Lånar denna tråden. Fick precis ett mail från SAS om en tidtabellsändring för min resa till Hong Kong i December. Såg till en början inte vad för ändring de gjort, tills jag insåg att de flyttat utresa samt hemresan en dag framåt. Resan är bokad på Friends and Family kampanjen i Plus(osäker på klass) Slutdestination är Xiamen, men har lyckligtvis inte köpt de separata flygbiljetterna med Cathay än. Dock har jag bokat hotell redan. Har jag några rättigheter att bli ombokad med andra bolag eller att få kompensation för den uteblivna hotellnatten?
Jag fick ett likadant mail idag för en resa jag har i februari (ARN-CPH-HKG//PEK-CPH-ARN), även den i Plus, köpt vid senaste F&F-kampanjen.
Min ombokning var dock ännu mer spännande. Jag skulle ha flygit ARN-CPH-HKG 7 februari. Uppenbarligen går flyget till Hong Kong inte längre 7 feb, så istället har de bokat om segmentet CPH-HKG till dagen efter, 8 februari. Anslutningen ARN-CPH har de dock istället bokat om till två dagar tidigare(!!!), dvs 5 februari. Jag har alltså just nu en connection på 3 dagar och 55 minuter på Kastrup....
De uppenbara alternativen här när jag ringer dem lär ju vara att få åka hela vägen antingen 6 eller 8 februari, eller möjligen via Beijing ARN-CPH-PEK-HKG, med sista benet Air China, vilket är det som erbjuds om man försöker boka ARN-HKG den dagen på SAS hemsida nu. Då jag ändå ska passera Beijing på vägen hem så är jag inte så sugen på en extra transfer där, så jag skulle hellre antingen flyga via Tokyo med ANA sista benet (gärna lång transfer i Tokyo isf), eller allra helst åka via Singapore (ARN-(DME)-SIN-HKG), men det känns extremt osannolikt (i det närmaste omöjligt), även om SK/SQ åtminstone har joint venture där.
I och med att det är så långt i förväg så har vi väl inte så jättemycket rättigheter annat än att kunna avboka och få pengarna tillbaka om vi inte är nöjda med deras förslag, men man kan ju alltid hoppas....