Senaste nytt

Fälla sätet i plus long haul

Pho

Medlem
Åkte hem från New York till Arlanda förra veckan. Jag hade jobbat hårt och var trött. Hivade i mig maten så fort jag kunde, på med ögonbindeln och ner med stolen. Gubben som satt bakom blev som tokig och började först banka och sedan rycka i överkanten på ryggstödet. När jag inte reagerade knackade han mig på axeln varpå jag fällde upp sätet och försökte sova i upprät ställning tills jag hörde kraftiga snarkningar bakom mig och lugnt kunde luta ryggstödet igen.

Jag tycker det är rätt gott om plats i plus, så det borde väl vara ok att fälla innan brickorna är ute, eller vad är det som gäller?
Tycker nog det är rimligt att vänta med att fälla sätet tills den bakom också är klarnad maten. Det är ju inte säkert att alla bara hivar i sig maten eller om någon till exempel skippar måltiden skall då den få fälla sätet innan måltiden ens börjar?
 

sandek

Medlem
Du har betalt för ett säte på ett plan där du förhoppningsvis både vet och förstår att du inte är ensam.

Visst kan man se världen svart och vitt som ovan, eller så kan man försöka förstå sina medmänniskor och visa hänsyn (därav mitt exempel med långa människor när det så kategoriskt skrevs "jag har rätt att fälla sätet därför gör jag det"). Trots över medellängd, jag personligen har sällan problem när sätet framför fälls, förutom om det är under serveringen, men då brukar jag be vederbörande att fälla upp stolen.

Det jag har problem med är kategoriska människor som inte visar hänsyn. För mig är det viktigt att förstå sammanhang och själv agera därefter. Som när jag ännu en gång råkade ut för en person bakom mig som drog i mitt säte när hon reste sig. Efter ett par gånger vände jag mig om för att säga till, då såg jag att det var en äldre dam runt 80 år. Självklart sa jag aldrig till och min personliga bekvämlighet fick stå tillbaka för hennes. För att dra paralleller till kommentarer här, kanske vissa tycker jag skulle bett henne antingen strunta i att flyga eller flyga med assistent om hon har svårt att resa sig utan att störa mig, men jag valde att visa hänsyn och förståelse istället.
Du är så snett ute här & vinner inga poäng på en story om en gammal tant. Sorry.

Men fortsätt du att sparka på sätet framför när det fälls. Det är ju härligt med hänsyn och förståelse.
 

Hachans

Medlem
Självklart väntar man med att fälla sätet tills matserveringen är avklarad och fäller långsamt när den är klar. Sätet borde konstruerats annorlunda så att man inte tar allt för mycket av platsen på bordet bakom, och gör det möjligt för den som sitter bakom att äta färdigt i lugn och ro, jobba eller vad hen nu vill. Vidare anser jag att fästena för IFEn är felmonterade och skärmarna rimligtvis borde gå att vinkla upp istället för ner. Skärmarna har väldigt dålig betraktelsevinkel som bekant.

Och så avslutande - tyvärr så är mina ben där de är. Jag kan inte flytta på dem, och det gäller såväl i plus som i vanliga eko. Jag försöker stoppa undan dem så gott det går men det är svårt att vara helt tillmötesgående. Du får nog räkna med att känna mina knän i ryggen, framförallt om du fäller sätena innan det har blivit lugnt och tyst i kabinen.
 
Och så avslutande - tyvärr så är mina ben där de är. Jag kan inte flytta på dem, och det gäller såväl i plus som i vanliga eko. Jag försöker stoppa undan dem så gott det går men det är svårt att vara helt tillmötesgående. Du får nog räkna med att känna mina knän i ryggen, framförallt om du fäller sätena innan det har blivit lugnt och tyst i kabinen.
...så dina ben är längre innan det blivit lugnt och tyst i kabinen? Eller hur menar du nu? ;)

Rent generellt tycker jag hela den här diskussionen mest handlar om att alla andra skall visa hänsyn.

Men jag har väl bara tur, för efter i snitt 3-4 flighter i Europa per vecka de senaste 10 åren kan jag inte påminna mig om att jag fått knän i ryggen när jag fällt sätet, eller fått någon som fällt sätet så mat eller vin rört på sig eller att det varit besvärligt på något annat sätt, mer än några enstaka gånger.

