Senaste nytt

Fråga om visum till Ryssland

agehall

Medlem
Men tänkte att någon kanske ville ha en genuin källa på det också.
Då är inte kundtjänst rätt källa.

Vilket lurendrejeri. Det enda de gör är ju i princip att de bokar en fullt flexibel biljett och ser till att sedan avboka den och tar $10 för det. Man kan göra samma sak gratis inom EU då alla EU-bolag har 24h fri avbokning. Men, jag är tveksam till att det där är en bra lösning. OM någon får för sig att kolla närmare på saker och ting, så har du ingen bokning när du väl ska flyga.
 

Avgeek

Medlem
Då är inte kundtjänst rätt källa.


Vilket lurendrejeri. Det enda de gör är ju i princip att de bokar en fullt flexibel biljett och ser till att sedan avboka den och tar $10 för det. Man kan göra samma sak gratis inom EU då alla EU-bolag har 24h fri avbokning. Men, jag är tveksam till att det där är en bra lösning. OM någon får för sig att kolla närmare på saker och ting, så har du ingen bokning när du väl ska flyga.
Vad menar du? Det är många som rekommenderar den tjänsten i "digital nomad"-communityt och jag trodde att det skulle passa in här. Hela poängen är att biljetten är giltig i 24-48h medan man faktiskt ska checka in / gå igenom immigration, därefter löper den ut. Tills dess går den att verifiera och den är biljetterad som vilken annan biljett. Men ja, givetvis går det att göra själv. Men det är en snabb lösning utan strul, om man t.ex inte vill ligga ut med pengar för en återbetalningsbar biljett.
 

Avgeek

Medlem
Ah, tänkte att flygbolaget själv var så nära hästens mun man kunde komma :) Var borde man vända sig för att få definitivt och verifierbart svar (förutom forumanvändare ;)) – flygplatsen?
De är notoriska med sånt i USA, de kommer helt klart verifiera. Så ha en återbetalningsbar biljett att uppvisa, som visar att du flyger vidare från Moskva.
 

agehall

Medlem
Läser man på deras sajt så försöker de med alla medel förklara hur dumt/dåligt det är att själv boka en avbokningsbar biljett, trots att det är exakt vad de gör (eller om de lever på 24h fri avbokning).

Hela poängen är att biljetten är giltig i 24-48h medan man faktiskt ska checka in / gå igenom immigration, därefter löper den ut. Tills dess går den att verifiera och den är biljetterad som vilken annan biljett.
Det är inget som löper ut - det är en faktisk bokning som sedan avbokas.

Men det är en snabb lösning utan strul, om man t.ex inte vill ligga ut med pengar för en återbetalningsbar biljett.
Jag skulle tro att man i praktiken inte ens ligger ute med pengar om man inte betalar med ett bankkort kopplat direkt till ett konto. De gånger jag har bokat en biljett och sedan avbokat kort därefter har betalningen bara annullerats.

Dessutom så har jag svårt att se hur det här skulle fungera om man ska till ett land där man inte för gå landside under transit. Då man bara kan "hyra" biljetter fram till dagen innan avgång så kan det ju ställa till det när man ska ha en giltig biljett att visa upp.

Jag kan ha missat något här, men rent spontant känns det där inte som en tjänst jag skulle vilja ta i med tång.
 

JensE

Medlem
Kom forbi denne nyhed. 8 dages E-visum til Rusland kan sikkert loese en del problemer for os Skandinaver? Men, man skal rejse in via Skt. Petersborg, Kaliningrad, eller Vladivostok. Set idag paa Rusland introducerer gratis E-visa til Skt. Petersborg - InsideFlyer DK
Kollade i Expertflyer och ser detta. Verkar inte vara Vladivostok. Står samma för Norge och Danmark.

Information as of 08OCT19 / 2114 UTC
National Sweden (SE) /Embarkation Sweden (SE)
Destination Russian Fed. (RU)
Russian Fed. (RU)

Passport required.
- Passports and other documents accepted for entry must be
valid on arrival.

Visa required.

Visa Issuance:
- Nationals of Sweden traveling to Kaliningrad (KGD) can
obtain an e-visa before departure at

E-visa
. Passengers
must have a printed copy of the e-visa confirmation. They
must arrive at and depart from Kaliningrad (KGD).
- Nationals of Sweden traveling to St. Petersburg (LED) can
obtain an e-visa before departure at

E-visa
. Passengers
must have a printed copy of the e-visa confirmation. They
must arrive at and depart from St. Petersburg (LED).
Minors:
- WARNING! In accordance with European Union (EU) Legislation,
all minors who are nationals of Sweden and depart from
Bulgaria, Croatia, Cyprus, Romania or a Schengen Member
State
must have their own travel document that
meets the entry requirements of their destination.
Warning:
- Visitors not holding return/onward tickets could be refused
entry. (SEE NOTE 43399)
NOTE 43399: This does not apply to passengers with a valid
visa.
- Valid visas in full or expired travel documents are not
accepted.

Russian Fed. (RU)

Vaccinations not required.

CHECK
TINEWS/N1
- NEW ZEALAND: ELECTRONIC TRAVEL AUTHORITY
(NZeTA)
 
  • Gilla
Reactions: hco

Tonton

Medlem
Kollade i Expertflyer och ser detta. Verkar inte vara Vladivostok för Svenskar i alla fall.

Exakt - Bara Kaliningrad och St Petersburg som gäller för EU-länderna.

jag rekommenderar alla att kika direkt på relevant hemsida Processing of an e-visa - Consular department of MFA of the Russian Federation eftersom att InsideFlyer har fel.

Till Far East så är det enbart följande länder som kan besöka med e-visa:
  • Algeria
  • Bahrain
  • Brunei
  • India
  • Iran
  • Qatar
  • China (including Taiwan)
  • The Democratic People's Republic of Korea
  • Kuwait
  • Morocco
  • Mexico
  • The United Arab Emirates
  • Oman
  • Saudi Arabia
  • Singapore
  • Tunisia
  • Turkey
  • Japan

Källa: ovan nämnd länk
 
Toppen