Senaste nytt

Hur står det egentligen till med Thai Airways?

staff

Medlem
Tycker THAI har varit ett second tier-bolag i flera ar nu. Rankar bolag som Malaysian och Air China hogre an THAI.
 
Tycker THAI har varit ett second tier-bolag i flera ar nu. Rankar bolag som Malaysian och Air China hogre an THAI.

Håller inte alls med. Har flugit mycket med Thai och har mestadels bara positiva saker att säga. Den enda stora besvikelsen är deras lounger som jag tycker är lite torftiga.

Air China försöker jag undvika då jag har upplevt väldiga variationer i deras service nivå. Tvingas dock resa inrikes i Kina med dem emellanåt.

Malaysia Airlines har också väldigt oregelbunden servicenivå. Nu i veckan flög jag t ex Penang -KL i en väldigt modern 737 där personalen vände ut och in på sig för bästa service under dessa 50 minuter. Tvåtimmarsresan KL-Bangkok någon dag senare var under all kritik. En gammal 737 som jag trodde skulle vridas sönder vid minsta turbulens och undermålig service där måltidsserveringen blev klar precis innan landning så att man knappt hann att äta upp.
 

011430121

Medlem
Råder lite olika synpunkter på den frågan.
Finanschefen på TG förnekar det, medan Thailands transportminister är bekymrad över bolagets ekomiska situation.
Thai Airways styrelse är tydligen även oroliga de vill dra i bromsen för investering av 38 nya maskiner.
Källa: CHECK-IN.dk Thai Airways afviser forlydender om likviditetskrise - CHECK-IN.dk

Personligen tycker jag det skulle vara underligt om Thailands regering skulle ”låta” bolaget gå i konkurs, bolaget flyger in många turister till landet, turismen är väl en av Thailands största industrier.

Bolagen i Asien tar storstryk av Emirates och Qatars expansion de senaste decenniet.
Singapore Airlines har vinstvarnat under året, Asiana vill jag minnas har någon typ av stor sparplan.
 

JacobGBG

Medlem
Att säga att det finns utrymme för konsolideringar bland flygbolag är nog lite att sparka in öppna dörrar.

En mer intressant fråga är vilket bolag det är som skulle kunna ersätta deras avgångar. SQ?
 

MajaKlara

Medlem
Oj, :(har en resa ARN-BKK t o r i januari i C med TG.. Är det läge att avboka? Vad händer vid konkurs, blir man utan både biljett och pengar? Har betalat biljetten med AMEX. Förslag på annan bokning med annat bolag? Vill gärna flyga nonstop, men finns då alternativ till TG?
 

011430121

Medlem
Oj, :(har en resa ARN-BKK t o r i januari i C med TG.. Är det läge att avboka? Vad händer vid konkurs, blir man utan både biljett och pengar? Har betalat biljetten med AMEX. Förslag på annan bokning med annat bolag? Vill gärna flyga nonstop, men finns då alternativ till TG?
Jag tror att du inte skall känna någon oro.
Thailand som land skulle aldrig låta Thai Airways gå i KK, turismen är en alldeles för stor industri för landets ekonomi.
 
Toppen