Senaste nytt

SAS köper en till Airbus A330-300E med leverans våren 2019, ersätter LN-RKP!

KalleSus

Medlem
Som jag skrivit i en annan RKP-tråd, så lär maskinens dispens ha gällt fram till dess att SE-REH sätts i reguljär trafik, dock max två månader (räknat från 1/6).
Om detta stämmer, torde nästa flight för LN-RKP bli till Tarbes för skrotning...
 

NotRyan

Medlem
Som jag skrivit i en annan RKP-tråd, så lär maskinens dispens ha gällt fram till dess att SE-REH sätts i reguljär trafik, dock max två månader (räknat från 1/6).
Om detta stämmer, torde nästa flight för LN-RKP bli till Tarbes för skrotning...
Fan trot, eller den som lever får se...
 
Läste precis en mycket kort notis i tidningen Aero International nr. 10 sid.24 att SAS ska ta emot fyra A330 som redan är byggda och står i Toulouse. De ska ha ursprungligen varit beställda av Hong Kong Airlines men av oklar anledning så vill dem inte ha planen längre. Googlat detta men hittar ingen mer info alls om detta. Är det en utökning av flottan eller ska de ersätta 4 A340? Eftersom det är A330 och inte A330NEO så gissar jag SAS fått dem till ett väldigt bra pris. (Med reservation för att översättningen blivit rätt, det är en tysk tidning).
 
Läste precis en mycket kort notis i tidningen Aero International nr. 10 sid.24 att SAS ska ta emot fyra A330 som redan är byggda och står i Toulouse. De ska ha ursprungligen varit beställda av Hong Kong Airlines men av oklar anledning så vill dem inte ha planen längre. Googlat detta men hittar ingen mer info alls om detta. Är det en utökning av flottan eller ska de ersätta 4 A340? Eftersom det är A330 och inte A330NEO så gissar jag SAS fått dem till ett väldigt bra pris. (Med reservation för att översättningen blivit rätt, det är en tysk tidning).

End of Hong Kong Airline San Francisco Service Scheduled For October - Simple Flying

RUMOUR.SAS take over4stored Hong Kong AirlinesA330-343E? - Airliners.net
 

apknug

Medlem
Läste precis en mycket kort notis i tidningen Aero International nr. 10 sid.24 att SAS ska ta emot fyra A330 som redan är byggda och står i Toulouse. De ska ha ursprungligen varit beställda av Hong Kong Airlines men av oklar anledning så vill dem inte ha planen längre. Googlat detta men hittar ingen mer info alls om detta. Är det en utökning av flottan eller ska de ersätta 4 A340? Eftersom det är A330 och inte A330NEO så gissar jag SAS fått dem till ett väldigt bra pris. (Med reservation för att översättningen blivit rätt, det är en tysk tidning).
Är det "bara" att skruva på RR Trent 7000 fläktar när 700orna är slut så har man en 330neo? Eller hur mycket skiljer egentligen? Verkar ju tråkigt att använda gamla fotogenslukare om det finns nya effektiva.
 
Är det "bara" att skruva på RR Trent 7000 fläktar när 700orna är slut så har man en 330neo? Eller hur mycket skiljer egentligen? Verkar ju tråkigt att använda gamla fotogenslukare om det finns nya effektiva.
Utan att veta så skulle jag gissa att det inte är så lätt, för att inte säga omöjligt. Vingen är helt annorlunda mot A330E/classic.
 
Toppen