Senaste nytt

Uppskörtad av Uber på framkörningsavgift medan jag sov

perhall

Medlem
Har någon testat Ubers förbokningsservice? Jag gjorde i fredags i Nice. Jag beställde en bil i tidsfönstret 04.50-05.05. i mail från Uber står: "Upphämtningstid: 4:50 am - 5:05 am." Föraren anländer medan jag sover och 4:25 am åker föraren iväg (enligt appen har föraren avbokat 04:25 am). Jag hann precis vakna av pipet i telefonen och se en skymt av föraren från balkongen på hotellet innan jag hoppade i kläderna och skulle springa ner - men på väg till hissen fick jag meddelandet att föraren åkt. Jag har kontaktat Uber men de vägrar betala tillbaka pengarna med hänvisning till "It appears the cancellation fee was correctly applied, as your trip was cancelled mor...e than 5 minutes after the driver partner accepted the fare, so we will not provide a refund in this case." Föraren godkände alltså körningen minst 30 minuter innan jag ville ha en bil. Det här är ju märkligt. Om jag beställer en Uber i tidsintervallet 8.00-8.15 och så accepterar en förare körningen kl. 6, åker fram och väntar, och jag kommer inte ut, då ska jag betala en avgift? Det är hur som helst principiellt intressant. Kommentarer?
 
Som ovanstående talare säger jag: Ring igen. Uber brukar vara bra på att korrigera fel, du måste ha haft oturen att få en kundtjänstmedarbetare som inte förstod situationen. Det faller på sin egen orimlighet att man ska betala för avbokning, en halvtimme före bokad tid.
 
Strålande affärside, man behöver ju varken taxibilar eller förare. Och krånglar kunden kan man ju alltid kräva bildbevis på att föraren inte varit där. Misstänker att ens rating blir rätt låg, men det kan man ju kompensera genom att vara otroligt billig.

Skämt åtsido, Uber har alltid hanterat missar väldigt bra för mig genom åren, så det var nog bara att de inte begrep situationen.
 

Homer

Medlem
Någon bloggare (Loyaltylobby?) hade en artikel för ett tag sedan om förare som accepterar en
bokning men sen (avsiktligt) inte flyttar bilen och man åker på cancellation fee när man avbokar. (som man oftast får igen när man klagar, men ändå...
 
Last edited:

mha321

Medlem
Håller med tidigare talare också -- Uber brukar vara bra på att betala tillbaka. Ibland tar det en stund för dem att fatta, men i slutändan brukar det inte vara något större problem. Och ibland går det väldigt fort.

Men tydligen har Uber gjort om hur förbokningar funkar, måste missat det. I början var ju en förbokning ingen förbokning, utan bara att appen automatiskt "kallade" på en Uber vid början på tidsintervallet (minus någon minut). Så det gjorde ingen som helst skillnad mot att man själv drog igång appen och kallade på bilen lagom långt före -- och några minuter innan man skall åka är man ju normalt vaken. Men om det fortfarande var så hade ju det där inte kunnat inträffa, eftersom föraren omöjligt kunnat få körningen så tidigt då, så de måste ha ändrat det.

bokning men sen (avsiktligt) inte flyttar bilen och man åker på cancellation fee när man avbokar. (som man oftast får igen när man klagar, men ändå...
Tyvärr blivit allt vanligare. Eller bara kör runt kvarteret där de stod väldigt långsamt. En annan variant är att de ringer och frågar vart man ska, för att sedan begära att man avbokar när det är till en adress de inte vill köra (vilket de enligt deras avtal absolut inte får göra, men det hindrar ju ingen). Tyvärr har den typen av scams blivit vanligare överlag i tjänsten -- men det blir väl tyvärr resultatet av att man pressar priserna förbi vad en del klarar av.
 

perhall

Medlem
Såhär: jag la fram alla underlag och kontaktade Uber men blev fett dissad:
I've taken a look into your trip and I can see it was requested at (time) and cancelled at (time). It appears the cancellation fee was correctly applied, as your trip was cancelled more than 5 minutes after the driver partner accepted the fare, so we will not provide a refund in this case.
Cancellation fees are automatically added when a trip is cancelled more than 5 minutes after your driver accepts it. This is to ensure fairness to driver partners as it means they won’t be kept waiting - after all, they take the time to get to your pickup point and to get your where you need to go quickly and safely.

Sen har de bara skjutit runt frågan. Men sju minuter efter att jag la upp det här kom det som av en händelse ett mail där de helt plötsligt tog bort avgiften.

Är inte det här lite creepy? Inte första gången jag råkar ut för att företag har lite mer koll på vad jag gör än de borde...
 

Hachans

Medlem
Sen har de bara skjutit runt frågan. Men sju minuter efter att jag la upp det här kom det som av en händelse ett mail där de helt plötsligt tog bort avgiften.

Är inte det här lite creepy? Inte första gången jag råkar ut för att företag har lite mer koll på vad jag gör än de borde...

Jag hade blivit förvånad om inte det sitter någon på Ubers kommunikationsavdelning i Sverige och har mediabevakning på forumet. Jag menar det ingår ju i bra omvärldsbevakning. BC fastnar i mitt filter hos min arbetsgivare om rätt ord används.

Kommunikationsavdelningen har väl sen rätt kontakter för att de ska kolla en gång till.

Så lite creepy men ganska logiskt.
 
Jag hade blivit förvånad om inte det sitter någon på Ubers kommunikationsavdelning i Sverige och har mediabevakning på forumet.

Jag är mest förvånad över att det gick så fort i så fall. Sju minuter är fantastiskt snabbt för att hitta rätt ärende och kolla vad som gäller, speciellt som bokningen var i ett annat land.

Det kan också vara en ren slump att @perhall hunnit skriva ett inlägg på forumet innan han fick respons, det kan ju vara någon som tittade igenom stängda ärenden och såg själv att det blivit helt felhanterat.
 
Toppen