Senaste nytt

Prishöjning på SAS Amex från 1 januari 2020

M.K

Medlem
Jag kommer säga upp Elite så fort nästa voucher triggas i november. Jag är EBD nu med högsta flypremium samt LT EBG snart så känner inte att värdet av en extra voucher motiverar nästan 5k snart i årsavgift. Mest USA på longhaul också för mig och där har jag utmärkta möjligheter med SAS.

SAS MC med låg avgift och Plat får räcka tillsvidare.
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Ser inte heller prishöjningen som något speciellt oväntat och kommer inte heller att påverka mitt val av kort (Elite) framöver. Psykologiskt skulle det så klart vara behagligt om någon form av utökad förmån kom med prishöjningen även om jag inte tror så kommer att ske.

Själv betalar jag årsavgift i nov så påverkas inte detta året iaf så får man se vad som hinner hända tills nästa år.

Går det att välja att betala kortet årsvis? Trodde månadsvis var enda alternativet på kreditkortet?
 

igelkotten

Medlem
Även om jag, som några tidigare skrivit, tror att det stämmer att Amex betalar förmånerna i annat än SEK så hade det nog varit smartare i fallen om SAS-brandade korten sköta allt i SEK. SAS hade ju med största sannolikhet kunna betalas i SEK för poäng, fakturorna ställa i SEK även för spend i andra valutor samt kortavgift.

Känns som att man inte tänkt till eller har bettat på att SEK skulle bli starkare och därmed poängen billigare.

Själv betalar jag årsavgift i nov så påverkas inte detta året iaf så får man se vad som hinner hända tills nästa år.

Handlar nog snarare om Amex koncernvaluta. Dvs det är ett amerikanskt bolag i grunden, och i de svenska korten är (iaf brukade vara) utställda av en europeisk filial. Oavsett hur man vrider o vänder på det, om utdelningar o högsta nivån betalas i USD, så kommer kronkursen spela in.
 

ocr123

Medlem
Handlar nog snarare om Amex koncernvaluta. Dvs det är ett amerikanskt bolag i grunden, och i de svenska korten är (iaf brukade vara) utställda av en europeisk filial. Oavsett hur man vrider o vänder på det, om utdelningar o högsta nivån betalas i USD, så kommer kronkursen spela in.

Varför skulle priset höjas pga svag krona? Borde inte kostnaden för Amex gå ner om de betalar i USD och den svenska kronan sjunker? Förutsatt att SAS inte höjer priset för Amex.
 

Tonton

Medlem
Varför skulle priset höjas pga svag krona? Borde inte kostnaden för Amex gå ner om de betalar i USD och den svenska kronan sjunker? Förutsatt att SAS inte höjer priset för Amex.

Jag tror du missförstår.

Nordiska American Express har ju alla sina intäkter i SEK (våra medlemsavgifter, transaktionsavgifter etc) samtidigt som de rapporterar alla sina siffror i USD till huvudsätet. Således påverkar den svaga kronkursen American Express Norden negativt.
 
Toppen