Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Thornado

Medlem
Nordkorea är nu på listan över förbjudna länder att besöka om man vill använda ESTA.

US ends visa-free entry for visitors who have been to North Korea | News | Al Jazeera

Japp... Jag var på visumintervju på amerikanska ambassaden igår pga detta. Lång väntetid och lite dyrt, men inom en vecka ska passet komma tillbaka och då ska jag väl förhoppningsvis ha ett 10 års-visum. Det jobbigaste med detta är väl att man inte kommer kunna använda automater vid framtida inresor, utan alltid måste ställa sig i den långa och långsamma kön.
 

Hachans

Medlem
Japp... Jag var på visumintervju på amerikanska ambassaden igår pga detta. Lång väntetid och lite dyrt, men inom en vecka ska passet komma tillbaka och då ska jag väl förhoppningsvis ha ett 10 års-visum. Det jobbigaste med detta är väl att man inte kommer kunna använda automater vid framtida inresor, utan alltid måste ställa sig i den långa och långsamma kön.

Jodå, du kan få använda både automater OCH långa kön eftersom fler och fler flygplatser går över till elektronisk tulldeklaration. Så då blir det först automatknappning och sen över till den långa kön!
 
Intressant utveckling detta med USA visa regler. Känner 2 pers som har varit i Nordkorea för typ 3 år sen och helt ovetande åkte till USA för 10 dagar sen. De flög på giltigt ESTA som var godkänt före ändringen av reglerna, så leds ett giltigt ESTA helt enkelt.

De kom utan problem in i USA.

Hur kan detta komma sig?


Varför har inte USA annonserat ut denna ändring? De står ju knappt någonstans mer än några få nyhetskanaler i Asien och USA. Jag är ytterst nyfiken på om det är någon buffertid innan denna regeln kickar in ordentligt?
 

Thornado

Medlem
Intressant utveckling detta med USA visa regler. Känner 2 pers som har varit i Nordkorea för typ 3 år sen och helt ovetande åkte till USA för 10 dagar sen. De flög på giltigt ESTA som var godkänt före ändringen av reglerna, så leds ett giltigt ESTA helt enkelt.

De kom utan problem in i USA.

Hur kan detta komma sig?

Även om jag inte skulle vilja medvetet ljuga på en ESTA-ansökan då jag inte vill riskera trubbel och antar att USA vet mer än enbart vad jag berättar för dem så tror jag ju inte heller att Nordkorea skickar listor på alla besökare till USA så att de automatiskt känner till alla som varit där. Alltså kan det nog mycket väl gå bra att åka in (och i de flesta fall så skulle det nog funka ypperligt att bara strunta i att berätta att man varit där), men om det inte skulle göra det så blir det ju lite tråkigt. Ännu lättare blir det ju just nu om man redan hade ett tidigare godkänt ESTA - då har man ju åtminstone inte ljugit på någon fråga när man ansökte om det, även om det formellt säkert blev ogiltigt i och med de nya reglerna.
 

Hachans

Medlem
Intressant utveckling detta med USA visa regler. Känner 2 pers som har varit i Nordkorea för typ 3 år sen och helt ovetande åkte till USA för 10 dagar sen. De flög på giltigt ESTA som var godkänt före ändringen av reglerna, så leds ett giltigt ESTA helt enkelt.

De kom utan problem in i USA.

Hur kan detta komma sig?


Varför har inte USA annonserat ut denna ändring? De står ju knappt någonstans mer än några få nyhetskanaler i Asien och USA. Jag är ytterst nyfiken på om det är någon buffertid innan denna regeln kickar in ordentligt?

Återkallning av ESTA har en manuell handpåläggning. De sitter inte och går igenom alla manuellt.

Däremot kommer det bli tvärstopp vid nästa ansökan, och kommer de på dig med att ljuga så blir det otrevligt.

Nu kommer det snart bli obligatoriskt att uppge sociala medier också när man reser in, vilket gör det möjligt att samköra deras register.
 
Återkallning av ESTA har en manuell handpåläggning. De sitter inte och går igenom alla manuellt.

Däremot kommer det bli tvärstopp vid nästa ansökan, och kommer de på dig med att ljuga så blir det otrevligt.

Nu kommer det snart bli obligatoriskt att uppge sociala medier också när man reser in, vilket gör det möjligt att samköra deras register.
Well,

Som sagt hade dessa 2 personerna ingen aning om att regeln fanns. Var jag som påpekade det till dem när jag fråga om de åkt in på ESTA i USA.

Jag är väl medveten om att man inte skall ljuga just när de kommer till ESTA, och många andra saker i livet.

