Håller med att detta vore underbart, men flygbolag är duktiga på att optimera intjäning och ta så bra betalt som man kan ifrån olika grupper av resenärer. Det är ju helt rimligt att dom gör så. Själv är jag kraftigt lidande av detta då direktflighter som startar ifrån Hongkong är sjukt mycket dyrare än om jag flyger connecting in till Hongkong. Känner folk som alltid startar med en singel flight till Taipei eller liknande för att sen flyga Business Class Taipei - Hong Kong - Rom, eller vart dom nu tänkt flyga. Det är ofta halva priset att flyga såhär istället för att ta direktflyget.
Det blir lite klimat vs. marknadskrafter, då normala människor (dvs. de flesta förutom oss här på forumet) vill åka så fort som möjligt med så få byten som möjligt, då blir det så klart dyrare än att åka med 1-2 stopp, klassisk tillgång och efterfrågan.
Sen undrar jag hur stort är egentligen "problemet" med att folk flyger en massa extraben för att tjäna poäng, procentuellt av alla resor måste det ändå vara ganska lite, speciellt med tanke på att de bolag som verkligen skeppar många pax och de alternativ som "alla" har råd med saknar bonusprogram. Å andra sidan kan man se det som att vid extra mellanlandningar betalar jag mer skatter och avgifter som (potentiellt) är miljöavgifter vilket borde gå till förminskning av utsläpp i transportsektorn, men tyvärr öronmärks inte pengar till att förbättra det problem som de beskattar, åtminstone inte vad jag vet.