Senaste nytt

Nya datum/rutter för SAS Airbus A350

Homer

Medlem
SAS S20 Long-Haul changes as of 30SEP19



By Jim Liu

Posted1 October 2019 04:00


SAS on Monday (30SEP19) filed changes to its summer 2020 long-haul service, including additional Airbus
A350-900XWB service. Planned changes as follows.

Copenhagen – Beijing Capital eff 06JUN20 A330-300 replaces A350-900XWB
Copenhagen – Chicago O’Hare eff 07JUN20 A330-300 replaces A350-900XWB (Day 3 A340-300 replaces A330-300)
Copenhagen – Hong Kong eff 06JUN20 A350-900XWB to operate along with A340, instead of A330/340 mix
Copenhagen – Los Angeles eff 08JUN20 A350-900XWB to operate along with A340, instead of A330/340 mix
Copenhagen – Newark Operational aircraft changes:
SK901/902 29MAR20 – 07JUN20 A350-900XWB replaces A330-300
SK909/910 A330-300 on Day 2 replaced by following
09JUN20 – 04AUG20 A340-300
11AUG20 – 01SEP20 A350-900XWB
08SEP20 – 20OCT20 A340-300

Copenhagen – San Francisco eff 08JUN20 A350-900XWB to operate along with A340, instead of A330/340 mix
Copenhagen – Shanghai Pu Dong eff 10JUN20 A350-900XWB to operate along with A340, instead of A330/340 mix
Copenhagen – Tokyo Narita eff 09JUN20 A350-900XWB to operate along with A340, instead of A330/340 mix


SAS S20 Long-Haul changes as of 30SEP19 :: Routesonline
 

nissefalk

Medlem
Kul, ser ut som om jag har en chans att får prova den nya kärran då jag är bokad till Hong Kong och hem från Shanghai i Juni, hoppas kan man ju alltid i alla fall.....
 
Men då verkar det ju inte alls bli så att A350 direkt ersätter A340 som vi spekulerat om tidigare. Man behåller alltså A340 ett tag. Är det kanske så att A330 ska in på underhåll och då passar man på att göra det när man ändå har en massa "reservmaskiner"?
 

KalleSus

Medlem
Ser ut som dom hellre tar bort A330 än A340 intressant,hoppas verkligen A350 kommer till Arlanda
Jag tycker snarare att det ser ut som 330 återgår till sina "fasta rutter" dvs Chicago och Peking - där 350 kommer att gästspela under infasningsperioden.
Det som försvinner från nästa sommar är ett antal 340 på "stora rotationen" (LAX, SFO, NRT, PVG och HKG) och det blir huvudsakligen där som 350 kommer att operera.

Edit:
Så vitt jag kan se är alla 330 trafiksatta, från juni nästa sommar:
ARN-EWR, ARN-ORD, OSL-EWR, CPH-EWR (2 st, 901/909), CPH-IAD, CPH-BOS, CPH-ORD, CPH-PEK.
Det ger totalt 9 maskiner.
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Men då verkar det ju inte alls bli så att A350 direkt ersätter A340 som vi spekulerat om tidigare. Man behåller alltså A340 ett tag. Är det kanske så att A330 ska in på underhåll och då passar man på att göra det när man ändå har en massa "reservmaskiner"?
Vore ju onekligen klokt om så är fallet. Ngn som vet (preliminärt) datum för leverans av ”sista” A350? :rolleyes:
 
Toppen