Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Crater

Medlem
Du kan försöka få gränskontrollen att gå med på din tolkning hur mycket du vill. Men i praktiken fungerar det inte så. Andemeningen med skrivelsen ovan är tydlig, men vill du tjafsa med gränskontrollen om semantik så kör hårt och se vad som händer.
Hur hårt kan det vara? Reglerna kan ju ändras medans man sitter på flyget till USA. Det måste ju bero på tycker jag iaf.
 

Hachans

Medlem
Hur hårt kan det vara? Reglerna kan ju ändras medans man sitter på flyget till USA. Det måste ju bero på tycker jag iaf.

Ja, det kan ändras på vägen till USA men då släpper de säkert in dig.

Och vi kan resonera om detta hur länge som helst, men faktum är att du står utan giltigt inresedokument till en stat som sagt att alla inresetillstånd vars innehavare varit i Nordkorea är ogiltiga. Lite som när Transportstyrelsen återkallar ditt körkort. Bara för att du har ett fysiskt kort i handen med giltighetstid kvar när du blir stoppad av polisen så innebär det inte att det är giltigt, och det kan bli konsekvenser om du väljer att använda det ändå.
 

Thornado

Medlem
Men om de har en giltig ESTA ar det val inga problem? Man har val enbart skyldighet att soka ny ESTA om omstandigheterna som lag till grund for ens svar har andrats; inte om sjalva fragan har andrats (och ens svar darmed inte skulle vara korrekt vid ny ansokan).

Man bör dock hålla ihop begreppen Visa Waiver Program (VWP) och ESTA.
VWP är det som gör att medborgare från vissa länder kan resa in i USA utan visum. Det finns ett antal krav som måste vara uppfyllda för att man ska få tillåtelse att resa in under VWP. Ett av dessa krav är att man har en giltig ESTA, och i praktiken så kontrolleras de flesta/alla VWP-krav redan när man söker ESTA för att det ska ske en tidig screening istället för att folk ska nekas inresa vid gränsen. Däremot så är det fortfarande så att reglerna för VWP (vid den tidpunkt när du reser) är de som gäller för inresa och ett tidigare godkänt ESTA är ingen garanti för att du släpps in i landet. Däremot så lär du ju hamna i mindre trubbel i det fallet än om du rakt av ljugit vid ESTA-ansökan.
 

igelkotten

Medlem
Ja, det kan ändras på vägen till USA men då släpper de säkert in dig.

Och vi kan resonera om detta hur länge som helst, men faktum är att du står utan giltigt inresedokument till en stat som sagt att alla inresetillstånd vars innehavare varit i Nordkorea är ogiltiga. Lite som när Transportstyrelsen återkallar ditt körkort. Bara för att du har ett fysiskt kort i handen med giltighetstid kvar när du blir stoppad av polisen så innebär det inte att det är giltigt, och det kan bli konsekvenser om du väljer att använda det ändå.

Min poang var att det inte ar helt sjalvklart att ett ESTA blir ogiltigt for att fragorna andras.

I februari 2016 tillkom foljande fragor:
  • Have you traveled to, or been present in, Iraq, Syria, Iran, or Sudan on or after March 1, 2011?
  • Have you ever been issued a passport (or national identity card for travel) by any other country?
  • Are you now a citizen or national of any other country?
  • Have you ever been a citizen or national of any other country?
Var jag, och alltsa alla andra personer med ett ESTA vid detta tillfalle, tvungna att soka ett nytt ESTA enbart pga dessa nya fragor? Jag sokte iaf inte nagot nytt, och hittar inget pa natet att folk behovde gora det.

Detta ar forstas en grazon - men betvivlar att nagon kommer slangas i fangelse for att inte ha skaffat nytt ESTA for att de varit i Nordkorea innan landet tillkom pa listan. I slutandan ska alla kontroller goras vid inresa. Fragar de dig da, sa far man val svara sanningsenligt. Ett visum ar inte hallar en garant for intrade...

