Senaste nytt

Finnair Economy Comfort

palmen

Moderator
Har en bokning till Hong Kong med Finnair och vlade säte 42A för det bättre benutrymmet.
Ser att jag nu kan välja Economy Comfort också om jag vill.

Hur bra är dessa säten? Är de att jämföra med SAS Plus?
På utresan kan jag välja 22J som exempel där det inte ska vara en stol framför (enligt seatguru). Det är dock nattflight så jag föredrar att kunan sova lutandes mot något normalt sätt.

Är det värt att göra sig av med obegränsat benutrymme (jag behöver mer än vad som erbjuds i ekonomi) på plats 42A för något säte i economy comfort?
 

Farbror Varg

Ny medlem
I Economy Comfort får man lite extra benutrymme, amenity kit, bättre hörlurar samt prio boarding. Själva stolen tror jag är densamma som i övrig ekonomi.

SAS Plus är mycket bättre än Finnair Economy Comfort. Jag tror du sitter bättre på platsen du redan valt om benutrymmet är det viktigaste för dig.
 

AABack2ARN

Medlem
Economy Comfort har exakt samma stolar som Economy med lite extra benutrymme men med lite amenities. Finnair har (ännu) ingen riktig premium economy.

Läs wikin för tips om stolar: Finnair A350 XWB master thread - FlyerTalk Forums

Och jag som trodde du var för rutinerad för att läsa på seatguru ;)

P.S. Jag tror du valt rätt dock: "In terms of space there are no seats in comfort cabin on either config that beats exit row 41A/C/J/L or 42A/L."
 

palmen

Moderator
Economy Comfort har exakt samma stolar som Economy med lite extra benutrymme men med lite amenities. Finnair har (ännu) ingen riktig premium economy.

Läs wikin för tips om stolar: Finnair A350 XWB master thread - FlyerTalk Forums

Och jag som trodde du var för rutinerad för att läsa på seatguru ;)
Seatguru ger ett hum om vad man kan förvänta sig, men hade jag köpt det rakt av hade jag aldrig frågat här.
Blir nog till att sitta kvar i den stol jag har valt nu, det kanske blir "chock" och pip i gate som omväxling :p
 

lucasd

Medlem
Fick åka med Finnair i deras Economy Comfort i somras ena vägen till Singapore och i economy andra vägen. Som redan sagts är stolarna exakt desamma, men med mer benutrymme och ett litet amenity kit samt andra hörlurar. Inget som ger ett mervärde för mig, det är bättre att hitta en bra stol i economy. :)

Blev faktiskt ganska besviken. Undviker generellt sett Finnair.
 

Link

Medlem
Du får även prio-bording vilket kan vara skönt om man har mycket handbagage. Bara flugit deras Economic Comfort på deras A340 och tyckte nog att det var värt de 50€ man betalade per plats, blev förvisso uppad till business i gate ena vägen.
Om man hoppas på uppgradering så borde man ha större chans ifall man sitter i EC.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

igelkotten

Medlem
I Economy Comfort får man lite extra benutrymme, amenity kit, bättre hörlurar samt prio boarding. Själva stolen tror jag är densamma som i övrig ekonomi.

SAS Plus är mycket bättre än Finnair Economy Comfort. Jag tror du sitter bättre på platsen du redan valt om benutrymmet är det viktigaste för dig.

Sedan i somras så har de ändrat så att man inte längre får Marimekko amenity kit, utan istället en papperspåse med samma innehåll. Klart sämre värde efter den förändringen.
 

RobHK

Medlem
Jag vet att du bryr dig om benutrymmet palmen, men för mig är det viktigaste sätes bredden. De nya A350 är horribla på det, så för mig är Economy Comfort varit ett sätt att ha större chans till att inte få någon brevid mig, det lyckas ibland. Då man normalt måste betala för Econ Comfort så är det väldigt få som gör det för ett mitt säte (bara par normalt).

Jag längtar tills Finnair installerar riktig Premium Economy, tyvärr har det varit väldigt tyst på den fronten, de har inte ens läckt några bilder på hur stolarna kommer se ut, så det lär nog dröjja rätt länge innan det är installerat på alla linjer (slutet 2021 eller så).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

joakgarp

Medlem
Åker 9/10 alltid economy comfort med Finnair. Är för lång för deras vanliga ekonomi. Det du får i Economy comfort som du inte får med vanlig ekonomi är i princip förtur för att boarda efter business passagerare. Sedan låna deras brusreducerade Bose-hörlurar som är helt ok.
100% mer benutrymmen, mer benutrymme än i business class till och med. Jag som är 199 cm lång sitter därmed bättre i economy comfort än i Business ;)

Kan vara så att Exit-sätena har lite bättre benutrymme men du får detta med Economy comfort:
-Brusreducerade hörlurar som även finns i Business. De vanliga med snäckor som ingår till vanlig ekonomi är kassa. https://liveandletsfly.boardingarea.../01/Finnair-A350-Business-Class-Review-57.jpg
-Priority check in och boarding. Efter business-passagerare.
-99% garanterat barnfritt. Familjer lägger inte pengar på economy comfort.
-Amenity kit som ser ut så här Finnair 2018 124 | Finnair 2018 | Dave Brett | Flickr
-Mat före vanlig ekonomi-passagerare om det har någon betydelse
 
Toppen