YMMV ;)
 

Hachans

Medlem
...så dina ben är längre innan det blivit lugnt och tyst i kabinen? Eller hur menar du nu? ;)

Rent generellt tycker jag hela den här diskussionen mest handlar om att alla andra skall visa hänsyn.

Men jag har väl bara tur, för efter i snitt 3-4 flighter i Europa per vecka de senaste 10 åren kan jag inte påminna mig om att jag fått knän i ryggen när jag fällt sätet, eller fått någon som fällt sätet så mat eller vin rört på sig eller att det varit besvärligt på något annat sätt, mer än några enstaka gånger.

YMMV ;)

Nej, men innan allt blir lugnt så rör man på sig, man går på toaletten osv. När kabinen är nersläckt och man gosat ner sig med filten så sitter man ju mer still och rör på sig mindre. Medan jag äter sitter man ju rakt upp.

Visst handlar det om att visa hänsyn. Sist jag åkte i Plus long haul slapp jag åtminstone stolen i maten. Bakifrån fick jag besök av bara fötter på armstödet där jag fick väcka personen i fråga som inte blev glad när hon blev informerad om att inte ha fötterna där. I plus short haul känns det som att problemet är mindre. De tre stackars centimetrarna verkar folk klara sig utan i stor utsträckning och bryr sig inte om att fälla sätena och jag jagar alltid bulkhead när det är möjligt.
 
Nej, men innan allt blir lugnt så rör man på sig, man går på toaletten osv. När kabinen är nersläckt och man gosat ner sig med filten så sitter man ju mer still och rör på sig mindre. Medan jag äter sitter man ju rakt upp.

Visst handlar det om att visa hänsyn. Sist jag åkte i Plus long haul slapp jag åtminstone stolen i maten. Bakifrån fick jag besök av bara fötter på armstödet där jag fick väcka personen i fråga som inte blev glad när hon blev informerad om att inte ha fötterna där. I plus short haul känns det som att problemet är mindre. De tre stackars centimetrarna verkar folk klara sig utan i stor utsträckning och bryr sig inte om att fälla sätena och jag jagar alltid bulkhead när det är möjligt.
Igen, det verkar handla om att andra skall visa hänsyn, mer än att man själv gör det.

De skall visa dig hänsyn och inte fälla stolen, men du vill inte visa dem hänsyn och låta bli att trycka upp knäna i ryggen. Lustigt det där.

Men nu lägger jag ned.
 

Hachans

Medlem
Igen, det verkar handla om att andra skall visa hänsyn, mer än att man själv gör det.

De skall visa dig hänsyn och inte fälla stolen, men du vill inte visa dem hänsyn och låta bli att trycka upp knäna i ryggen. Lustigt det där.

Men nu lägger jag ned.

Jag vet inte om jag uttrycker mig klumpigt eller du inte förstår.

Det är ingen som trycker upp några knän i ryggen. Men om du trycker tillbaka din stol på mina ben, där de sitter medan jag sitter som man normalt sitter i en stol, och stolen tar i mina ben så är det inte mitt problem. Jag kommer inte att sätta mig extra obekvämt, försöka vika in benen under min stol eller liknande.
 

Peacefrog

Medlem
Tänk på att det kan vara en lång person som när du har fällt sätet faktiskt sitter med knäna direkt mot din stol. Svårt att bli upprörd på det.

om det stör får man väl knacka på axeln och säga vad man vill säga. Att man av misstag stöter mot sätet eller tar tag i det när man reser sig upp är helt naturligt men tycker det är väldigt ouppfostrat att kommunicera genom att rycka och putta.
 
om det stör får man väl knacka på axeln och säga vad man vill säga. Att man av misstag stöter mot sätet eller tar tag i det när man reser sig upp är helt naturligt men tycker det är väldigt ouppfostrat att kommunicera genom att rycka och putta.
Håller helt med att man inte skall rycka och putta, men förstår inte varför du citerat mig, jag har aldrig föreslagit ett sådant beteende.
 

Canadien

Medlem
Jag skulle aldrig få för mig att sluta trycka på sätet framför i tvåsekundersintervaller bara för att någon framför inte gillar det.

Socialt samspel är för mesar, bättre att med en dåres envishet hävda sin rätt!

Håller helt med att man inte skall rycka och putta, men förstår inte varför du citerat mig, jag har aldrig föreslagit ett sådant beteende.

Inte?
 
Toppen