Man bör dock hålla ihop begreppen Visa Waiver Program (VWP) och ESTA.
VWP är det som gör att medborgare från vissa länder kan resa in i USA utan visum. Det finns ett antal krav som måste vara uppfyllda för att man ska få tillåtelse att resa in under VWP. Ett av dessa krav är att man har en giltig ESTA, och i praktiken så kontrolleras de flesta/alla VWP-krav redan när man söker ESTA för att det ska ske en tidig screening istället för att folk ska nekas inresa vid gränsen. Däremot så är det fortfarande så att reglerna för VWP (vid den tidpunkt när du reser) är de som gäller för inresa och ett tidigare godkänt ESTA är ingen garanti för att du släpps in i landet. Däremot så lär du ju hamna i mindre trubbel i det fallet än om du rakt av ljugit vid ESTA-ansökan.

Japp ar med pa noterna

Du kan försöka få gränskontrollen att gå med på din tolkning hur mycket du vill. Men i praktiken fungerar det inte så. Andemeningen med skrivelsen ovan är tydlig, men vill du tjafsa med gränskontrollen om semantik så kör hårt och se vad som händer.

ESTAn dras in när in amerikanska myndigheter får reda på att du varit i länderna. Detta har kommunicerats och bekräftats. Hur USA vet att du varit där vet vi inte. ESTAn kan också dras in i gränskontrollen.

Detta innebär i bästa fall att du blir avvisad vid gränsen och får söka visum hemma. Utöver detta kommer du aldrig kvalificera dig för ESTA igen även om reglerna skulle ändras, eftersom du då dessutom behöver uppge att du nekats inresa. I värsta fall kan du dessutom få spendera tid i finkan ett slag medan nu väntar på utvisning.

Jag diskuterade inte enbart semantik eller om att tjafsa med en gransvakt. Gransvakten kommer eventuellt stalla fragan om Nordkorea, och da far man svara sanningsenligt. Detta innebar i varsta fall retur hem, eller i basta fall att man far ga igenom en visumprocess med CBP.

Haller med dig om att det sakraste sa klart ar att ha ett helt nytt ESTA.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Vad jag kan minnas drog USA in ESTA för alla iranier "över en natt". Även folk utan "fel" medborgarskap har fått sitt ESTA återkallat.

Därför tycker jag man kan utgå från att om ens ESTA inte återkallats så gäller det. Problemet med det är väl snarare att man står där en dag med ESTA återkallat precis före avresa och blir nekad boarding till USA pga att man inte har visum och har då lagt ned tusentals kronor på resan.
 
Vad jag kan minnas drog USA in ESTA för alla iranier "över en natt". Även folk utan "fel" medborgarskap har fått sitt ESTA återkallat.

Därför tycker jag man kan utgå från att om ens ESTA inte återkallats så gäller det. Problemet med det är väl snarare att man står där en dag med ESTA återkallat precis före avresa och blir nekad boarding till USA pga att man inte har visum och har då lagt ned tusentals kronor på resan.

Det var ju så att folk fyllde troligen i att de hade ett annat medborgarskap, vilket ett fält ber om i ESTA ansökan. Därför drogs de per automatik in när de scannade systemet efter

Men om de har en giltig ESTA ar det val inga problem? Man har val enbart skyldighet att soka ny ESTA om omstandigheterna som lag till grund for ens svar har andrats; inte om sjalva fragan har andrats (och ens svar darmed inte skulle vara korrekt vid ny ansokan).

Med andra ord, nar de svarade sanningsenligt nej pa fragan innan forandringen sa hade de ju rent faktuellt varit i Nordkorea, bara det att landet inte var med i listan. Omstandigheten att de varit i Nordkorea har inte andrats sedan senaste ansokan. Darfor ar det inga problem med deras situation och nu gallanda ESTA. Vid nasta ESTA kommer de dock behova svara ja pa fragan om forbjudna lander, och darmed soka visum. Med det sagt har ju USA fortfarande ratt att neka intrade vid gransen trots ESTA och detta ar min tolkning av reglerna.

"WHEN DO I NEED TO REAPPLY FOR AN ESTA?


A new travel authorization may be required in any of the following circumstances:

  • The traveler is issued a new passport
  • The traveler changes his or her name
  • The traveler changes his or her gender
  • The traveler's country of citizenship changes; or
  • The circumstances underlying the traveler's previous responses to any of the ESTA application questions requiring a "yes" or "no" response have changed."

