Senaste nytt

Vad förväntar ni er på respektive vad uppskattar och värdesätter ni på riktiga lyxhotell?

Låter trevligt - vad är du redo att betala per natt på nedan "hotell"?
Min smärtgräns brukar landa på ungefär 6-8KSEK per natt, kan ju bli mer om det t.ex bara är ett par nätter och någonting speciellt som skall firas. Det är ju oftast långt ifrån listpris (det var bättre förr ;)), men å andra sidan är det betydligt vanligare med erbjudanden etc. nuförtiden. Och oerhört mycket lättare att hitta dem med alla tjänster på nätet.
 

MrDollar

Medlem
Tack för bra svar!
Min smärtgräns brukar landa på ungefär 6-8KSEK per natt, kan ju bli mer om det t.ex bara är ett par nätter och någonting speciellt som skall firas. Det är ju oftast långt ifrån listpris (det var bättre förr ;)), men å andra sidan är det betydligt vanligare med erbjudanden etc. nuförtiden. Och oerhört mycket lättare att hitta dem med alla tjänster på nätet.
 
Själv så tycker jag det finns många fördelar att bo bra. Det är inte så mycket perks man gillar utan att allt är möjligt
  • Större rum än andra hotell, normalt runt 40 till 50m2
  • De hjälper till med smidig transfers till och från olika ställen
  • Bättre sängar generellt
  • Bokar och har tillgång till alla Restauranger i stan
  • Ofta bra mötes alternativ på plats
  • Flexibla med olika request
Nästan allt är väldigt subjektiva åsikter, men jag skulle alltid välja ett bättre hotell och välja bort business class t.ex.
 

SimonXYZ

Medlem
Nu vet jag inte riktigt varför jag svarar i denna tråden då trådskaparen verkar ganska ointresserad av den men...

Att all service ingår. Man ska inte behöva fundera över om man "måste" dricksa hit eller dit. Lyx handlar om att kunden ska slippa alla bekymmer - så som att fundera över dricks till exempel. Detta gäller inte bara hotell. Samma sak med restaurang och annat. Jag har inget emot att betala för saker, bara det står i utsatt pris, så jag slipper fundera på det. På Oberoi Bangalore låg det en lapp i rummet om att man inte skulle dricksa personalen - lyxigt.
 

Gustaff

Medlem
Min smärtgräns brukar landa på ungefär 6-8KSEK per natt, kan ju bli mer om det t.ex bara är ett par nätter och någonting speciellt som skall firas. Det är ju oftast långt ifrån listpris (det var bättre förr ;)), men å andra sidan är det betydligt vanligare med erbjudanden etc. nuförtiden. Och oerhört mycket lättare att hitta dem med alla tjänster på nätet.

Jag håller med, 600-1000 EUR är väl gränsen för hotell i Europeisk storstad. Saker jag förväntar mig till det priset:
-Hög kvalité på sängkläder och fräscht rum i övrigt.
-Bra concierge som kan lösa 'allt' och har god kännedom om platsen.
-Turn down service.
-Skoservice och tvätt/pressning av kläder ska fixas samma dag.
-Personal som har koll när man till exempel går till frukost och passar på att städa rummet då.
-Det är trevligt när personalen kommer ihåg vem man är, det är jag fåfäng nog att erkänna.
-Jag äter inte mycket till frukost men uppskattar när man får en kanna nybryggt kaffe vid bordet.
-Butler är inte nödvändigt om room service/concierge är av hög kvalité.
-Incheckning ska gå snabbt och smärtfritt, jag vill inte att det tar så lång tid att jag har tid att det är nödvändigt att erbjuda dryck även om jag uppskattar erbjudandet i sig. Bli personligen visad till rummet och samtidigt få information om hotellet uppskattas.
-Att hotellet kommer ihåg mig om jag bor där flera gånger.
 
Har en fyra nätters stay på four season i dec. Betalar 7000kr/natt och förväntar mig:

- limoservice vid flygplatsen
- drink/vatten i bil
- tilltal vid namn i reception, och att alla i personalen går ur vägen när man går förbi dem och tilltalar en ”sir”
- exceptionella drinkar
- exceptionell mat
- gratis upgrade om rum ledigt
- bagageservice (tar väskor vid ankomst)
- bagageservice (packar väska vid avresa)
- skoputs och skjorttvätt klart samma dag
- kuddmeny
- städerska som städar rum och lägger in praliner/godis på kudden varje gång vi lämnar rummet.
- grym frukost med buffé och a la carte
- osynlig service vid pool och andra faciliteter. Ex. De bäddar upp solsängen utan att vi behöver fråga.
- tyst och lugnt
- barnfritt
- handskrivet brev
- dag 2 och framåt vet de exakt vad vi dricker till frukost
- förfriskning vid checkin
- kontinuerligt erbjuder förfriskningar vid pool
- proteinshake vid gym
- bra och stabilt wi-fi
- limoservice vid shopping med butler
- concierger
- club floor
 

rvarttinen

Medlem
Har en fyra nätters stay på four season i dec. Betalar 7000kr/natt och förväntar mig:

- limoservice vid flygplatsen
- drink/vatten i bil
- tilltal vid namn i reception, och att alla i personalen går ur vägen när man går förbi dem och tilltalar en ”sir”
- exceptionella drinkar
- exceptionell mat
- gratis upgrade om rum ledigt
- bagageservice (tar väskor vid ankomst)
- bagageservice (packar väska vid avresa)
- skoputs och skjorttvätt klart samma dag
- kuddmeny
- städerska som städar rum och lägger in praliner/godis på kudden varje gång vi lämnar rummet.
- grym frukost med buffé och a la carte
- osynlig service vid pool och andra faciliteter. Ex. De bäddar upp solsängen utan att vi behöver fråga.
- tyst och lugnt
- barnfritt
- handskrivet brev
- dag 2 och framåt vet de exakt vad vi dricker till frukost
- förfriskning vid checkin
- kontinuerligt erbjuder förfriskningar vid pool
- proteinshake vid gym
- bra och stabilt wi-fi
- limoservice vid shopping med butler
- concierger
- club floor
Kan lägga till:
- möjlighet att lägga in olika önskemål om olika saker i bokningen innan ankomst, t.ex. till Constance Moofushi om speciell juice till frukostarna ... eller om det är någon speciellt märke på dryck som önskas. Cheval Blanc gör en grundlig undersökning av gästens behov och önskemål för att kunna skräddarsy hela vistelsen och göra den unik.
- W kör med Whatever/Whenever, en slags personlig assistent som hjälper till med lite av varje, ung. som butlerservice kombinerat med en concierge, typ.
- Turndown ...
- Tillgång till lounge; ankomst/avfärd Maldiverna är det ett måste.
 
Toppen