Senaste nytt

Amex nekar ersättning vid konkurs av flygbolag

Jag rekommenderar att du prova igen, och om de säger samma sak, be om att eskalera det till någon annan. Jag hade en reklamation med just Amex för ett par månader sedan (med ingenting med flyg att göra) där de först sade att de kunde inte hjälpa alls, sedan efter jag bad om eskalering fick jag ett mail dagen efter där allt var löst och pengarna var tillbaka.
Vet inte om det är okunskap hos kundtjänst eller om de försöka göra en fuling och spara lite pengar med de kunder som acceptera första svaret.
 

Firetee

Medlem
Har nu fått svar:
"Tyvärr täcks inte bokningar gjorda av en tredje part av konsumentkreditlagen."
Samt
"Då vi inte har möjlighet att assistera vidare har vi idag stängt ditt ärende samt återtagit den tillfälliga kreditering vi tidigare lade på ditt Konto"
Fortsättning följer - ringer dem imorgon...

EDIT: Har fått svar från 3 olika namn på kundtjänst med samma betydelse, så det verkar åtminstone inte vara en enstaka individs begränsning utan snarare en policy hos Amex. Men jag kämpar på...
 

SK989

Medlem
Amex har helt enkelt fel. När du köpt en vara eller tjänst och betalat med kreditkortet svarar enligt lagen kreditgivaren lika med säljaren. Vem som är säljaren (flygbolaget eller resebyrån) är ju då inte relevant i sammanhanget så länge säljaren inte betalar tillbaka trots utebliven prestation. Det är bara att ta saken vidare till ARN.

När Malev gick i konkurs för kanske fem år sedan vägrade Handelsbanken en bekant till mig att få tillbaka biljettkostnaden som betalats med ett av bankens kreditkort. De hänvisade till allehanda skäl för det, inklusive "du får avvakta och se om det sätts in något ersättningsflyg" (det var inte någon paketresa). Först sedan en sur jurist (jag) kontaktade Handelsbanken gav de med sig.
 

Nemo

Medlem
Har nu fått svar:
"Tyvärr täcks inte bokningar gjorda av en tredje part av konsumentkreditlagen."
Samt
"Då vi inte har möjlighet att assistera vidare har vi idag stängt ditt ärende samt återtagit den tillfälliga kreditering vi tidigare lade på ditt Konto"
Fortsättning följer - ringer dem imorgon...

EDIT: Har fått svar från 3 olika namn på kundtjänst med samma betydelse, så det verkar åtminstone inte vara en enstaka individs begränsning utan snarare en policy hos Amex. Men jag kämpar på...
Låter som ”computer says no”. Amex ska betala tillbaka den summa som du lagt på flygbiljetterna.
Reguljär flygresa och konkurs | Hallå konsument - Konsumentverket
Samt
Konsumenternas.se – oberoende vägledning om bank och försäkring - konsumenternas.se
 

Nemo

Medlem
@Firetee
Oavsett om det är resebyrån eller flygbolaget, oavsett konkurs eller inte, så kvarstår fakta: du har inte fått det du betalat för med ditt kreditkort. Ifall du kontaktat resebyrån och flygbolaget och inte lyckats nå önskat resultat så är det kreditgivaren som då är ansvarig, i det här fallet American Express.

Jag har varit med om flera fall med internetköp där jag och säljande företag inte varit överens efter köpet, och då har jag vänt mig mot kreditgivaren och fått ersättning. Det är liknande här för dig.
 

Firetee

Medlem
Tack för uppmuntran. Just nu ligger bollen hos Amex, lyckades få kundtjänst att prata med sin chef. Får se vad resultatet blir.

"När du har handlat på kredit kan du, enligt konsumentkreditlagen, rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren."
Mot säljaren kan jag inte ställa något krav då de friskrivit sig så ser inte riktigt varför jag kan ställa annorlunda krav mot Amex. Man kan ju se det både som att de levererat eller att de inte levererat. Men onekligen verkar det oavsett vad vara praxis att betala ut vilket många bekräftat...

ARN hanterar inga ärenden där konkurs är inblandat tyvärr.

@Firetee
Oavsett om det är resebyrån eller flygbolaget, oavsett konkurs eller inte, så kvarstår fakta: du har inte fått det du betalat för med ditt kreditkort. Ifall du kontaktat resebyrån och flygbolaget och inte lyckats nå önskat resultat så är det kreditgivaren som då är ansvarig, i det här fallet American Express.

Jag har varit med om flera fall med internetköp där jag och säljande företag inte varit överens efter köpet, och då har jag vänt mig mot kreditgivaren och fått ersättning. Det är liknande här för dig.
 

Firetee

Medlem
Fick svar nu att Amex inte ändrar sig. Pratar med en jurist så får se hur det går.

Ska även försöka gå via ARN men oklart om det går då det står att de inte tar upp konkurser.
 

Delayed

Medlem
Fick svar nu att Amex inte ändrar sig.
Finns väl två vägar att gå. Hålla inne betalningen av det tvistiga beloppet och låta Amex dra det till tinget eller betala, kräva pengarna åter och därefter själv dra det till tinget. Finns antagligen för- och nackdelar med båda varianterna.
 
Toppen