Den skillnaden jag sett på ansökan är att just "North Korea" står med i frågan om länder man besökt sedan mars 2011.

Frågan är sen om man nu som en person med pass från ett land som är med i Visa Waiver Program kan nyttja en annan regel. Jag läste att man varken behöver ESTA eller VISA vid lansering av landsgränser med bil/buss. Skulle således en person som inte kan få ESTA då åka in landsväg utan Visa?
 

Hachans

Medlem
Frågan är sen om man nu som en person med pass från ett land som är med i Visa Waiver Program kan nyttja en annan regel. Jag läste att man varken behöver ESTA eller VISA vid lansering av landsgränser med bil/buss. Skulle således en person som inte kan få ESTA då åka in landsväg utan Visa?

Du behöver ingen ESTA, men kommer behöva fylla i en I94W, där frågan om du varit i någon av de förbjudna länderna ställs. Så svaret på din fråga är nej. Det vore väl konstigt annars kan jag tycka.

https://www.cbp.gov/sites/default/f...BP Form I-94W ENG (1216) - FINAL (SAMPLE).pdf
 

igelkotten

Medlem
Tack för den :) Hade inte hittat denna. Får meddela polarna att detta inte kommer gå vägen :)

Men om de har en giltig ESTA ar det val inga problem? Man har val enbart skyldighet att soka ny ESTA om omstandigheterna som lag till grund for ens svar har andrats; inte om sjalva fragan har andrats (och ens svar darmed inte skulle vara korrekt vid ny ansokan).

Med andra ord, nar de svarade sanningsenligt nej pa fragan innan forandringen sa hade de ju rent faktuellt varit i Nordkorea, bara det att landet inte var med i listan. Omstandigheten att de varit i Nordkorea har inte andrats sedan senaste ansokan. Darfor ar det inga problem med deras situation och nu gallanda ESTA. Vid nasta ESTA kommer de dock behova svara ja pa fragan om forbjudna lander, och darmed soka visum. Med det sagt har ju USA fortfarande ratt att neka intrade vid gransen trots ESTA och detta ar min tolkning av reglerna.

"WHEN DO I NEED TO REAPPLY FOR AN ESTA?


A new travel authorization may be required in any of the following circumstances:

  • The traveler is issued a new passport
  • The traveler changes his or her name
  • The traveler changes his or her gender
  • The traveler's country of citizenship changes; or
  • The circumstances underlying the traveler's previous responses to any of the ESTA application questions requiring a "yes" or "no" response have changed."
 

Hachans

Medlem
Men om de har en giltig ESTA ar det val inga problem? Man har val enbart skyldighet att soka ny ESTA om omstandigheterna som lag till grund for ens svar har andrats; inte om sjalva fragan har andrats (och ens svar darmed inte skulle vara korrekt vid ny ansokan).

Med andra ord, nar de svarade sanningsenligt nej pa fragan innan forandringen sa hade de ju rent faktuellt varit i Nordkorea, bara det att landet inte var med i listan. Omstandigheten att de varit i Nordkorea har inte andrats sedan senaste ansokan. Darfor ar det inga problem med deras situation och nu gallanda ESTA. Vid nasta ESTA kommer de dock behova svara ja pa fragan om forbjudna lander, och darmed soka visum. Med det sagt har ju USA fortfarande ratt att neka intrade vid gransen trots ESTA och detta ar min tolkning av reglerna.

"WHEN DO I NEED TO REAPPLY FOR AN ESTA?


A new travel authorization may be required in any of the following circumstances:

  • The traveler is issued a new passport
  • The traveler changes his or her name
  • The traveler changes his or her gender
  • The traveler's country of citizenship changes; or
  • The circumstances underlying the traveler's previous responses to any of the ESTA application questions requiring a "yes" or "no" response have changed."

Du kan försöka få gränskontrollen att gå med på din tolkning hur mycket du vill. Men i praktiken fungerar det inte så. Andemeningen med skrivelsen ovan är tydlig, men vill du tjafsa med gränskontrollen om semantik så kör hårt och se vad som händer.

ESTAn dras in när in amerikanska myndigheter får reda på att du varit i länderna. Detta har kommunicerats och bekräftats. Hur USA vet att du varit där vet vi inte. ESTAn kan också dras in i gränskontrollen.

Detta innebär i bästa fall att du blir avvisad vid gränsen och får söka visum hemma. Utöver detta kommer du aldrig kvalificera dig för ESTA igen även om reglerna skulle ändras, eftersom du då dessutom behöver uppge att du nekats inresa. I värsta fall kan du dessutom få spendera tid i finkan ett slag medan nu väntar på utvisning.
 
Toppen