Senaste nytt

Uppskörtad av Uber på framkörningsavgift medan jag sov

Hachans

Medlem
Jag är mest förvånad över att det gick så fort i så fall. Sju minuter är fantastiskt snabbt för att hitta rätt ärende och kolla vad som gäller, speciellt som bokningen var i ett annat land.

Det kan också vara en ren slump att @perhall hunnit skriva ett inlägg på forumet innan han fick respons, det kan ju vara någon som tittade igenom stängda ärenden och såg själv att det blivit helt felhanterat.

Absolut! Men ibland råkar rätt person se det vid precis rätt tidpunkt bara. Sånt funkar även på mig. Hugg mig vid precis rätt tidpunkt så får du saker gjorda mycket snabbare än normalt! ;)
 

Pho

Medlem
Sen har de bara skjutit runt frågan. Men sju minuter efter att jag la upp det här kom det som av en händelse ett mail där de helt plötsligt tog bort avgiften.

Är inte det här lite creepy? Inte första gången jag råkar ut för att företag har lite mer koll på vad jag gör än de borde...

Känns mer troligt att det är deras interna skyfflande som tillslut hamnat hos någon som förstod vad det handlade om än att ditt inlägg här skulle ha fått någon att på sju minuter ha hunnit identifiera rätt ärende och fatta nytt beslut mm.
Ibland vill vi nog se mer kopplingar än vad som verkligen finns.
 
Ja jag har också varit med om att efter ha klagat hos Uber först fått en bedömning och sedan har någon, utan att jag gjort nått emellan, gått in och gjort en annan bedömning av ärendet. Deras kundservice kan vara både bra och dåliga, i olika länder.

F.ö den där förbeställningsfunktionen funkar oftast dåligt.
 

perhall

Medlem
Oavsett vad som hände är ju en sak klar: det är svårt att skörta upp konsumenter/köpare numera utan att det får reaktioner...
 

folo

Medlem
Har använt förbokningsservicen en gång, aldrig mer.

Bilen kom likt i trådstartarens fall 20 minuter före utsatt tidsspann, mitt i frukosten. Ca 2 minuter efter ankomst ringde föraren och undrade var jag höll hus. Slutade med att jag avbröt frukosten och gick ut till taxin, kunde inte riskera att bli avbokad. Verkar ju som att förarna kan avboka hejvilt till höger och vänster hur de vill utan konsekvenser. Det trillar i alla fall inte in några 75 kronors avbokningskompensation på mitt konto när en förare avbokar och lämnar en i sticket vilket händer allt för ofta.
 

samet

Medlem
Billigt är nästan aldrig bra.

Gillar Uber, använder det massor.

Men för "viktiga" resor som hotell till flygplats mitt i natten bokar jag alltid med hotellet. Då är det aldrig några problem.

Jag gillar att ha relativt små marginaler, då måste allt funka!
 

perhall

Medlem
Känns mer troligt att det är deras interna skyfflande som tillslut hamnat hos någon som förstod vad det handlade om än att ditt inlägg här skulle ha fått någon att på sju minuter ha hunnit identifiera rätt ärende och fatta nytt beslut mm.
Ibland vill vi nog se mer kopplingar än vad som verkligen finns.
Om de har ett internt skyfflande för något som händer tusentals gånger varje dag tyder det på en dålig och ineffektiv organisation, skulle snarare tro att de har som mål att balansera kundnöjdhet med chaufförnöjdhet och lönsamhet och att detta kan vara en av indikatorerna. De kör ju en snyftvals med att chauffören måste få betalt. Ja, men chauffören kom vid fel tidpunkt.
 

igelkotten

Medlem
Om de har ett internt skyfflande för något som händer tusentals gånger varje dag tyder det på en dålig och ineffektiv organisation, skulle snarare tro att de har som mål att balansera kundnöjdhet med chaufförnöjdhet och lönsamhet och att detta kan vara en av indikatorerna. De kör ju en snyftvals med att chauffören måste få betalt. Ja, men chauffören kom vid fel tidpunkt.

Uber och lönsamhet? :)
 

Mikael

Medlem
Har nu provat förbokningen. 5 min innan upplocknings-intervallet avbokar föraren (han var en bit bort, skulle förmodligen inte ha hunnit i tid). Döm av min förvåning när jag åker på en framkörningsavgift! I mailet som beskriver avbokningen står det "a fee is charged if the driver has to cancel after waiting for more than 5 minutes at your requested pick-up location. To avoid this fee in the future, only request when you're ready to go."
I mitt fall kom dock föraren aldrig fram utan avbokade på vägen till "pick-up location". Kommer inte använda Uber till viktiga resor framöver...

Men till min fråga: Hur kontaktar ni Uber om ni vill klaga över nånting? Jag hittar varken email-adress eller tel-nr. (Jag hittade ett par alternativ i appen men bara förvalda alternativ, ingen möjlighet att mata in fritext)
 

Osten

Medlem
Har nu provat förbokningen. 5 min innan upplocknings-intervallet avbokar föraren (han var en bit bort, skulle förmodligen inte ha hunnit i tid). Döm av min förvåning när jag åker på en framkörningsavgift! I mailet som beskriver avbokningen står det "a fee is charged if the driver has to cancel after waiting for more than 5 minutes at your requested pick-up location. To avoid this fee in the future, only request when you're ready to go."
I mitt fall kom dock föraren aldrig fram utan avbokade på vägen till "pick-up location". Kommer inte använda Uber till viktiga resor framöver...

Men till min fråga: Hur kontaktar ni Uber om ni vill klaga över nånting? Jag hittar varken email-adress eller tel-nr. (Jag hittade ett par alternativ i appen men bara förvalda alternativ, ingen möjlighet att mata in fritext)
Om du går in under "Dina resor" och sedan klickar på resan/kartan som visar resan i appen och sedan skrollar ned till "Hjälp", så har åtminstone jag alternativet "Granska mina priser eller avgifter" och sedan finns alternativet "Jag hade ett annat problem med min debitering". Har alltid löst sig för mig vid problem med ubers support. :)
 
Toppen