Senaste nytt

Tips för att resa runt i Sydamerika.

Absolut, denna fråga känns högst relevant för tråden. :)

@Mikeswe enligt svenska ambassaden (swedenabroad.se) krävs inbjudan eller hotellbokning för att tillåtas inträde i Colombia, ngt du känner till?
Vi har ju bara en lång layover (ca 12 tim) och vill absolut inte spendera den på flygplatsen. Kanske läge att boka ett avbokningsbart hotellrum i Bogota? :rolleyes:
Vart står det?
 

Sebbef83

Medlem
Det mesta är väl redan sagt.

Santiago är en stad jag kan en del om då jag dels är från Chile men har även bott och pluggat ett halvår där. Använd sunt förnuft, Santiago är en rätt så säker stad dock undvik att promenera i stan när det är mörkt, bor ni i östra delen av staden (Las Condes, Vitacura, Providencia) är det generellt säkrare och det finns en del bra restauranger, tunnelbanan fungerar utmärkt utanför rusningstid och ska ni till Viña del Mar/ Valparaiso fungerar bussarna utmärkt.

Ett tips är att alltid ha era saker under uppsyn, ficktjuvar är tyvärr rätt så vanliga.

Jag personligen brukar ta ut pengar på Banco Santander, har upplevt att det är bättre växelkurs.

I Bogota använde vi Uber och det fungerade bra.
 
Är det inte kortbolaget och respektive bank som sätter växelkursen?
Jag är ingen expert på området, men jag tror det funkar så här (rätta mig gärna om jag har fel). Det brukar finnas 3 varianter när man tar ut pengar utomlands:
1. Man debiteras i den lokala valutan och bankomat-banken tar inte ut några avgifter alls. Växelkursen avgörs av den/det kortutgivande banken/institutet och Mastercard, Visa, AMEX/Diners, etc beroende på vilket kort man tar ut med.
2. Man debiteras i den lokala valutan och bankomat-banken tar ut en fast avgift, ofta mellan motsvarande 20-50 SEK. Växelkursen avgörs av den/det kortutgivande banken/institutet och Mastercard, Visa, AMEX/Diners, etc beroende på vilket kort man tar ut med.
3. Man debiteras i kortets hemma-valuta. Växelkursen avgörs av bankomat-banken som lägger till några procent på växlingskursen.

Så, vilket av fallen 1-3 beskriver bäst hur du brukar ta ut pengar hos Banco Santander i Chile?
 

Mikeswe

Medlem
Kapar tråden lite! @Mikeswe - vilket bolag skulle du rekommendera för att flyga inrikes?

Ska till Colombia i december och landar i Bogota. Planen därefter är att besöka Medellin, Cartagena och Leticia!

Har du andra generella tips på de två sistnämnda ställena så tas det varmt emot!

sorry .. vaknade precis!.. avianca är ju det enda *A bolaget och enda bolaget för mig.. ger loungeinträde även inrikes.. är ju själv LM diamond, så blir mkt uppgraderingar till business inrikes (en av förmånerna), då blir det ngn whiskey eller sliten rom inrikes vilket ju alltid går hem.. , .. generellt mellan Latam och Avianca, så vinner AV helt klart !.. hade högsta OW status förra året, enda plus var säte längst fram (mkt trängre än AV) och att man blir hälsad med för / efternamn..

Skall du till Medellin??.. ja, då ber jag dig genast kontakta vederbörande för att gå ut och ta en pilsner ..

Bodde i Barranquilla innan (vilket endast är en industri / boendestad.. men oj.. om man är sugen på fest.. då är det b/quilla som gäller .. cartagena visst.. om man vill hänga med svensson, johnson & swanson).. hade alla dagar i veckan kört santa marta istället för cartagena.. grymt häng !.. leticia har jag faktiskt inte varit i, men enormt sugen.. bara varit på brassesidan i amazonas..

hör gärna av dig .. har massor av tips om
Landet!.. tycker du skall lägga till eje cafetero till listan (typ armenia.. sticka till Salento, sen upp till varma källorna i santa rosa de cabal).. bara så mäktigt, med bergen osv..
 