Jag hittade självfallet denna också efter lite letande på deras hemsida i några undermappar. Det jag vill påpeka är att de har ju inte gått ut med något på hemsidan alls (startsidan) eller mailat ut till ESTA innehavare att denna regel ändrats. Så leds kan de vara många som fortsätter åka helt ovetandes.
 
The circumstances underlying the traveler's previous responses to any of the ESTA application questions requiring a "yes" or "no" response have changed."

Min poang var att det inte ar helt sjalvklart att ett ESTA blir ogiltigt for att fragorna andras
I det du citerar i ett av inläggen säger ju att man måste "reapply" ett ESTA om några förutsättningar som gjorde att du svarade på ett visst sätt på en fråga har ändrats. I detta fall har frågan uppdaterats med att innehålla även Nordkorea, alltså har förutsättningarna för att du svarade nej på frågan ändrats i och med att frågan har uppdaterats.
 

igelkotten

Medlem
Det var ju så att folk fyllde troligen i att de hade ett annat medborgarskap, vilket ett fält ber om i ESTA ansökan. Därför drogs de per automatik in när de scannade systemet efter



Jag hittade självfallet denna också efter lite letande på deras hemsida i några undermappar. Det jag vill påpeka är att de har ju inte gått ut med något på hemsidan alls (startsidan) eller mailat ut till ESTA innehavare att denna regel ändrats. Så leds kan de vara många som fortsätter åka helt ovetandes.

Precis - vilket är varför jag tror det inte betyder att ens ESTA är ogiltig eller att man är tvungen att söka nytt. Slutgiltigt beslut tas ändå vid gränsen.

I det du citerar i ett av inläggen säger ju att man måste "reapply" ett ESTA om några förutsättningar som gjorde att du svarade på ett visst sätt på en fråga har ändrats. I detta fall har frågan uppdaterats med att innehålla även Nordkorea, alltså har förutsättningarna för att du svarade nej på frågan ändrats i och med att frågan har uppdaterats.

1. "Circumstances" kan tolkas som antingen vad som helst, eller personliga omständigheter. I min mening är det senare rimligare än det andra, men i slutändan kan varken du eller jag veta vad som åsyftas med begreppet.
2. Min tolkning har stöd av att USA inte kommunicerat ut denna förändring.
3. Min tolkning har stöd av att USA inte har krävt någon (vad jag vet) på nytt ESTA när massa extrafrågor lades till i 2016.

Detta är dock en juridisk diskussion som jag tror får avslutas för min del här, och som vi inte får klarhet i utan rättslig prövning. Hur som helst håller jag med andra om att det bästa vore att söka nytt ESTA (och få avslag), särskilt om man har tid med att gå igenom visumprocessen.
 

bhen

Medlem
Jodå, du kan få använda både automater OCH långa kön eftersom fler och fler flygplatser går över till elektronisk tulldeklaration. Så då blir det först automatknappning och sen över till den långa kön!

Vilka flygplatser då? Jag ser att fler och fler inte bryr sig om det blå-vita deklarations-formuläret utan bara ställer några frågor, men har aldrig behövt gå i nån automat, utan bara lååånga visum-kön för non-Esta.

Har hitttills i år landat på följande flygplatser från utlandet utan automat:
IAD,IAH,EWR,ORD,SAT,DFW
 

Hachans

Medlem
Vilka flygplatser då? Jag ser att fler och fler inte bryr sig om det blå-vita deklarations-formuläret utan bara ställer några frågor, men har aldrig behövt gå i nån automat, utan bara lååånga visum-kön för non-Esta.

Har hitttills i år landat på följande flygplatser från utlandet utan automat:
IAD,IAH,EWR,ORD,SAT,DFW

LAX har automater i alla köer, jag TROR att BOS har det också. Det är inte samma automater dock, utan de med visum har sitt eget område.

De flygplatserna har också bortrationaliserat tullblanketten eftersom du fyller i den i automaten. Kryssas du får du sekundär screening.
 
Toppen