Senaste nytt

Vilket Skyteam medlemsskap ska jag samla poäng hos?

oshkosh2009

Ny medlem
Efter många års trogen tjänst hos Star Alliance med flertalet hopp mellan EBG och EBD kommer jag framöver flyga mycket inrikes i Kina främst med China Southern som numera är medlemmar av SkyTeam.

Någon som har koll på vilket Skyteam medlemskap som är mest fördelaktigt att samla poäng hos?
Det jag är mest ute efter är att kunna konvertera poängen till flygbiljetter åt familjen.
Flyger i princip uteslutande i Business Class.

Finns det något sätt att statusmatcha mitt nuvarande EBG?

Har även ett AMEX Platinum om det nu hjälper till på något sätt.

Tack på förhand för alla fina tips som jag förhoppningsvis får :)
 

Berglund

Medlem
Jag har själv KLM och är nöjd. Vet inte hur mycket inrikes Kina kan ge men antingen bör du vara medlem hos det bolaget där du flyger mest alternativt tar du något bolag som du själv litar på och tror kommer finnas kvar.
 
Här är mina erfarenheter. Jag flyger aldrig China Southern och det är ganska sällan jag flyger Sky Team överhuvudtaget, men jag är medlem i Aeroflot Bonus, Flying Blue och Delta Skymiles. Jag hade ca 10 000 miles hos Aeroflot som jag lyckades växla in mot hotellnätter värda typ 4-500 SEK. Hos Delta har jag 21 000 miles och men de går aldrig ut så de lär ligga kvar många år för jag har hittar aldrig något vettigt att använda dem till. Hos Flying Blue har jag 20 000 miles och jag hoppas att det dyker upp något bra Promo Reward-erbjudande första halvan nästa år, annars kommer dessa brinna inne. Jag är besviken på alla tre programmen (eller så har jag blivit bortskämd av Eurobonus och Miles+Bonus), den enda fördelen jag kan komma på är att det lätt blir fel när man krediterar miles på samma itinerary till olika program, då kan det bli både dubbel- och trippeldippar.
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Här är mina erfarenheter. Jag flyger aldrig China Southern och det är ganska sällan jag flyger Sky Team överhuvudtaget, men jag är medlem i Aeroflot Bonus, Flying Blue och Delta Skymiles. Jag hade ca 10 000 miles hos Aeroflot som jag lyckades växla in mot hotellnätter värda typ 4-500 SEK. Hos Delta har jag 21 000 miles och men de går aldrig ut så de lär ligga kvar många år för jag har hittar aldrig något vettigt att använda dem till. Hos Flying Blue har jag 20 000 miles och jag hoppas att det dyker upp något bra Promo Reward-erbjudande första halvan nästa år, annars kommer dessa brinna inne. Jag är besviken på alla tre programmen (eller så har jag blivit bortskämd av Eurobonus och Miles+Bonus), den enda fördelen jag kan komma på är att det lätt blir fel när man krediterar miles på samma itinerary till olika program, då kan det bli både dubbel- och trippeldippar.

OT, Flying Blue kör promotion nu, du kan resa t.om mars 2020.
https://specialoffers.flyingblue.com/

EK
 

rvarttinen

Medlem
AF/KLM:s program Flying Blue fungerar bra för mig och frugan. Dock, vi flyger mest inom Europa, Mellanöstern och Nordamerika. Har ingen koll på inrikes Kina, men vet att Skyteam har några av de kinesiska bolagen ombord. Tror @jerixon har testat något av bolagen på long haul.
 
Last edited:

jerixon

Medlem
Ett tips om du gillar att flyga lite omvägar med Flying Blue.
Sök mellan Manila och Jakarta =)
Mkt flyg för poängen

ag 20 000 miles och jag hoppas att det dyker upp något bra Promo Reward-erbjudande första halvan nästa år, annars kommer dessa brinna inne. Jag är besviken på alla tre programmen (eller så har jag blivit bortskämd av Eurobonus och Miles+Bonus), den enda fördelen jag kan komma på är att det lätt blir fel när man krediterar miles på samma itinerary till olika program, då kan det bli både dubbel- och trippeldippar.
 

jerixon

Medlem
Flugit China Easter x2 Long haul i biz.
Helt klart en positiv upplevelse.

Nästa år blir det även Korean, Garuda och lite annat gött i biz

AF/KLM:s program Flying Blue fungerar bra för mig och frugan. Dock, vi flyger mest inom Europa, Mellanöstern och Nord amerika. Har ingen koll på inrikes Kina, men vet att Skyteam har några av de kinesiska bolagen ombord. Tror @jerixon har testat något av bolagen på long haul.
 
Toppen