Mikeswe

Medlem
Absolut, denna fråga känns högst relevant för tråden. :)

@Mikeswe enligt svenska ambassaden (swedenabroad.se) krävs inbjudan eller hotellbokning för att tillåtas inträde i Colombia, ngt du känner till?
Vi har ju bara en lång layover (ca 12 tim) och vill absolut inte spendera den på flygplatsen. Kanske läge att boka ett avbokningsbart hotellrum i Bogota? :rolleyes:

när min far kom över senast frågade dom var han skulle bo, men hade ju min address.. jag har aldrig under alla resor blivit frågat om något bevis, men rest in som boende och har dessutom numera Migracion automatica (dvs maskinerna vid sidan med ansiktsigenkänning).. .. tips från min sida.. tror definitivt du borde säkra med att boka/avboka ngt i typ Bogota.. dom kommer definitivt inte att kolla noga, men för att säkra upp, absolut !... kör typ HGI vid flygplatsen, boka/avboka.. saken är med myndigheter i colombia.. vill man jäklas så gör man det .. lite a la USA.. funkar 90% av tiden, men .. ngn gång blir det strul..

Exempel.. reser ofta med garderob (kostym) vi Bogota / Medellin.. i 90% av fallen funkar det med stålgalgar i colombia.. i 10% så snor dom dem .. beror på personen i säkerhetskontrollen och humör/attityd.. inget konsekvent ;)..
 
.. avianca är ju det enda *A bolaget och enda bolaget för mig.. ger loungeinträde även inrikes..
Jag tyckte att Aviancas lounger var mycket dåliga. Har man Priority Pass kan man använda LATAM-loungen, som var betydligt bättre, i Bogota, alla fall om man ska åka utrikes (vet ej om man blir insläppt i utrikesterminalen med en inrikesbiljett).

@Mikeswe...Ska till Colombia i december och landar i Bogota. Planen därefter är att besöka Medellin, Cartagena och Leticia!

Har du andra generella tips på de två sistnämnda ställena så tas det varmt emot!
Jag är inte Mikeswe men hoppas att det ändå är ok att jag ger råd. En lite udda grej jag tycker man ska testa om man åker till Cartagena är att bada i lera, det är en halvdagsutflykt och brukar gå att boka via hotellet. I Bathed in a Volcanic Mud Bath in Cartagena Colombia for Better Skin | Allure
 

Mikeswe

Medlem
Jag tyckte att Aviancas lounger var mycket dåliga. Har man Priority Pass kan man använda LATAM-loungen, som var betydligt bättre, i Bogota, alla fall om man ska åka utrikes (vet ej om man blir insläppt i utrikesterminalen med en inrikesbiljett).


Jag är inte Mikeswe men hoppas att det ändå är ok att jag ger råd. En lite udda grej jag tycker man ska testa om man åker till Cartagena är att bada i lera, det är en halvdagsutflykt och brukar gå att boka via hotellet. I Bathed in a Volcanic Mud Bath in Cartagena Colombia for Better Skin | Allure

utrikes helt annan sak!.. latamloungen med prioritypass utikes precis som @Budgetresenär säger är helt klart bäst på El Dorado / BOG..

när jag summerar inrikes är det flygupplevelsen Avianca som jag tycker är bra .. ok säte, utrymme, lounge osv. jämfört med andra bolag..

Om man väljer latam, viva colombia osv.. tips.. “the lounge” fristående operatör med samarbete har öppnat på bl.a. Medellin inrikes.. definitivt bättre lounger än avianca, med god mat osv..

Skippar ofta AV loungen inrikes & kör denna numera med Priority pass..
 
Toppen