Har inte MTR sökt egna tåglägen? Kan man göra så och sedan utnyttja både de egna samt de som FlixBus sökt (troligen ja, men har inte tänkt på det förut).
De har ju annonserat en mindre mängd stopp än FlixBus också..
Tror personligen på att lösningen skulle vara smart, men jag gissar att den blir en annan. Tveksam om FlixBus tänkta kostnadsbild skulle hålla med MTR som utförare. Vet att den sistnämnda har ganska höga fordonskostnader (avbetalning/leasing/annan finansieringsform).
Tror personligen på något mer okonventionellt. Kanske blir det Green Cargo med flotta från Tyskland (för att komplettera med vagnar som klarar Sth200).
Ett annat alternativ är väl brittiska Go-ahead som vann ett norskt anbud med ett makalöst underbud.
Sedan har vi högoddsarna: Kanske Transitio , tågkompaniet eller liknande kan köra med Regina-tåg?
Nja, Green Cargo har inte passagerartrafik som affärsidé alls, det är dessutom väldigt tveksamt om ett statligt bolag ska konkurrera med ett annat, det blir ju väldigt konstigt.
Go-ahead är absolut ett alternativ, men tveksamt om de har vagnpark för att komma igång. Inte omöjligt såklart, men för att trafiken ska komma igång till våren 2020 så behövs det en befintlig park, jag vet inte var man ska hitta det. Utländska vagnar är ett alternativ men de behöver typgodkännas i Sverige för att få rulla här, och det är ju en offentlig process så det hade nördforumen plockat upp och processen varit i full gång redan. Att köpa in tåg är visserligen ingen öppen process heller, men med en leveranstid på två år så är det svårt att hålla sånt hemligt.
Transitio är ju ett bolag helägt av regionerna som har tågtrafik och kör ju ingenting i egen regi, de äger tågen som regionerna leasar och är således i princip en offentlig aktör, så de tror jag inte heller på.
Tågkompaniet eller VY Tåg som de heter numera är ju NSB, och jag har svårt att tro de skulle vara inblandade då de fortfarande slickar såren efter att ha förlorat en stor del av sin trafik i Norge till SJ. Men ingenting är omöjligt såklart, men deras vagnpark är väldigt begränsad och de har i princip ett gäng X62 som går uppe i Norrland i upphandlad trafik och ett gäng dieseltåg på några andra platser. X62 är visserligen bekväma tåg men jag tror inte Norrlandstrafiken klarar sig utan dem.
Så kvar står då MTR, jag tror de är trötta på den svenska fjärrtågstrafiken och att inte konkurrenterna släpper in dem i sina säljkanaler. De har erfarenhet av att köra en upphandlad trafik och är etablerade med personal och allting. De har har stora problem med beläggningen på sina tåg och har fortfarande inte fattat att många resenärer inte reser Stockholm C- Göteborg C utan kanske från Sollentuna - Kungälv och därför behöver en biljett för de sträckorna vilket de idag inte erbjuder. Med en koppling till Flixbus vilka också ingår i Resplus tror jag de kan bättra på beläggningen och tjäna mer pengar. Jag kan ha helt fel såklart (det har hänt förr...) men jag tror de kommer branda om.
Ett annat alternativ är Hector Rail som har dragkraften, har kapacitet över och har erfarenhet av passagerartrafik. De har också varit och handlat vagnar nere i Europa vid tidigare tillfällen och kan ha gjort så igen utan att vi vet om det.