Senaste nytt

Skrämd för att boka codeshare

wenne87

Medlem
Hej,

Har ju läst en hel del avrådan om codeshare, dock nu hittat nyårsresan till ett bra pris i Business.

Stockholm-Frankfurt-Toronto-Miami.
Bokas med Air Canada men med Lufthansa till och från Toronto.

Långflyg i P class och samlar eb poäng.

Några direkta negativa effekter jag inte tänkt på?
 

Senator

Moderator
Hej,

Har ju läst en hel del avrådan om codeshare, dock nu hittat nyårsresan till ett bra pris i Business.

Stockholm-Frankfurt-Toronto-Miami.
Bokas med Air Canada men med Lufthansa till och från Toronto.

Långflyg i P class och samlar eb poäng.

Några direkta negativa effekter jag inte tänkt på?

I detta fall kan jag med 99,5% säkerhet säga att alla resor blir samma som bokat:
Air Canada P-klass kommer bli Lufthansa P-klass
Lufthansa P-klass kommer bli Air Canada P-klass
Det du skall vara uppmärksam på är om några av de flyg du bokar som Air Canada eller Lufthansa code share utförs av SAS mellan ARN-FRA-ARN. Då är det svårt att förespå vilken SAS Plus klass det blir.

Lufthansa kommer ha exakt samma pris (kanske skiljer lite i avgifter) så kan du boka det som är som Lufthansa i stället. Notera också att YYZ-MIA utförs av Air Canada Rouge som är deras "Leisure brand". Jag vet inte om Air Canada och Lufthansa ger samma utväxling till EuroBonus, så kolla det innan.

Just Star Alliance Joint Venture till Nordamerika är det så långt för min del, 100% match mellan marketing og operating carrier i business.
 

wenne87

Medlem
I detta fall kan jag med 99,5% säkerhet säga att alla resor blir samma som bokat:
Air Canada P-klass kommer bli Lufthansa P-klass
Lufthansa P-klass kommer bli Air Canada P-klass
Det du skall vara uppmärksam på är om några av de flyg du bokar som Air Canada eller Lufthansa code share utförs av SAS mellan ARN-FRA-ARN. Då är det svårt att förespå vilken SAS Plus klass det blir.

Lufthansa kommer ha exakt samma pris (kanske skiljer lite i avgifter) så kan du boka det som är som Lufthansa i stället. Notera också att YYZ-MIA utförs av Air Canada Rouge som är deras "Leisure brand". Jag vet inte om Air Canada och Lufthansa ger samma utväxling till EuroBonus, så kolla det innan.

Just Star Alliance Joint Venture till Nordamerika är det så långt för min del, 100% match mellan marketing og operating carrier i business.
Tack för svar.

Kan dock inte finna priset på LH. Bör man ringa?
Tänker at Sk plus eller minus får jag dock överleva.
 

Vindpilen

Medlem
Tack för svar.

Kan dock inte finna priset på LH. Bör man ringa?
Tänker at Sk plus eller minus får jag dock överleva.

Bokar du Business och en flygning är inom EU med SAS så ska det bli SAS Plus. Däremot kan det vara oklart om det blir en plusbiljett som ger 1500 eller 2000p

Du kan alltid ringa in till LH och fråga men tänk på att om du bokar via telefon tillkommer oftast en bokningsavgift. Det kanske det dock är värt för att veta att allt blir rätt.
 

airac

Medlem
Om ARN-FRA/MUC i P klass med Lufthansa 220 biljett, kan jag säga att jag har väldigt konsekvent fått S klass på SAS metall senaste tiden (1500 EB och guld bonus).
 

wenne87

Medlem
Kikat med Lufthansa nu, och via telefon då. De meddelar att det inte är möjligt att hos de boka ens i närheten av de priser jag sett på Air Canada med med LH flyg. Ca 17.000 på Air Canada och 25.000 på LH... Då känner jag att det är värt att ev åka SK economy ned till Frankfurt. För borde annars inte vara några större differenser?
 

Senator

Moderator
Kikat med Lufthansa nu, och via telefon då. De meddelar att det inte är möjligt att hos de boka ens i närheten av de priser jag sett på Air Canada med med LH flyg. Ca 17.000 på Air Canada och 25.000 på LH... Då känner jag att det är värt att ev åka SK economy ned till Frankfurt. För borde annars inte vara några större differenser?

Vad är det du exakt försöker boka? Datum? Lufthansa har P-klass med kombo LH809/LH470 eller LH6227/LH470 ARN-FRA-YYZ:
26, 27, 28, 29, 30 december. Kombo LH809/LH809 säljer Lufthansa 9 platser varje dag i P, och 4 platser om du väljer LH6227.

När är hemresan?
 

wenne87

Medlem
Ser att jag lagt in redan innan jul,(sorry otydlig) så 21/12 med hemresa 3/1. Ser att den dealen som finns börjar 22/12, men inte heller där verkar det finnas tillgänglighet via LH utan enbart Air Canada.
Finner liknande priser på Uniteds sida dock (liknande de på Air Canada) men då med United över atlanten vilket känns mindre lockande.
 

Senator

Moderator
Ser att jag lagt in redan innan jul,(sorry otydlig) så 21/12 med hemresa 3/1. Ser att den dealen som finns börjar 22/12, men inte heller där verkar det finnas tillgänglighet via LH utan enbart Air Canada.
Finner liknande priser på Uniteds sida dock (liknande de på Air Canada) men då med United över atlanten vilket känns mindre lockande.

Det verkar oavsett vara just returen som är svår att få till via LH, då utresa finns i mängder=)

Jag skulle oavsett inte ha ett problem med flyga varken United eller Air Canada över till USA och jag bokar code share via United.com, Lufthansa.com, Swiss.com och AirCanada.com varje månad. Just Star Alliance Joint Venture business är undantaget som "alltid" matchar. Det verkar vara ut 22/12 och hem senast 5/1 som gäller.

Jag använder nästan alltid Google Flights sen länkar till United EFTER jag kollar ExpertFlyer. Värt att notera stop-over ok i NYC/WAS/CHI på denna både ut och hem.
 
Toppen