Det mesta har väl redan berörts, men sammanfattar det så som jag killgissar:
PP har inga egna lounger (mig veterligen), och och har således få fasta kostnader på den sidan.
Vad besöket kostar PP att köpa från operatören av loungen plus intäkten de får från sin medlem (eller dennes kortföretag) är garanterat possitivt utslaget på samtliga medlemmar.
Att vissa medlemmar är en förlustaffär ingår i affärsmodellen, på samma vis som det gör det på call you can eat"-bufféer.
När det kommer till antalet medlemmar är det nog så som många sagt, kortföretagen är ofta beredda att betala för nya kunder, då de oftast nyttjar även övriga tjänster, och inte BARA sitt "gratis" medlemskap av PP.
Personligen har jag PP som sagts av andra, en sorts försäkring. Oftast reser jag ju och har lounge via status eller biljett.
När jag reser med familjen händer det dock frekvent att vi nyttjar PP, främst då jag inte kan gästa 2 pers i *A lounger.
De gånger vi inte har Lounge via biljetten blir det således PP, men även ibland på andra platser där det inte finns Lounge för *A (många platser i Asien).
En fördel med PP som inte tagits upp, och som uppenbart var lite för dyrt är möjligheten att få credits på restauranger på flygplatsen. Många amerikanska kort har tagit bort just denna möjlighet från de PP kort som kommer med deras kreditkort, och då gissningsvis då de fick betala rätt saftigt för det.
Har dock själv nyttjat just denna möjlighet vid resa i USA, på en flygplats med *A Lounge (United Club, proppfull med dåligt utbud). Mycket trevligare med en bra Egg Benedict och ett glas mousserande på en restaurang då istället.
Avslutningsvis:
Jag är säkert en plusaffär för både Eurocard (SEB) samt PP, då jag betalar för ett platinum för att få PP till mig och frugan, och vi aldrig nyttjar annat än PP som kommer med det, dock endast en handfull gånger per år.