinklass: SAS Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 26000 poäng
Bid strength: Lite över lägsta, ca 1000 poäng
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Ca. 3 veckor innan.
Gick uppgradering igenom: Nej, ca 36 timmar innan
Lediga platser 48h innan: 9
 

OlaBola

Medlem
Sträcka: ORD-CPH
Datum: 2019-10-19
Från kabinklass: SAS Go Smart x 2
Till kabinklass: SAS Plus x 2
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 12000 poäng x 2
Bid strength: Lägsta
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 3 dagar innan
Gick uppgradering igenom: Nej, ca 46 timmar innan
Lediga platser 48h innan: 2
Lediga platser några timmar efter nekad uppgradering: 2

Funderar på varför denna inte gick igenom. Det verkar inte som att någon annan budat och fått den heller. Precis innan avgång kollade jag också och då fanns det bara en plats ledig dock. Jag glömde kolla om det var SAS Plus Smart eller Pro som fanns kvar, men kan mycket väl ha varit sistnämnda. Vad jag har förstått så blir man inte uppgraderad till Pro (oftast eller alltid?), och då är frågan: bibehålls alltid fördelningen av antal biljetter mellan de olika bokningsklasserna, eller skyfflas de om efter behov?
 
Toppen