Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

lindblom

Medlem
I så fall tror jag på 3 rader C (2 rader med 2+2 och en rad med 1+1) ger ju 10 platser. Så två rader med plus (2+2 får man väl anta) ger 139 platser i ekonomi om planet har 157 platser.

Hmm. Ser nu att det kanske blir 2+1/1+2 och då blir det andra siffror.

Jaja kundtjänst vet nog. Har någon kollat med dem?
Jag har kollat med kundtjänst. Tyvärr kunde dom inte ge ett närmare besked.
 

varva77

Medlem
Är det ens säkert att detta fortfarande blir av? Har det inte varit märkligt tyst om detta, framförallt om man läser pressmeddelandet och betänker att det precis varit två meet and greet där det inte nämndes ett ord om dessa om det inte är så att jag missat någon tråd/rapport. Jag har inte heller sett något om att planen i sig är på gång att tillverkas, bli målade eller liknande eller är det så att de redan finns och flyger för någon annan för tillfället? Lägger man dessutom till vikande konjunktur, bränslepris, flygskam osv så kanske detta inte är den bästa iden längre...
(har inte plöjt tråden på ett tag så detta kanske redan avhandlats ett par ggr)

Nu pågår ett arbete för att ta beslut om de första rutterna och kabinkonfigurationen. Kommunikationen om de nya rutterna påbörjas successivt under året med start under våren 2019. Det första A321LR planet kommer att sättas i trafik under första halvåret 2020.
 

Carl

Medlem
Förstår ditt resonemang men det som talar emot det är att SAS gick ut så sent som förra veckan i samband med pressreleasen om nya designen att dom kommer ta in tre nya A321LR.
Nu när Airbus har frågat SAS om dom är intresserade av 4 st nya A330 till ett förmodligen väldigt bra pris så skall det utvärderas. Kan det vara så att SAS väljer att ta in dessa flygplan i flottan ist för 3 st A321LR?
 

M.K

Medlem
Flygen kommer. SAS har en back-up plan för dessa i händelse av kraftigt försämrade tider. De konfigureras då om och sätts in som vanliga A321 på bl a huvudstadstriangeln.
 

Hachans

Medlem
Nu när Airbus har frågat SAS om dom är intresserade av 4 st nya A330 till ett förmodligen väldigt bra pris så skall det utvärderas. Kan det vara så att SAS väljer att ta in dessa flygplan i flottan ist för 3 st A321LR?

Fast vi har fortfarande inga belägg för att så ska ske och det finns stort utrymme för missuppfattning. Exempelvis om planen verkligen kommer vara extra plan utöver befintlig flotta eller om de här beryktade A330 kommer ersätta befintliga A340.
 

Tobbe.O

Medlem
Hittade en Airbus A321-253NX till SAS i produktionslistan idag! :) MSN 9541.
Screenshot_20191021-184853.png
 
Toppen