Senaste nytt

Respekt mot flygpersonal

Sebbef83

Medlem
Finns väl statistik på att det är större sannolikhet att överleva om du har lyssnat på instruktioner, med det sagt, så känns det overoverkill att lyssna på samma genomgång vid varje liknande genomgång.

Anledningen är inte till för att flygvärden ska känna sig respekterade utan för att öka flygsäkerheten.
 

ekf

Medlem
Anledningen är inte till för att flygvärden ska känna sig respekterade utan för att öka flygsäkerheten.
Fast de har väl ett ansvar att se till att passagerarna vet vad som gäller? De kan inte veta om du flugit 0, 1, 10 eller 100 gånger det senaste året... Det smidigaste sättet att säkerställa det är att kräva att alla tittar och lyssnar. Att följa besättningens instruktioner är man ju skyldig att göra ombord... respektfullt eller inte.
 

Sebbef83

Medlem
Är du skyldig att göra det av lag x (det har ju nämnts tidigare) så fine, i detta fall är det ju faktiskts lika svårt för crew att veta om man lyssnar/ registrerar eller bara sitter utan hörlurar på...

Är inte det då mer effektivare att hen kollar mail, läser bok etc än att slösa tid på exakt samma
genomgång för x:e gången?

Fast de har väl ett ansvar att se till att passagerarna vet vad som gäller? De kan inte veta om du flugit 0, 1, 10 eller 100 gånger det senaste året... Det smidigaste sättet att säkerställa det är att kräva att alla tittar och lyssnar. Att följa besättningens instruktioner är man ju skyldig att göra ombord... respektfullt eller inte.
 
Finns väl statistik på att det är större sannolikhet att överleva om du har lyssnat på instruktioner, med det sagt, så känns det overoverkill att lyssna på samma genomgång vid varje liknande genomgång.

Anledningen är inte till för att flygvärden ska känna sig respekterade utan för att öka flygsäkerheten.

Är inte det då mer effektivare att hen kollar mail, läser bok etc än att slösa tid på exakt samma
genomgång för x:e gången?


Upprepningen är hela poängen. Varje genomgång ska vara lik, ja helst identisk men den förra. Detta för att vår hjärna ska lagra det i långtidsminnet och inte i arbetsminnet. På så sätt har vi större chans att agera på rätt sätt när vi får panik. Om man aktivt undviker att lyssna på genomgången minskar alltså chansen för att kunskapen lagras på rätt ställe. Det man vill uppnå med den uttjatade genomgången är att den befästs likt multiplikationstabellen. Dvs något vi kan utan att behöva aktivera vår ”problemlösnings”-del av hjärnan.

Ett exempel.
Vad heter Norges huvudstad?
Vad åt du till lunch i förrgår?

Målet är att rutinerna vid eventuell nödsituation är lika solklart som att Oslo är Norges huvudstad (som vi alla vet utan att ens ha varit där). Däremot är tar det betydligt längre tid att svara på vad vi åt till lunch häromdagen.
 

ekf

Medlem
Är du skyldig att göra det av lag x (det har ju nämnts tidigare) så fine, i detta fall är det ju faktiskts lika svårt för crew att veta om man lyssnar/ registrerar eller bara sitter utan hörlurar på...
Tja, enligt EU-direktiv 965/2012 så är de skyldiga att hålla en briefing för dig innan takeoff, jag vet inte om man kan säga att det är uppfyllt om inte passagerarna lyssnar...

"CAT.OP.MPA.170 Passenger briefing
The operator shall ensure that passengers are:
(a) given briefings and demonstrations relating to safety in a form that facilitates the application of the procedures applicable in the event of an emergency; and
(b) provided with a safety briefing card on which picture-type instructions indicate the operation of emergency equipment and exits likely to be used by passengers."
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:296:0001:0148:EN:PDF
 

Sebbef83

Medlem
Japp, förstår det. Hur många genomgångar behövs det för att det ska fastna och ”sitta i ryggmärgen”? Och efter det? Gör det någon skillnad?

Upprepningen är hela poängen. Varje genomgång ska vara lik, ja helst identisk men den förra. Detta för att vår hjärna ska lagra det i långtidsminnet och inte i arbetsminnet. På så sätt har vi större chans att agera på rätt sätt när vi får panik. Om man aktivt undviker att lyssna på genomgången minskar alltså chansen för att kunskapen lagras på rätt ställe. Det man vill uppnå med den uttjatade genomgången är att den befästs likt multiplikationstabellen. Dvs något vi kan utan att behöva aktivera vår ”problemlösnings”-del av hjärnan.

