Senaste nytt

Sökes: Award-resa Montreal - Kuujjuaq

helgonet

Medlem
Forumvänner, jag behöver er hjälp!

Jag vill hälsa på min vän i norra Kanada i byn Kuujjuaq. Sträckan Montreal - Kuujjuaq trafikeras av flygbolaget First Air som har codeshare med Air Canada. Tills för nyligen gick det att boka award resor denna sträcka via SAS Star Alliance Awards på SAS.SE eller via Tallinn, men enligt uppgift från min vän kommer codeshare samarbetet avbrytas (oklart när). Det bekräftas av att denna sträcka inte längre går att finna via SAS.SE. Det går just nu endast att boka denna sträcka med Aeroplan-poäng och endast via telefon via deras kundtjänst, jag har varit i kontakt med Aeroplan som bekräftar detta. Jag ringde även Tallinn som inte kunde finna award-platser på denna sträcka alls.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Montreal, alternativt Quebec
  2. Var är din destination? Kuujjuaq (YVP)
  3. När vill/behöver du resa ut? 6-9 april 2020
  4. När vill/behöver du komma hem? 21-22 april 2020
  5. Hur länge vill du vara borta?
  6. Hur många personer som skall resa? 1 vuxnen
  7. I vilken kabinklass? Ekonomi
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Air Canada/First Air
  9. Vad är din budget? (per person) 165 000 EB-poäng
  10. Vad är det viktigaste för dig? Att boka resan med poäng, i kronor kostar resan runt 17-20 tkr
Jag undrar om någon här har någon fiffig idé där jag kan konvertera EB-poäng till Aeroplan-poäng, eller köpa/förskaffa mig Aeroplan-poäng på annat vis, eller om det går att komma runt Aeroplans regler och boka med EB-poäng på annat vis. Vill helst inte punga ut de 17-20 tkr som resan kostar i pengar.

Tacksam för alla tips!
 

Senator

Moderator
Jag tittar i närtid som är oktober, och det finns inte något AC code-share alls. Det går inte att boka YUL-YVP på Aircanada.com. Det låter ganska underligt att det har gått att boka detta med Star Alliance poäng eftersom det inte alls är någon koppling till Star Alliance.

Jag har inget Aeroplankonto, men First Air finns listas som intjäningspartner. Men jag kommer inte åt uttag utan profil. Antingen bör det gå att köpa Aeroplanmiles eller blir det en dyr konvertering via någon 3:e part t.ex. Eurobonus --> Hotellprogram --> Aeroplan.

Men som du skriver: 20.000kr tar First Air.. Yikes!
 

AABack2ARN

Medlem
Skönt att det löste sig och det verkar vara en häftig och kall plats att besöka.

Det ironiska är att biljetten till det facila priset av CAD2700 (SEK20000) faktiskt är ett fynd när man jämför med det publicerade priset på ExpertFlyer utan skatter som är:

Fare Basis Airline Booking Class Trip Type Fare Cabin Effective Date Expiration Date Min / Max Stay Adv Purchase Req
Y 7F Y Round-Trip 123759(SEK) E @@ / @@ @@

så det kanske inte är så konstigt att 20000-kronorsbiljetten har namnet "A14SAVER" ;)

Undrar om man får en läsk ombord?
 
Toppen