Senaste nytt

Arlandas utbyggnadsplaner 2015-2025, Pir G etc

011430121

Medlem
Spännande. Har du något referat av artikeln att dela med dig av för oss som inte prenumererar på Dagens Industri? Jag kan bara se ingressen. Vilka två landningsbanor föreslår de ska läggas ned? (Jag gissar att Bromma är en av dem).

I onsdagens papperstidning finns det tre helsidor i ämnet, gå och läs där du hittar DI


När det diskuterats ytterligare banor på Arlanda så har jag bara hört om en parallellbana till 08/26.

Heathrow behöver en tredje bana. Jag är inte lika säker på att Arlanda behöver en fjärde. De befintliga (främst 08-26 och 01R-19L) borde däremot förlängas

Det skall inte vara fyra banor på Arlanda
Planerna är att lägga ner bana 2.
Det går ju inte att utnyttja bana 2 och 3 maximalt samtidigt, in/utflygning på bana 3 korsar bana 2s barnände 26, jag har undrat varför byggde bara 3 på det viset, förmodligen några lokalpolitiker i Upplands Väsby och Sigtuna kommuner som hade synpunkter
 

STO-ARN

Medlem
Heathrow behöver en tredje bana. Jag är inte lika säker på att Arlanda behöver en fjärde. De befintliga (främst 08-26 och 01R-19L) borde däremot förlängas
Arlanda har Hybris, när det pratas om en 4:e rullbana. De tre som finns idag räcker gott. Problemet är att rullbana 3, bara blev 2.500 meter lång, med ev. 3.300 meter i en framtid. Kommer aldrig att ske en sån förlängning med en högljudd flygopinion i bl.a. Upplands Väsby. Däremot borde rullbana 2 förlängas till 3.300 meter (mot dagens 2.500 meter). Österut borde det gå att lösa in div mark och gårdar, i ett ganska glest byggt område. Med en förlängning av rullbana 2, österut, så kompenseras bortfallet av rullbana 1 ( 3.300 meter i dag) när den rullbanan alltid är sommarstängd 30-45 dagar varje sommar, för banunderhåll (när just en lång rullbana behövs som mest, i sommarhettan för långlinjeflygplan att kunna ta full last, alt bränsle).
 

fcx

Medlem
Det finns en plan från swedavia som publicerades för något år sedan. Man vill bygga en tredje parallell bana öster om de befintliga. Nuvarande 08/26 avvecklas och blir en taxibana från terminalerna till de två östra banorna. Tanken är att tre parallella banor ger högre kapacitet än dagens lösning. Om passagerarantalet ökar vill man bygga en ny satellit-terminal norr om bana 08/26 som även den kan använda den banan som taxibana. Terminalerna förbinds med ett tåg under bana 08/26.

Man vill även reservera mark ännu längre östetut för en "femte" parallell bana i framtiden. Men eftersom bana "två" är avvecklad i det scenariet så är det frågan om att ha fyra banor totalt.

Swedavias prognos givet nuvarande trafikutvecklig är att en ny bana måste vara i drift innan Bromma kan avvecklas. Beräknad tid från beslut tills att en bana är klar för drift är 15-20 år, så vill man avveckla Bromma 2038 bör beslut om ny bana på Arlanda fattas någon gång 2018-2023.
 
Toppen