Senaste nytt

Tips för ny Amex Platinum-användare

Resetokig

Medlem
Hittar inte riktigt rätt tråd att posta i. Jag har skaffat ett Amex Platinum och ett additional card för första gången. Specificeras det på fakturan/i appen hur mycket som spenderats på vardera kort?

Behöver kunna skilja på privat/jobb utan att sitta och räkna ihop varje månad.
Yes! Iaf om du har ett extrakort, men antar att det fungerar likadant med additional.
 

Tonton

Medlem
Hittar inte riktigt rätt tråd att posta i. Jag har skaffat ett Amex Platinum och ett additional card för första gången. Specificeras det på fakturan/i appen hur mycket som spenderats på vardera kort?

Behöver kunna skilja på privat/jobb utan att sitta och räkna ihop varje månad.

Yes - korrekt!

Både extrakort och additional card kommer på samma faktura - specat per kort.

Exempel nedan på hur en faktura ser ut med de olika korten.

Övre delen: mitt vanliga kort
nedre delen: additional card för jobb

Sedan finns, som nämnt, även ett extrakort på fakturan - men det får du helt enkelt föreställa dig hur det ser ut (exakt likadant...) :)


Skärmavbild 2019-10-11 kl. 11.23.29.png
 
Last edited:

aldrighemma

Medlem
Behöver kunna skilja på privat/jobb utan att sitta och räkna ihop varje månad.
Kan tillägga att det tyvärr inte finns något vettigt sätt att exportera till Excel, det gick med gamla siten men inte nu. Har säkert påpekat det 50 gånger som enkätsvar och till kundtjänst. Det gör det tyvärr mycket svårare att pricka av utgifter på jobbsidan där dom tenderar att bli många.
 

Tonton

Medlem
Kan tillägga att det tyvärr inte finns något vettigt sätt att exportera till Excel, det gick med gamla siten men inte nu. Har säkert påpekat det 50 gånger som enkätsvar och till kundtjänst. Det gör det tyvärr mycket svårare att pricka av utgifter på jobbsidan där dom tenderar att bli många.

Därav att man alltid kör jobbutgifter med additional card ;)
 

Sebastian.k

Medlem
En lösning kan vara att ladda ner pdf faktura och spara/konvertera till excell eller copy / past dvs.
Ja, lite omständigt men borde funka. :)
 

gneken

Medlem
Kommer att få ett platinum av lillbrosan (extra kort). Vet att jag måste ansöka om PP själv. Men jag undrar om även vi med extrakort får de högre hotellstatusarna osv?
 

MrDollar

Medlem
@gneken läs några rader ovan så ser du följande:
Hej,

Är det någon som har koll på vilka förmåner som extrakortinnehavare får utöver PP & Pontus?

Samma som huvudkortsinnehavaren.

Gäller det även hotellförmånerna?

Nä, båda får inte guld på hilton

Säker på det?
Hmm, har för mig @Tonton nämnde att båda fick? Kan dock ha fel...

@MrDollar har rätt :)

Extrakortet får ALLA förmåner som huvudkortet innehar, mig veterligen. Det finns ingen förmån jag har blivit nekad till iaf.

Enligt Amex kundtjänst så gäller förmånerna även extrakortsinnehavaren - med undantag för 3rd Floor hos Scandic! Detta gäller enbart huvudkortsinnehavaren, fått samma svar från tre olika medarbetare, varav en är min ”särskilda handläggare” som jag haft mycket kontakt med. Hon verkar skärpt och pålitlig.

Bara för det så måste jag testa detta! Återkommer i frågan ;)

Edit: Vad störande med följande: "För att bli uppgraderad till Scandic Friends Level 3, kontakta Platinum Service på 020-56 55 55 (knappval 4)."

Alla andra statusar går att fixa online utan att ringa.

Kommer att få ett platinum av lillbrosan (extra kort). Vet att jag måste ansöka om PP själv. Men jag undrar om även vi med extrakort får de högre hotellstatusarna osv?
 
Toppen