Senaste nytt

Hur kan "Priority Pass lounger" löna sig?

Alf

Medlem
På Stockholm Arlanda är det Aurora Executive Lounge i Terminal 2 som gäller.

På Köpenhamn Kastrup är det Eventyr och Atelier Lounge som gäller, eller möjligtvis Aviator om du är Carlsbergsöl- och smørrebrødsfantast.

Jag hoppas att du inte missade att det fanns fast track i securityn för Priority Pass-innehavare: Interesting Priority Pass deal at Florence

Där gick vi i ändå, trodde det ingick i SAS Plus
 

micke99

Medlem
Har andvänt mitt PP som jag har genom platinum nu lite mer än två år. Och visst vissa lounger är ren skit men vissa bra.

På plus sidan:
AF KLM, Oman Air, Turkish i BKK är schyssta tycker jag.
Eventyr, Atelier på CPH OK.
Primeclass Riga fin och trevlig med ett fantastiskt fika utbud.
Miracle Don muang BKK, Stort plus för mig att ta en dusch byta kläder efter en lång flygning innan inrikes flyget.
Executive lounge gdansk om man endast vill dricka alkohol :D
 

E.K

Medlem
Jag nöjde mig med ett kreditkort utan PP men kunde ändå köpa in mig i Menzies till rabatterad pris om det behovet fanns.
Kollade precis och kostnaden för ett besök är 160 till 180 kronor. Två gånger har jag köpt in mig och då kostade det 120.
Jämför man med vad en liten öl kostar på flygplatsen så går man ju plus efter 3 stycken i loungen!!
 

Gerad88

Medlem
Oftast tar loungen endast kanske 100-150kr av t.ex. 350kr som de normalt tar per kund.

Priorty pass, dragonpass och andra kortutgivare har oftast pressat loungerna till att debitera så lite på grund av antal personer de genererar till loungen.

Enligt en bekant som är chef för en lounge kedja på en viss flygplats, så tjänar de knappt något på dessa besökare. (Nästan förlust)
 
Last edited:

coclol

Medlem
Jag tror att kreditkorten är beredda att betala rätt bra till PP för att få medlemmar. När vi diskuterade med ett kreditkortsbolag om ett brandat kreditkort så var de beredda att ge bort hela transaktionsavgiften per köp till samarbetspartern för allt för att få upp medlemsantalet.

Sen har väl PP sällan "egna" lounger utan toppar väl upp andra flygbolag eller grupper av. Jag förstår om inte British will ha egen lounge på CPH men nog måste de erbjuda lounge till sina frekventa resenärer.
 

Canadien

Medlem
När man tittar på hur PP-lounger kan vara lönsamma får man ju inte stirra sig blind på att en öl kostar 100;- ute i flygplatsen men med PP blir den gratis. Den är ju fortfarande inköpt i bulk, momsfritt till kanske 8:- per liter för fulöl som Carlsberg/Heineken och annat massproducerat junk. Det är ju inga dyra grejer de bjuder på i PP eller statusloungerna. (First oftast undantaget då)
 

ilon

Medlem
Det mesta har väl redan berörts, men sammanfattar det så som jag killgissar:
PP har inga egna lounger (mig veterligen), och och har således få fasta kostnader på den sidan.
Vad besöket kostar PP att köpa från operatören av loungen plus intäkten de får från sin medlem (eller dennes kortföretag) är garanterat possitivt utslaget på samtliga medlemmar.
Att vissa medlemmar är en förlustaffär ingår i affärsmodellen, på samma vis som det gör det på call you can eat"-bufféer.

När det kommer till antalet medlemmar är det nog så som många sagt, kortföretagen är ofta beredda att betala för nya kunder, då de oftast nyttjar även övriga tjänster, och inte BARA sitt "gratis" medlemskap av PP.

Personligen har jag PP som sagts av andra, en sorts försäkring. Oftast reser jag ju och har lounge via status eller biljett.
När jag reser med familjen händer det dock frekvent att vi nyttjar PP, främst då jag inte kan gästa 2 pers i *A lounger.
De gånger vi inte har Lounge via biljetten blir det således PP, men även ibland på andra platser där det inte finns Lounge för *A (många platser i Asien).

En fördel med PP som inte tagits upp, och som uppenbart var lite för dyrt är möjligheten att få credits på restauranger på flygplatsen. Många amerikanska kort har tagit bort just denna möjlighet från de PP kort som kommer med deras kreditkort, och då gissningsvis då de fick betala rätt saftigt för det.
Har dock själv nyttjat just denna möjlighet vid resa i USA, på en flygplats med *A Lounge (United Club, proppfull med dåligt utbud). Mycket trevligare med en bra Egg Benedict och ett glas mousserande på en restaurang då istället.

Avslutningsvis:
Jag är säkert en plusaffär för både Eurocard (SEB) samt PP, då jag betalar för ett platinum för att få PP till mig och frugan, och vi aldrig nyttjar annat än PP som kommer med det, dock endast en handfull gånger per år.
 

Delayed

Medlem
Avslutningsvis:
Jag är säkert en plusaffär för både Eurocard (SEB) samt PP, då jag betalar för ett platinum för att få PP till mig och frugan
Ja det blir kanske en plusaffär för alla. Bra årsavgifter för SEB/PP och billig fulöl till dig/oss som man slipper betala en hundring för och som bara kostar loungen typ en femma. :) Jag nyttjar PP ungefär som dig och tycker definitivt det är värt pengarna om man bara har rimliga förväntningar på vad man får.
 

rvarttinen

Medlem
Medges att jag inte använt mitt PP så värst ofta de senaste åren. Dels, som många skriver tidigare, så nyttjas oftast flygbolagens egna lounger, och dels så verkar kvaliteten sjunkit de senaste åren på en del lounger som PP ger tillträde till. Exempelvis, de få - tack och lov - gånger jag behövt flyga med KLM i ekonomi och inte haft guldkortet (händer vissa år! Nej, jag "jagar" inte ... ) så har jag fått nyttja loungen jämte KLM:s egen. Inte särskilt kul, men bättre än ingenting. Under tidigare år så var framförallt lounger i södra Europa rätt bra, t.ex. de i Nice och Lyon, små och trevliga med stort utbud. Men, har tyvärr inte haft möjlighet att nyttja dem på senare tid, men fått läsa och då förstått att de "dragit ned" ...
Så, jag här väl till dem som betalar för ett kort genom AMEX, men inte nyttjar det särskilt ofta - jag torde blivit en plusaffär för PP.
 

GOTBound

Medlem
En fördel med PP som inte tagits upp, och som uppenbart var lite för dyrt är möjligheten att få credits på restauranger på flygplatsen. Många amerikanska kort har tagit bort just denna möjlighet från de PP kort som kommer med deras kreditkort, och då gissningsvis då de fick betala rätt saftigt för det.
Har dock själv nyttjat just denna möjlighet vid resa i USA, på en flygplats med *A Lounge (United Club, proppfull med dåligt utbud). Mycket trevligare med en bra Egg Benedict och ett glas mousserande på en restaurang då istället.

Väldigt användbart i US, tyvärr så AMEX Sverige plockat bort den förmånen från sitt PP erbjudande nu, tror det var från ch med 1/8.

EK
 
Toppen