Senaste nytt

SAS Boeing 737-600 checkar ut innan jul

TasselT

Medlem
Ingen som minns sin första flygning med "Grisen"?
Min var hösten 99 mellan Oslo och Trondheim. Planet luktade nytt och kändes fräscht.
Men innan vi skulle starta upptäckte min stolsgranne att ryggstödet inte var låst, dvs sjönk bakåt när han lutade sig mot det. Och när jag senare skulle fälla ner bordet så lossnade vredet så jag kunde inte låsa fast det i uppfällt läge. Ingen bra premiärtur med "Grisen"...

/ TT
 

Ricci

Medlem
Ingen som minns sin första flygning med "Grisen"?
Min var hösten 99 mellan Oslo och Trondheim. Planet luktade nytt och kändes fräscht.
Men innan vi skulle starta upptäckte min stolsgranne att ryggstödet inte var låst, dvs sjönk bakåt när han lutade sig mot det. Och när jag senare skulle fälla ner bordet så lossnade vredet så jag kunde inte låsa fast det i uppfällt läge. Ingen bra premiärtur med "Grisen"...

/ TT
Jag snittade 200 leg de åren så jag har inte koll när första men jag minns att jag gillade att SAS fortsatte med config 2-3 i business (som det var i MD80).
Minns att det var lyxigt med rad 1 A och C
 
Last edited:

KalleSus

Medlem
Min första var i slutet av maj 1999, mellan Stockholm och Köpenhamn. Dåvarande SE-DNR (sedermera omreggad till LN-RRX) Ragnfast Viking.
Linjen trafikerades förstås huvudsakligen av MD80 och just den dag jag skulle åka, var en flight tursatt med 736. Jag valde den, för att testa den nya, moderna maskinen och blev oerhört besviken.
Jag tyckte det var trångt, varmt och alldeles för lågt placerade fönster. Och bortsett från värmen, så är det även idag min huvudinvändning mot hela 737-serien. Trångt i sidled, speciellt om man får en mittsätesryttare bredvid sig - och jag får ont i nacken om jag sitter och tittar ut under en längre resa. Det är något som inte stämmer med 737:s fönster.
Och med facit i hand: Ingenting kan ju ersätta MD80 när det kommer till komfort!
 

KalleSus

Medlem
Man skall heller inte glömma SAS MD90, är den kortdistans maskin jag gillat bäst.
Självklart. Jag räknar mer eller mindre in MD90 i MD-serien - de var ju så lika.
Det slog mig just att det nog blev Ragnfast Viking som också avslutade min 736-epok. Han utrangerades ju i vintras, och jag minns att jag hann med en resa med just LN-RRX till Bryssel strax innan - och har ingen resa med 736 inblandad den närmaste tiden.
 

Coalcandy

Medlem
Flög med en av dem idag från Zürich. Sliten från insidan ut. Blir nog bra tajmat med pensionen :)
IMG_20190922_135131_1.jpg
 
Toppen