Ett exempel.
Vad heter Norges huvudstad?
Vad åt du till lunch i förrgår?

Målet är att rutinerna vid eventuell nödsituation är lika solklart som att Oslo är Norges huvudstad (som vi alla vet utan att ens ha varit där). Däremot är tar det betydligt längre tid att svara på vad vi åt till lunch häromdagen.
 

Sebbef83

Medlem
Tja, enligt EU-direktiv 965/2012 så är de skyldiga att hålla en briefing för dig innan takeoff, jag vet inte om man kan säga att det är uppfyllt om inte passagerarna lyssnar...

"CAT.OP.MPA.170 Passenger briefing
The operator shall ensure that passengers are:
(a) given briefings and demonstrations relating to safety in a form that facilitates the application of the procedures applicable in the event of an emergency; and
(b) provided with a safety briefing card on which picture-type instructions indicate the operation of emergency equipment and exits likely to be used by passengers."
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:296:0001:0148:EN:PDF

Så, ska vi lyssna för att EU direktivet kräver det eller för att visa hyfs? Måste vi lyssna eller kan vi läsa till oss informationen via säkerhetskortet?
 

ekf

Medlem
Så, ska vi lyssna för att EU direktivet kräver det eller för att visa hyfs? Måste vi lyssna eller kan vi läsa till oss informationen via säkerhetskortet?
Besättningen har till ansvar att ge dig en briefing, då är det väl allmänt hyfs att delta i den enligt lag förordnade genomgången?

Sedan är det lag på att man ska följa besättningens instruktioner ombord, och säger de då åt dig att ta av lurarna och lyssna så är du skyldig att göra det enligt Luftfartslagen 2010:500 (orkar inte leta reda på motsvarande på EU-nivå)...

"Befälhavaren har den högsta myndigheten ombord. Om det behövs får han eller hon bestämma att medlemmar av besättningen tillfälligt ska arbeta med annat än det som deras anställning avser. Passagerarna ska rätta sig efter vad befälhavaren bestämmer om ordningen ombord."
(Det är jag som fetmarkerat ovan)
Luftfartslag (2010:500) Svensk författningssamling 2010:2010:500 t.o.m. SFS 2019:353 - Riksdagen

Så för att svara på din fråga. Det är både hyfs och lag som stipulerar att man ska lyssna.
 

Sebbef83

Medlem
Besättningen har till ansvar att ge dig en briefing, då är det väl allmänt hyfs att delta i den enligt lag förordnade genomgången?

Sedan är det lag på att man ska följa besättningens instruktioner ombord, och säger de då åt dig att ta av lurarna och lyssna så är du skyldig att göra det enligt Luftfartslagen 2010:500 (orkar inte leta reda på motsvarande på EU-nivå)...

"Befälhavaren har den högsta myndigheten ombord. Om det behövs får han eller hon bestämma att medlemmar av besättningen tillfälligt ska arbeta med annat än det som deras anställning avser. Passagerarna ska rätta sig efter vad befälhavaren bestämmer om ordningen ombord."
(Det är jag som fetmarkerat ovan)
Luftfartslag (2010:500) Svensk författningssamling 2010:2010:500 t.o.m. SFS 2019:353 - Riksdagen

Så för att svara på din fråga. Det är både hyfs och lag som stipulerar att man ska lyssna.

Nja, läser jag det rätt så är det en tolkningsfråga, men det finns nog bättre jurister här på forumet än jag.

Återigen vill jag påstå att det är samhällsekonomiskt spill att någon som flyger samma sträcka med samma flygplan X antal ggr lyssnar för att de ska visa ”hyfs”.
 
Nja, läser jag det rätt så är det en tolkningsfråga, men det finns nog bättre jurister här på forumet än jag.

Återigen vill jag påstå att det är samhällsekonomiskt spill att någon som flyger samma sträcka med samma flygplan X antal ggr lyssnar för att de ska visa ”hyfs”.

Lite som att sluta säga hej till kassörskan för att man handlar där 1000 gånger förr ;)

Men självklart är det fritt för alla att göra hur man vill. Det är det härliga med sunt förnuft, jag har aldrig träffat någon som inte anser sig ha det.
 
Toppen