Oj vad jag kommer att få motargument för detta... (Jag skriver som en som flyger mer än tillräckligt för EBG, men inte har en chans för EBP, och som skulle byta till OW om inte *A hade näst intill monopol inom Europa...)
Det är många grejer som är fel med SAS Eurobonus.
En sak som jag är av olika åsikt med de flesta både på BC och FT är att ändra på EBP. Det är ju det som är så coolt med EBP att det är så mystiskt!
Det är lite som att gå in i en juvelaffär och se på en fin klocka som du inte ser prislappen på. Om du måste fråga så har du knappast råd med den! Mao om du inte flyger tillräckligt (dyrt), så lär du inte förtjäna EBP. That's life, live with it.
Jo, jag vet att min åsikt är kontroversiell.
Största felet med EB är klasskillnaderna. EBP på ett flyg är 'Gud', EBG är luft. Så får det inte vara. Om man inte kan bemöta sina näst-bästa kunder (som säkert hämtar in en stor del av intäkterna...) på ett flyg med så mycket som ett 'välkommen' eller en kopp kaffe, då måste man troligtvis skola om personalen eller ändra definitionen på sina bästa kunder.
SAS väljer troligtvis det senare alternativet.
Om vi är så här långt överens, då kan vi börja diskussionen med vad som är en bra kund? Är 100 (á 50€) segment intra Nordic ekonomi bättre än 5 segment (á 1000€) business interkontinentalt? Argument finns för och emot, låt SAS säga då vilka kunder de vill ha! Jag tror det är en fråga som SAS själv inte har ett svar på i dagens läge. Borde inte vi som resenärer och konsumenter få veta?
Personligen tycker jag att SAS har ett bra koncept för tillfället då både frekvent resande premieras samtidigt som dyra bokningsklasser premieras. Samtidigt tycker jag att 40 segment för EBG är för få segment, 45k/55k poäng är också för lite om du kan få det med att flyga typ en gång i C med alla löjliga dubbelpoängskampanjer etc. Observera att jag bor i Finland och skjuter mig själv i foten.
Varför inte ha en kombination? Du skall nå 45k/55k/70k OCH ha minst 20 segment inom *A om du vill ha EBG är en modell som jag skulle gilla. Flyger du färre än 20 segment och uppnår mileage-gränserna har du troligtvis oftast en biljett som gör att du har lounge, fast track etc ändå! Karrikerat, men ni förstår poängen.
Åt EB/SAS vill jag bara hälsa följande:
-Pursers, ta 2 minuter per flygning och hälsa även EBG välkomna. Om det är mer än 30% på flyget som är EBG, använd mikrofonerna
och säg "speciellt välkomna ombord är våra Eurobonus guld-medlemmar" (KF gjorde detta 4-5 år sedan. Fy fan vad det harmade mig då jag endast var EBS då!) istället för att välkomna var och en personligen.
-Jo, EBP är ytterst viktiga! Men varför är inte EBG värda en kopp kaffe, eller egna avgränsade köer då man har boarding (jämför med AC, UA etc...)?
-Jo, gör EBP till en officiell nivå, men kräv då också 300k/150 segment (med min. 40 på *A...) per år, och exkludera alla dubbelpoängskampanjer etc! Skall du vara EBP, så skall du flyga mer än rejält.
-Gör EBG svårare att nå (både via segment och poäng) men gör det mera värt framförallt ombord (ett 'Hej, välkommen tillbaka, får det vara en kopp kaffe/vatten/juice?' räcker).
-EBS skall vara värt något också (inte vara något som man får med att känna vem som helst på SAS) och helst ge business lounge access i ARN, CPH, OSL.
-Rör inte EBP, SAS måste ha rätt att behandla sina riktigt speciella kunder på ett riktigt specielt sätt! Och ha det lika diffust som ni har det, för det tjänar ni mest med i längden, påstår jag...
-Ni säger ni har 'exklusiva erbjudanden' åt EBG. 4 år EBG, aldrig sett en endaste. Sluta väcka falska förhoppningar.
Som ni märker är jag djupt besviken med SAS och EB. Skulle jag rutt- och tidtabellsmässigt ha ett alternativ så skulle jag ta det. Men jag försöker vara konstruktiv. Eller kanske är det så att SAS inte vill ha mig som kund?
Jag hoppas på en konstruktiv diskussion, som inte bara handlar om "ge mig mer" utan också hur SAS kan tjäna på det ni föreslår.
mvh
Niksal