Senaste nytt

Tips för att resa runt i Sydamerika.

Per N

Medlem
Vi kommer uteslutande att befinna oss i urbana miljöer, behövs detta då? :rolleyes:

Edit. Kan det vara så att det krävs vaccinationsintyg för att tillåtas tillträde till resp land?
Vi hade inte koll på reglerna med vaccination mot gula febern så när vi skulle flyga från Rio efter fyra dagar för att avsluta resan i Panama så blev det denied boarding. Rättare sagt vi fick inte checka in i Rio. Köpte nya biljetter till Lima istället och fick trixa lite grann för att kunna resa hem från Panama där vår returresa började. Mitt tips, vaccinera och se till att ta med intyg
 

Tonton

Medlem
Kapar tråden lite! @Mikeswe - vilket bolag skulle du rekommendera för att flyga inrikes?

Ska till Colombia i december och landar i Bogota. Planen därefter är att besöka Medellin, Cartagena och Leticia!

Har du andra generella tips på de två sistnämnda ställena så tas det varmt emot!
 

helgonet

Medlem
Bor delvis i Colombia / Sverige och jobbar mycket i Sydamerika.

• Uber & Cabify är gångbart i många städer i Chile, Argentina, Colombia. Jag brukar ha båda till hands, då vissa städer har cabify men inte uber och vv. Jag hade inte som @Tonton problem med kort i Argentina, men testade senast för 6 mån sedan.. (svenskt MC)

Vi försöker upprätthålla relationer till vänner efter att ha bott i Buenos Aires, så vi besöker staden så ofta vi kan. Senast för en månad sedan och hann då med en tripp över sundet till Uruguay inklusive Montevideo. Uber godtog inte mitt SAS Amex, men SAS MC gick jättebra. Har aldrig åkt så mycket Uber som denna gång. Många förespråkade dock Cabify, men vi hann inte testa det. Värt att notera också att våra vänner berättade att Uber inte är ett fullt lagligt alternativ. En gång denna senaste resa i Buenos Aires då vi skulle byta från ett AIrbnb till ett annat och stod med resväskorna vid trottoarkanten i närheten av den stora obelisken vid Avenida 9 de Julio (mitt på Sergels Torg ungefär), då kom en nyfiken polis fram till oss som nog förstod vad vi höll på med och informerade oss om att platsen inte var en godkänd plats för att vinka in en Taxi och visade oss var vi skulle gå istället. Vi valde att avbryta den Uber resan

Två tips på debit/kreditkort
Säkra upp ett VISA kort om du inte redan har ett, speciellt i Uruguay var det mycket vanligt att butiker och restauranger endast godtog VISA. Även uttagsautomater i Uruguay premierade VISA.

I Argentina har man (på grund av den ekonomiska krisen?) begränsat hur mycket pengar man kan ta ut i uttagsautomater. Detta gällde inte alla banker, men i många kunde vi endast plocka ut max 3000 argentinska pesos (ungefär 500 SEK) per transaktion. Försökte vi ta ut en större summa fick jag kalla handen om att transaktionen inte lyckats. Se till att ha tillgång till ett debit/kreditkort med fria uttag, det hade inte vi.
 

Tonton

Medlem
Vi försöker upprätthålla relationer till vänner efter att ha bott i Buenos Aires, så vi besöker staden så ofta vi kan. Senast för en månad sedan och hann då med en tripp över sundet till Uruguay inklusive Montevideo. Uber godtog inte mitt SAS Amex, men SAS MC gick jättebra. Har aldrig åkt så mycket Uber som denna gång. Många förespråkade dock Cabify, men vi hann inte testa det. Värt att notera också att våra vänner berättade att Uber inte är ett fullt lagligt alternativ. En gång denna senaste resa i Buenos Aires då vi skulle byta från ett AIrbnb till ett annat och stod med resväskorna vid trottoarkanten i närheten av den stora obelisken vid Avenida 9 de Julio (mitt på Sergels Torg ungefär), då kom en nyfiken polis fram till oss som nog förstod vad vi höll på med och informerade oss om att platsen inte var en godkänd plats för att vinka in en Taxi och visade oss var vi skulle gå istället. Vi valde att avbryta den Uber resan

Två tips på debit/kreditkort
Säkra upp ett VISA kort om du inte redan har ett, speciellt i Uruguay var det mycket vanligt att butiker och restauranger endast godtog VISA. Även uttagsautomater i Uruguay premierade VISA.

I Argentina har man (på grund av den ekonomiska krisen?) begränsat hur mycket pengar man kan ta ut i uttagsautomater. Detta gällde inte alla banker, men i många kunde vi endast plocka ut max 3000 argentinska pesos (ungefär 500 SEK) per transaktion. Försökte vi ta ut en större summa fick jag kalla handen om att transaktionen inte lyckats. Se till att ha tillgång till ett debit/kreditkort med fria uttag, det hade inte vi.

Mitt Revolut (Visa) räddade mig många gånger under min sommaresa då ett antal ställen jag var på enbart tog Visa! Så det är ett riktigt bra tips!
 

ante888

Medlem
...

I Argentina har man (på grund av den ekonomiska krisen?) begränsat hur mycket pengar man kan ta ut i uttagsautomater. Detta gällde inte alla banker, men i många kunde vi endast plocka ut max 3000 argentinska pesos (ungefär 500 SEK) per transaktion. Försökte vi ta ut en större summa fick jag kalla handen om att transaktionen inte lyckats. Se till att ha tillgång till ett debit/kreditkort med fria uttag, det hade inte vi.

Det här är viktigt att ha koll på, cash is king utanför storstäderna. För några år sedan bilade jag runt i trakterna kring Salta, och väl ute på vischan insåg jag att jag hade väldigt lite cash, och de bankomater jag lyckades hitta var ständigt tomma, så det är bra att vara förberedd på läget. Det kanske har blivit bättre, men ha det i åtanke.

Apropå säkerhetsläget så har det mesta sagts, men en sak man inte ska underskatta är att alltid se ut som att man vet var man ska. Stanna och kolla i sin dyra telefon på google maps är inte alltid ett bra alternativ.
 

Mr Basic

Medlem
Kapar tråden lite!
Absolut, denna fråga känns högst relevant för tråden. :)

@Mikeswe enligt svenska ambassaden (swedenabroad.se) krävs inbjudan eller hotellbokning för att tillåtas inträde i Colombia, ngt du känner till?
Vi har ju bara en lång layover (ca 12 tim) och vill absolut inte spendera den på flygplatsen. Kanske läge att boka ett avbokningsbart hotellrum i Bogota? :rolleyes:
 
Toppen