Senaste nytt

Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

Palazzi

Medlem
Dottern med familj åkte i somras med Snälltåget till Berlin. Det var en vidrig resa under den varmaste tiden, usla vagnar och ingen AC.

Om detta är standarden som regeringen upphandlar och MP slår sig på bröstet för så kommer nog även den som kallar sig klimatsmart att välja annat färdsätt.

Ja, antar att det inte blir bättre än den standard som bolaget som upphandlas redan har, men möjligen någon mindre uppfräschning.
Jag tror att utredningen, som ska ligga till grund för upphandlingsunderlaget, bör reglera någon slags kvalitet... Men det sker ju såklart i relation till att man vill ha några anbudsgivare också.

Nya tåg är ju otänkbart prismässigt, och SJ (som kanske har råd) har ju ställt sig tveksamma innan Fehmarn. Som jag förstår det så är det snälltåget (som förhoppningvis renoverar tågen) eller ÖBB Nightjet som faktiskt skrivit att de kan tänka sig att deltaga i en upphandling.
Isf kommer man hela vägen till Wien, via Hamburg, och de har ju även fräschare tåg.
 

Hachans

Medlem
Snälltågets liggvagnar som de kör med till Berlin kan inte rulla via Hamburg. Det är för bred lastprofil (BC2D) för att de ska köra någon annanstans i Tyskland än mellan Sassnitz och Berlin.

För att tåg ska kunna gå hela vägen till Hamburg behövs kontinental lastprofil och det är nästan inget svenskt rullande material som har det just nu på passagerarsidan. Det är iofs en akademisk diskussion eftersom vi inte har lok för passagerartrafik som kan köra hela vägen ändå.

Kontentan blir alltså att om tågfärjan ställs in så kan man inte köra liggvagnar till Berlin. Alls.

Däremot har Snälltåget även andra vagnar än de orenoverade skruttiga vagnarna som rullar, Bmpz som är moderna, renoverade och klassade för 200 km/h. Med Taurusloken kan alltså Snälltåget köra sina loktåg i 200, till skillnad från SJ som bara kan köra sina i 160. Dessa är tyska/nederländska vagnar och skulle således i teorin kunna rulla hela vägen till kontinenten, men jag är osäker på om de är klassade för att få gå där - men de slår åtminstone inte i någonstans om de skulle göra det.

I vilket fall som helst så behövs det nytt material, men det finns väldigt bra sovvagnar som skulle kunna göra nattresan attraktiv. Azerbadjan köpte för något år sen nya vagnar med tv, silverservis för te och väldigt fräscha utrymmen i varje kupé till sin nattågstrafik. Hade vi fått såna här hade iaf inte jag brytt mig om hotell längre! :)
 

Hachans

Medlem
Vad tror vi, kommer de samarbeta med Snälltåget eller tyder detta på att de kommer köpa in egna tågset? Blå tågets vagnar är väl till salu..

Nej, mina pengar är att MTR Express brandas om.

SKJB har förvisso fått några av sina vagnar beslagtagna av fogden, men jag tror inte att Flixtrain bedömer dem vara tillräckligt seriösa. DEssutom har de knappast vagnpark nog att ha två avgångar från Malmö, två från Göteborg och fyra från Stockholm. Det har däremot ett annat bolag med röda tåg. Ganska exakt så många. Men det är enbart spekulationer från min sida vill jag poängtera.

Dock roligt att de packar ihop tåg med buss så att man kan boka sammanhängande resor. Ansluter de sig till Resplussamarbetet sen helt och hållet blir det toppen.
 

Kricka

Medlem
@Hachans Azerbadjan har ju gjort en del järnvägsaffärer varav vissa blev
mer omskrivna på grund av någon miljard i mutor och där något svenskt
företag var inblandat. Var det dessa vagnar man köpte eller var det nya
signalsystemet?
 

henrik l

Medlem
Ser vi till sträckan Stockholm-Göteborg så är min ståndpunkt att 1:a klass med X2000 inte har så mycket konkurrens när det gäller komfort, om man har singelsätena. Det är väl egentligen bara TÅGAB som kan konkurrera på sträckan Laxå-Göteborg med de gamla förstaklassvagnarna, men då finns en rejäl portion nostalgi med, samt att jag brukar ha egen "kuppe" i första klass mellan Skövde och Göteborg när jag tar TÅGAB:D
 

Hachans

Medlem
@Hachans Azerbadjan har ju gjort en del järnvägsaffärer varav vissa blev
mer omskrivna på grund av någon miljard i mutor och där något svenskt
företag var inblandat. Var det dessa vagnar man köpte eller var det nya
signalsystemet?

Det var Bombardier (kanadensiskt) och mannen som greps var ryss. Men det var svenska myndigheter som grep honom efter en husrannsakan på något av Bombardiers kontor här i Sverige

Bombardier employee arrested in Swedish bribery investigation - Reuters

Vilka vagnar du syftar på vet jag inte. De enda nya vagnar jag vet som köpts är de jättefina sovvagnarna från Stadler. Inget rullande material i Sverige har rullat i Azerbaijan iaf på grund av olika spårvidder.
 

Palazzi

Medlem
Nej, mina pengar är att MTR Express brandas om.

SKJB har förvisso fått några av sina vagnar beslagtagna av fogden, men jag tror inte att Flixtrain bedömer dem vara tillräckligt seriösa. DEssutom har de knappast vagnpark nog att ha två avgångar från Malmö, två från Göteborg och fyra från Stockholm. Det har däremot ett annat bolag med röda tåg. Ganska exakt så många. Men det är enbart spekulationer från min sida vill jag poängtera.

Dock roligt att de packar ihop tåg med buss så att man kan boka sammanhängande resor. Ansluter de sig till Resplussamarbetet sen helt och hållet blir det toppen.

Har inte MTR sökt egna tåglägen? Kan man göra så och sedan utnyttja både de egna samt de som FlixBus sökt (troligen ja, men har inte tänkt på det förut).
De har ju annonserat en mindre mängd stopp än FlixBus också..

Tror personligen på att lösningen skulle vara smart, men jag gissar att den blir en annan. Tveksam om FlixBus tänkta kostnadsbild skulle hålla med MTR som utförare. Vet att den sistnämnda har ganska höga fordonskostnader (avbetalning/leasing/annan finansieringsform).

Tror personligen på något mer okonventionellt. Kanske blir det Green Cargo med flotta från Tyskland (för att komplettera med vagnar som klarar Sth200).
Ett annat alternativ är väl brittiska Go-ahead som vann ett norskt anbud med ett makalöst underbud.
Sedan har vi högoddsarna: Kanske Transitio , tågkompaniet eller liknande kan köra med Regina-tåg?
 
Toppen