Senaste nytt

Hotels.com ny bokningsavgift

intuition

Medlem
Vet inte om detta är rätt forum - gjorde en sökning men hittade inget om hotels.com

Hur som helst, jag loggade in i dag och såg att de kommer att börja ta ut en avgift för varje bokad bonusnatt.
Från och med nov. 27, 2019 kommer en avgift på 45.00 SEK att tillkomma för varje bonusnatt du löser in. Om du använder vår app tar vi inte ut någon avgift
45 kr verkar ju lite, men själv bokar jag relativt billiga hotell via hotels (och dyrare rum oftast bara via kedjans egen sajt). Så min samlade bonus ligger ofta på 6-700 kr. Men säg att man har 900kr i värde - då motsvarar avgiften 5%. Inte så kul.
 

Tonton

Medlem
Vet inte om detta är rätt forum - gjorde en sökning men hittade inget om hotels.com

Hur som helst, jag loggade in i dag och såg att de kommer att börja ta ut en avgift för varje bokad bonusnatt.

45 kr verkar ju lite, men själv bokar jag relativt billiga hotell via hotels (och dyrare rum oftast bara via kedjans egen sajt). Så min samlade bonus ligger ofta på 6-700 kr. Men säg att man har 900kr i värde - då motsvarar avgiften 5%. Inte så kul.

Boka din bonusnatt via appen så är det fortsatt gratis. Det står även i den text du citerade. Problem solved ;)
 

intuition

Medlem
Jovisst. Inte för att jag nu hade ett problem som måste lösas. Och även om det nu var ett problem som jag behövde få löst så kom jag inte hit för att be någon hjälpa mig läsa den text som jag citerade. Tänkte istället att det kanske fanns någon här som kunde uppskatta att få en heads-up.

Hur som helst, jag var ingen fan av Hotels redan innan och med ytterligare en liten försämring av bonusen så har droppen kanske snart urholkat stenen. Kanske fler som känner så.
 

Routemaster

Medlem
Frågan är varför hotels.com favoriserar bokningar via appen jämfört med via webbplatsen. Den senare har mycket bättre presentation och funktioner. Varför ska det kosta olika? Kan det vara för att man gärna vill få in mer data om användaren, som man kan göra genom att använda appens möjligheter att spionera på användaren. T ex registrera position och rörelsemönster.
 
Håller med att den procentuella kostnaden blir rätt hög o irriterade mig lite på de först. Men eftersom de finns ett sätt att komma runt de än så länge så spelar det i slutändan ingen större roll för mig.
Kan ju som någon nämner vara ett sätt att försöka få över folk från hemsida till app. Lite för dåligt insatt i kostnader etc. för app vs hemsida för hotels och om de kan ha någon påverkan på deras beslut.
 
Frågan är varför hotels.com favoriserar bokningar via appen jämfört med via webbplatsen. Den senare har mycket bättre presentation och funktioner. Varför ska det kosta olika? Kan det vara för att man gärna vill få in mer data om användaren, som man kan göra genom att använda appens möjligheter att spionera på användaren. T ex registrera position och rörelsemönster.
Kanske, man utesluter även möjligheten att få cashback och liknande via andra aktörer genom att styra användare till appen. Tidigare har man också ibland fått mer rabatt genom att boka via appen, 10 istället för 8% t.ex.
 

Christian_W

Medlem
Som nämndes här ovan så är hotels.com och deras app omnämnd för att samla och spela in rörelse mönster och gester och tryck i appen.
 

teknik

Medlem
Tror cashback står för en förhållandevis liten del. Har nog mycket att göra med affiliates/annonser som baseras på samma koncept.
Detta är inte unikt för Hotels utan väldigt många sidor verkar ge bättre bonus, bättre pris, specialerbjudanden m.m. via sin app.

Merparten som besöker en hotellsida/resesida har kommit dit via andra sidor, det kan vara i form av Google annonser, länkar från bloggar eller jämförelsesidor som Trivago, HotelsCombined eller sökfunktionen här på BC. Den typen av spårning ligger ofta kvar i månader så en person som jämfört hotell kommer generera intäkter för jämförelsesidorna i flera månader. Har själv jobbat mycket med hemsidor och provisionen ligger oftast mellan 5-15%, i enstaka även mellan 30-50%. Hotellsidorna har svårt att förhandla ner varken provisionen eller spårningstiden men försöker ofta med knep som att inte betala ut vid användning av rabattkod. Annonsnätverken verkar dock inte tycka om detta och motarbetar aktivt det.

Där kommer apparna in, genom att via hemsidan dirigera om besökaren till appen kan Hotels helt plötsligt tjänat betydligt mer på varje bokning utan att bryta mot avtalet med annonsörerna. Framförallt ser det till att återkommande bokningar i appen blir ren vinst istället för att betala ut under en längre tid som ofta är fallet via hemsidan.
 

Voyageur

Medlem
Om Hotels.com nån gång kunde börja matcha booking.com priser och erbjuda dels ett smidigare och tydligare gränssnitt samt lika många eller fler hotell än t.ex booking.com så kanske man kunde börja samla bonusnätter. 9/10 är priset högre hos Hotels.com än andra stora konkurrenter
 
Toppen