fr24.com visar normalt sett tiden från wheels-up till wheels-down. Exempelvis SK1415 ARN-CPH (
SAS flight SK1415 - Flightradar24 där flygtiden i luften varierar från 50 minuter till 62 minuter senaste veckan med planerad tid 70-75 minuter.
För BA771 ARN-LHR (
British Airways flight BA771 - Flightradar24 varierar tiden i luften mellan 2h15min till 2h28min när planerad tid är 2h45min. Man kan även notera att BA783 (dagens sista flight mellan Stockholm och London) har en planerad tid på 2h30min och där tiden i luften ibland är under 2h.
För bolagen är det en balansakt att planera flygtiderna där massa faktorer spelar in inklusive tillgängliga slot-tider, normala taxitider, normala vindar, avisning på vintern. Man vill dock inte ha för långa flygtider då man potentiellt missar anslutningsmöjligheter och riskerar hamna längre ner i i listor som bygger på kortast resväg. Men man vill inte ha för korta då det blir dyrt med ersättningar, missade anslutningar osv.
Jag har för mig att IATA (?) har eller hade vissa riktlinjer om hur flygbolagen får schemalägga gate till gate så att de inte blir orealistiskt långa eller korta.
Jag är lite benägen att hålla med om att
@Marcus Eriksson att vissa rutter verkar ha fått längre gate-till-gate de senaste åren och det kan nog bero på ökad trängsel i luftrummet (och kanske även mer ersättningskrav?).
För övrigt visar flightstats.com även information om när planet lämnar gate, lyfter, landar och angör gate. Det går säkert att fiska ut med hjälp av något API och skapa lite statistik på det.