Senaste nytt

Prishöjning på SAS Amex från 1 januari 2020

Robert flysas

Moderator
Samt höjda awardpriser hos olika bolag, det kan också vara trolig orsak. Tänk First hos Singapore Airlines t.ex, det lär också kosta Amex mer nu med kronkursen. Får verkligen hoppas SEK blir starkare snart, tänk när det var 6-7 kr för 1 USD:rolleyes:
 

Abbs

Medlem
Samt höjda awardpriser hos olika bolag, det kan också vara trolig orsak. Tänk First hos Singapore Airlines t.ex, det lär också kosta Amex mer nu med kronkursen. Får verkligen hoppas SEK blir starkare snart, tänk när det var 6-7 kr för 1 USD:rolleyes:
Va? AMEX pröjsar inte för någon First, de köper poäng av SAS. Vad Singapore Airlines First har med AMEX prisökning förstår jag inte.
 
Va? AMEX pröjsar inte för någon First, de köper poäng av SAS. Vad Singapore Airlines First har med AMEX prisökning förstår jag inte.
När t ex SAS höjde priset på förstaklassresor till Sydostasien från 190 000 Eurobonuspoäng till 225 000 Eurobonuspoäng så innebar det att det blev dyrare för AMEX att lösa in en 2-4-1 voucher. Nu är ju en voucher för en sådan resa värd 112 500 Eurobonuspoäng, mot tidigare 95 000 Eurobonuspoäng.

När Singapore Airlines började släppa mer förstaklassbiljetter till Eurobonus, och i synnerhet när de införde förstaklass från Köpenhamn, är det rimligt att anta att fler och fler har börjat utnyttja sina vouchrar till att flyga förstaklass, som gör voucherna som mest värdefulla och därmed dyrast för AMEX.
 

Tonton

Medlem
När Singapore Airlines började släppa mer förstaklassbiljetter till Eurobonus, och i synnerhet när de införde förstaklass från Köpenhamn, är det rimligt att anta att fler och fler har börjat utnyttja sina vouchrar till att flyga förstaklass, som gör voucherna som mest värdefulla och därmed dyrast för AMEX.

Det där håller jag nödvändigtvis inte med om. I samma veva som SQ F började släppa F-platser så har Thai dragit in på tillgängligheten i F samt att Lufthansa har justerat sina släpp så att det är svårare att få framförhållning på LH F - vilket således gör att vi kan anta att färre personer har nyttjat sina vouchers för att flyga F. Jag tror att användningen är relativt stabil.

Får jag gissa ännu mer så tror jag däremot att tjänster som Chatflights och Awardfares har påverkat bokningar av First mera. De riktar in sig på att göra det lättare för "vanligt folk" (Läs: Folk som ej hänger på BC eller andra likasinnade sidor) att på ett smidigt sätt få upp ögonen för att First Class existerar och är bokningsbart. Jag tror dock ändå att detta är en försumbar ökning.
 

palmen

Moderator
När t ex SAS höjde priset på förstaklassresor till Sydostasien från 190 000 Eurobonuspoäng till 225 000 Eurobonuspoäng så innebar det att det blev dyrare för AMEX att lösa in en 2-4-1 voucher. Nu är ju en voucher för en sådan resa värd 112 500 Eurobonuspoäng, mot tidigare 95 000 Eurobonuspoäng.
Nu vet jag inte vad amex betalar för detta, men kan ju lika gärna vara så att de betalar x för ekonomi, y för Business och z för first till en specifik zon, oavsett hur många poäng som dras (dvs ändring i sas awardtabell).
 

Jonas C

Medlem
Är snarare SAS Star Alliance sökmotor som har gjort att det bokas betydligt fler resor i Business på många långflygningar, därav högre kostnad för Amex att lösa in 2for1 kupongerna. Sen får man inte glömma att antalet First awards utgör en mikroskopiskt liten andel av alla bonusresor som bokas, så har svårt att tro att det skulle göra någon påverkan, likaså bokas det färre resor i First nu än för ett år sedan. Främst då Thai First (och business) mer eller mindre är borta, Asiana plockat bort sin First, samt att Lufthansa har plockat bort First från många rutter och släpper färre bonusplatser än tidigare.
 

Tonton

Medlem
Är snarare SAS Star Alliance sökmotor som har gjort att det bokas betydligt fler resor i Business på många långflygningar, därav högre kostnad för Amex att lösa in 2for1 kupongerna. Sen får man inte glömma att antalet First awards utgör en mikroskopiskt liten andel av alla bonusresor som bokas, så har svårt att tro att det skulle göra någon påverkan, likaså bokas det färre resor i First nu än för ett år sedan. Främst då Thai First (och business) mer eller mindre är borta, Asiana plockat bort sin First, samt att Lufthansa har plockat bort First från många rutter och släpper färre bonusplatser än tidigare.

Helt enig med din analys! :)
 

hallgren

Medlem
Från mailet: "Höjningen träder i kraft i samband med din nästkommande årliga förnyelse av ditt medlemskap efter den 1 januari 2020."
Om jag skaffade mitt Elite-kort i November, kommer jag då att fortsätta betala den gamla avgiften fram till oktober 2020, trots att jag betalar avgiften månadsvis?

Eller räknas det från månaden när jag blev medlem först, men med annat kort, som var i februari?
 

patteng

Medlem
Från mailet: "Höjningen träder i kraft i samband med din nästkommande årliga förnyelse av ditt medlemskap efter den 1 januari 2020."
Om jag skaffade mitt Elite-kort i November, kommer jag då att fortsätta betala den gamla avgiften fram till oktober 2020, trots att jag betalar avgiften månadsvis?

Eller räknas det från månaden när jag blev medlem först, men med annat kort, som var i februari?

Det är väl gratis i tre månader, så du kommer inte betala för kortet förrän i februari?
Då bör väl det nya priset gälla? :)
 
Toppen