Senaste nytt

Vad går er på nerverna på hotellet?

När ens ”lyxiga” rysk inspirerande hotell i Litauen motsvarar alla farhågor redan i hissen...


FFC1FA32-9211-4632-97F3-E698521E8F83.jpeg
 

Mediana

Medlem
Men då är det dags att lägga till en ny sak på listan .. När man inte får det man betalar för.

Gjorde en impromto resa till Paris i lördags och bokade hotell samma dag. Det fanns verkligen inte mycket kvar, men efter lite letande så hittade jag ett 3 stjärnigt hotell med 4,3 i betyg på google till det "facila" priset av 250€ per natt för ett dubbelrum. Såg väldigt fint ut på bilderna.

"Its 35 air-conditioned, Haussmann-style rooms will allow you to enjoy your stay in maximum comfort, thanks to the many services available to you"

Det blev ett 10kvm rum bredvid receptionen, på bottenvåningen utan fönster. En 130cm dubbelsäng mot väggen med endast varsin kudde. Det fanns ett litet arbetsbord med tv ovanför. För att se tv:n så behöver den dras ut och riktas mot sängen, vilket gör att skrivbordet direkt blir obrukbart. Och nu till det bästa. Det fanns ingen dörr till toan, här pratar vi öppen planlösning. Hela det här rummet skulle fungera väl för en person, eftersom det faktiskt var fräscht, men de envisades med att påstå att det var ett dubbelrum för två. Det fanns endast en uppsättning handdukar och inga glas eller muggar någonstans. Fick dricka vatten ur händerna. Jag var inte så glad men det var helt fullbokat så fanns inget annat rum att byta till. Som kompensation, blev vi uppgraderade till ett större rum dagen efter, nu hela 15kvm. Kl 06:30 vaknar vi av att TV:n går igång på hög volym. Någon som satt den som alarm. Hur sablar mycket jag än tryckte på fjärren så vägrade den stängas av. TV:n reagerade på knapptryckningarna, men inget hände. Gick inte att varken sänka volymen, byta kanal, eller som jag helst ville -stänga av skitet. Till slut fick mannen rycka ut sladden med lite våld.

Tredje natten bytte vi hotell, till ett sedan tidigare bokat rum från en arbetsgivare. Återigen minimalt rum med en gammal AC som lät och brummade något vansinnigt. Valde att öppna fönstret istället, tills jag vaknade kl 8 av skolklockan. Det ringde in. Visar sig att hotellet delar bakgård med både en förskola och skola och att den här fina klockan satt precis i höjd med mitt fönster. Minns ni hur det lät när det ringde in på lågstadiet? Ni kan ju sen gissa hur mycket det lät på rasten när alla var ute och lekte.
 

Delayed

Medlem
Smart lösning på dumt problem, eller dum lösning på smart problem:
Vi bodde en gång några nätter på Koh Talu, en rätt liten "privat" ö i Thailand med bara ett boendealternativ som jag fattade det. Där genererades all el "lokalt" med elverk och bränslet kördes ut i dunkar med speed boat.

För att spara lite ström var all el avstängd några timmar på förmiddagen och några timmar på eftermiddagen. Här hade en "nyckelbrytare" till ACn varit väldigt begriplig men med sedvanlig thailändsk logik gick det utmärkt att köra ACn "dygnet runt", förutom under ransoneringstimmarna då förstås. o_O
 

Mr.cake

Medlem
Förstår mig aldrig på hotell som har fast tvål istället för flytande. Det är ju helt omöjligt att förbruka en sådan, även om man skulle tvätta händerna var 5:e minut i två månader. Inte heller så att den går att "återanvända".
 

Thornado

Medlem
Förstår mig aldrig på hotell som har fast tvål istället för flytande. Det är ju helt omöjligt att förbruka en sådan, även om man skulle tvätta händerna var 5:e minut i två månader. Inte heller så att den går att "återanvända".

Jag håller med dig, men i och med att man med en flytande tvål skulle behöva/vilja ha en större behållare (till skillnad från småflaskor med shampoo etc) så antar jag att en del hotel då inte vill behöva fundera över eventuell kontaminationsproblematik (det finns många skumma mäniskor, så alltid en risk att någon byter ut/blandar ut innehållet mot något annat). Om hotellet går över till att köra även schampoo i stora behållare så att de ändå behöver fundera på "tamper proof"-behållare så är det ju rimligt att övergå till flytande tvål också.

Något som dock VERKLIGEN stör mig är när jag bott på hotell med fast tvål där jag har öppnat en tvål och använt den ett fåtal gånger för att tvätta händerna, och sen nästa dag när rummet har blivit städat så har de kastat den tvålen och ersatt den med en helt ny tvål i förpackning.
 
Toppen