Senaste nytt

SAS Inrikes flyttar till terminal 5 på Arlanda

seat56f

Medlem
När jag flög DY från T2 härom helgen hävdade de på stora banderoller att 29/5 var flyttdatumet, så ja...
 

Rich

Medlem
Har faktiskt sett DY köra till köpenhamn från T5 förra året. Förövrigt kommer det bli riktigt skönt när SK flyttar till T5, då jag föredrar att flyga från cph och inte mmx så slipper man springturen från T5 till T4 är det är tight om tid och man ska vidare inrikes.
 

Dr. Miles

Expert
Kanske gammal nyhet, men det ser ut som Swedavia planerar att integrera SAS inrikes&utrikes på Terminal 5 runt år 2014.

Swedavia skrev:
2014:

  • New plaza with security checkpoint in Terminal 5
  • Modern baggage system in Terminal 2
  • Objective: Integrated domestic and international operations
Screenshot20121009_1.jpg

(Källa: Swedavia)

och det här är ingen bekräftad källa men det står så här. (Källa: Airliners.net)

Airliners.net skrev:
Swedish Civil Aviation Authority, Swedavia, is investing heavily in Stockholm-Arlanda Airport.

Terminal 2 will get some extra 2000 square meters and major improvements will also take place at Terminal 5.

There have been several rumors about airlines moving in between terminals when works are completed.

Would this be a feasible scenario for the future?:

T2: All flights from Oneworld and Skyteam carriers (today lowprice carriers, mostly Norwegian)

T4: All Norwegian flights, international and domestic (today SAS domestic flights and some other carriers)

T3: Remains the same

T5: All Star carriers and nonaligned airliners. Leisure traffic. SAS move their domestic operation here. (today all international flights except some no frills airlines)

If SAS entire operation would come together in T5 that would be an interesting scenario. That would be an incentive for more longhaul flights.

Om detta stämmer, kommer Norwegian att flytta till Terminal 4 senare.
 

Nystrom

Medlem
Swedavias plan ser bra ut. Uppskattar att slippa transfern mellan inrikes och utrikes....
Dessutom uppskattar jag att man renodlar allianser mot olika terminaler..
 

MarcusC

Medlem
SAS T5 - Inrikes flytta till terminal 5

Hade hoppats på ett snabbare byte (än2014) men det är väl rätt komplext.! Skulle ju bli så mycket smidigare byta på ARN då(om man kommer inrikes) Funkar hyggligt idag med,men vore skönt slippa extra säkerhetskontroll och promenad genom skycity.
 

pst

Medlem
Tyvärr dröjer det till 2014 då tullen vill ha viss åtskillnad mellan inrikes och utrikes om jag läste en gammal presentation rätt. De har ju fått ge sig när det gällde direktincheck av bagage från SAS men de är än så länge inte lika liberala som i Tyskland exvis.
 

Agö

Medlem
Tyvärr dröjer det till 2014 då tullen vill ha viss åtskillnad mellan inrikes och utrikes om jag läste en gammal presentation rätt. De har ju fått ge sig när det gällde direktincheck av bagage från SAS men de är än så länge inte lika liberala som i Tyskland exvis.

Den typen av åtskillnad finns på BRU och den är meningslös. En gång för intra-Schengen, en för utanför. Oftast är intra stängd ändå...
 
Toppen