Senaste nytt

"UK Climate change group recommends banning all frequent flyer reward programs"

Hur gjorde SAS i Norge under den tiden det var förbjudet där? Detta är ju en viktig del i flygbolagens affärsstrategi, där man vill knyta upp kunder med "löften" om framtida utdelningar.
Ett sätt ifall bonusprogram blir olagliga är ju att ge sig in på kreditkortsmarknaden, och ge rabatter/status via spend på egna bolaget via ett kort.

Blev ju även problem i Sverige... Beslut
 

M.K

Medlem
@Canadien SAS i Norge körde fortsatt med poängintjäning via många partners så lojalitet fick de ändå med matinköp, hotellvistelser mm. Det var dock få norrmän med högre status denna period då de endast fick baspoäng på utrikesresor. Jag fick ofta uppgradering till business på flygningar via OSL som EBG minns jag. Trevligt för mig då det var tre klasser på den tidens Europa flyg.
 
Jag tycker man ska komma ihåg att många av bonusplatssätena hade gått tomma om de inte hade gått att boka som bonusplatser. Det är väl bra att ha ett system där man kan fylla tomma säten med resenär som är flexibla i sitt resande? Så helt onda tycker jag inte att frequent flyer-progammen är.
 

Jönsson

Medlem
Jag tycker man ska komma ihåg att många av bonusplatssätena hade gått tomma om de inte hade gått att boka som bonusplatser. Det är väl bra att ha ett system där man kan fylla tomma säten med resenär som är flexibla i sitt resande? Så helt onda tycker jag inte att frequent flyer-progammen är.
Vad man menar är väl också att vi flyger onödiga legs och stora omvägar för att få extra Miles. Är definitivt själv skyldig till det.
 
Vad man menar är väl också att vi flyger onödiga legs och stora omvägar för att få extra Miles. Är definitivt själv skyldig till det.
Jag tror att det är en mycket, mycket liten andel av resenärer som skulle göra något sådant för att tjäna extra miles. Visst, för oss här på BC är det vardagsmat, fast vi är ju ganska extrema och gör en del grejer medel-Svensson aldrig skulle få för sig att göra, men samtidigt så utgör vi på BC en mycket liten andel av det totala antalet resenärer.
 

Jönsson

Medlem
Man kan ju också se det som att om bonusprogrammen försvinner så finns utrymme att sänka biljettpriserna. Detta eftersom bonusprogrammen faktiskt kostar flygbolagen pengar. Det i sin tur skulle innebära att vi faktiskt kan flyga lite mer? :)
 

Homer

Medlem
HFP har några påpekanden:

The vast majority of UK flights do not involve frequent flyer schemes. easyJet, Ryanair, Jet2 and Wizz do not have schemes at all.

The key role of frequent flyer schemes is to encourage people to fly with one carrier over another – NOT to fly for the sake of it

To the extent that frequent flyer schemes encourage more flights to be taken – due to redemptions – the airlines try to direct customers onto less popular services where seats would otherwise remain empty. To some extent, frequent flyer schemes are a method of levelling out demand across different flights.

The airlines are fully behind cutting aviation emissions, because fuel is by far their biggest cost. Investing in new aircraft such as the A350 and scrapping 20+ year old Boeing 747s is good for the environment and the profitability of the airlines.



Should frequent flyer schemes be banned?
 

RobHK

Medlem
Detta är helt rätt att gå. Jag vill ha möjligheten att betala ARN-OSL-CPH-LHR pris för ARN-LHR och få poäng som för den långa rutten.

Håller med att detta vore underbart, men flygbolag är duktiga på att optimera intjäning och ta så bra betalt som man kan ifrån olika grupper av resenärer. Det är ju helt rimligt att dom gör så. Själv är jag kraftigt lidande av detta då direktflighter som startar ifrån Hongkong är sjukt mycket dyrare än om jag flyger connecting in till Hongkong. Känner folk som alltid startar med en singel flight till Taipei eller liknande för att sen flyga Business Class Taipei - Hong Kong - Rom, eller vart dom nu tänkt flyga. Det är ofta halva priset att flyga såhär istället för att ta direktflyget.
 

chazzie

Medlem
Håller med att detta vore underbart, men flygbolag är duktiga på att optimera intjäning och ta så bra betalt som man kan ifrån olika grupper av resenärer. Det är ju helt rimligt att dom gör så. Själv är jag kraftigt lidande av detta då direktflighter som startar ifrån Hongkong är sjukt mycket dyrare än om jag flyger connecting in till Hongkong. Känner folk som alltid startar med en singel flight till Taipei eller liknande för att sen flyga Business Class Taipei - Hong Kong - Rom, eller vart dom nu tänkt flyga. Det är ofta halva priset att flyga såhär istället för att ta direktflyget.

Det blir lite klimat vs. marknadskrafter, då normala människor (dvs. de flesta förutom oss här på forumet) vill åka så fort som möjligt med så få byten som möjligt, då blir det så klart dyrare än att åka med 1-2 stopp, klassisk tillgång och efterfrågan.

Sen undrar jag hur stort är egentligen "problemet" med att folk flyger en massa extraben för att tjäna poäng, procentuellt av alla resor måste det ändå vara ganska lite, speciellt med tanke på att de bolag som verkligen skeppar många pax och de alternativ som "alla" har råd med saknar bonusprogram. Å andra sidan kan man se det som att vid extra mellanlandningar betalar jag mer skatter och avgifter som (potentiellt) är miljöavgifter vilket borde gå till förminskning av utsläpp i transportsektorn, men tyvärr öronmärks inte pengar till att förbättra det problem som de beskattar, åtminstone inte vad jag vet.
 

palmen

Moderator
Man kan ju också se det som att om bonusprogrammen försvinner så finns utrymme att sänka biljettpriserna. Detta eftersom bonusprogrammen faktiskt kostar flygbolagen pengar. Det i sin tur skulle innebära att vi faktiskt kan flyga lite mer? :)
Mig veterligen är inte bonusprogrammen en kostnad utan en ren intäkt. Det är väl den största cash cow de har i dagsläget.
 
Toppen