Senaste nytt

SAS öppnar ny rutt från Köpenhamn till Los Angeles

Jönsson

Medlem
Nu är jag ingen expert på dessa linjer men det känns som om det är lätt att i detta fall stirra sig blind på enskilda faktorer, som kronans värde, betalningsvilja etc. Men faktum är att det för SAS lär vara betydligt bättre strategiskt att flytta en del av de direkta långlinjerna från ARN till CPH.

Om passagerare från Öresundsregionen skulle till LAX hade de tidigare att välja på en mängd olika bolag med anslutning i Europa och Nordamerika. Det fanns inget direkt incitament att välja just SAS med anslutning över andra bolag med anslutning.

En direktlinje mellan CPH och LAX gör dock valet betydligt enklare till fördel för SAS.

För passagerare som utgår från ARN blir dock skillnaden i transfer inte lika tydlig. Det finns fortfarande incitament att välja SAS med anslutning på CPH jämfört med att välja anslutning på tex ZRH eller MUC. Speciellt om man kan justera anslutningstiderna något. Restiden blir helt enkelt kortare med SAS.

Lägg därtill att man med direktflyg från CPH också kan locka till sig kunder från övriga Europa, främst då kanske Tyskland. Det är betydligt svårare från ARN.
 

palmen

Moderator
Nu är jag ingen expert på dessa linjer men det känns som om det är lätt att i detta fall stirra sig blind på enskilda faktorer, som kronans värde, betalningsvilja etc. Men faktum är att det för SAS lär vara betydligt bättre strategiskt att flytta en del av de direkta långlinjerna från ARN till CPH.

Om passagerare från Öresundsregionen skulle till LAX hade de tidigare att välja på en mängd olika bolag med anslutning i Europa och Nordamerika. Det fanns inget direkt incitament att välja just SAS med anslutning över andra bolag med anslutning.

En direktlinje mellan CPH och LAX gör dock valet betydligt enklare till fördel för SAS.

För passagerare som utgår från ARN blir dock skillnaden i transfer inte lika tydlig. Det finns fortfarande incitament att välja SAS med anslutning på CPH jämfört med att välja anslutning på tex ZRH eller MUC. Speciellt om man kan justera anslutningstiderna något. Restiden blir helt enkelt kortare med SAS.

Lägg därtill att man med direktflyg från CPH också kan locka till sig kunder från övriga Europa, främst då kanske Tyskland. Det är betydligt svårare från ARN.
För oss som utgår ifrån Arlanda blir nya linjen katastrof. Att åka från Stockholm 7 på morgonen är inte ett alternativ när man ska göra 9h tidsskillnad. Av den anledningen kommer SAS flighten aldrig vara förstavalet. Via London och resa med One World kommer bli det smidigaste åtminstone för mig (så länge brexit inte ställer till det).
Swiss har avgång 10 från Stockholm till LA om man vill åka Star Alliance.
Finnair runt lunchtid blir också ett bra alternativ.

Enda gången sas har en fördel är om man måste vara framme runt lunch.

Jag tror dock detta är det bästa rent ekonomiskt för SAS, så det är tråkigt för oss i Stockholm men inte mycket att göra åt. Som med allt annat ändras spelregler och man får göra bästa av situationen.
 

SimonXYZ

Medlem
SAS verkar göra en del med bra priser från Tyskland, Frankrike och Storbritannien för att locka kunder från dessa marknader. Men för att få återkommande kunder i Business måste man se till att det är acceptabel komfort på matarflygen. Jag blev påmind om detta när jag avslutade min senaste resa till Seoul med SAS Plus inom Europa. SAS Plus känns som ett skämt när man sitter där och trängs med sin kabinväska under stolen. Andra flygbolag erbjuder blockat säte, vilket göra en jäkla skillnad. Inte hjälper det att vara diamant heller när det är färre lediga platser i Plus än i Go.
 

Knucket

Medlem
Jag har släkt i LA och reser dit ett par gånger per år. Bor i norrland och bytte från BA/Oneworld för denna linje. För min skulle det räcka att man ordnade en hemsida för att kunna boka allt i en resa för att jag skulle fortsätta åka med SAS.
 
För oss som utgår ifrån Arlanda blir nya linjen katastrof. Att åka från Stockholm 7 på morgonen är inte ett alternativ när man ska göra 9h tidsskillnad. Av den anledningen kommer SAS flighten aldrig vara förstavalet. Via London och resa med One World kommer bli det smidigaste åtminstone för mig (så länge brexit inte ställer till det).
Swiss har avgång 10 från Stockholm till LA om man vill åka Star Alliance.
Finnair runt lunchtid blir också ett bra alternativ.

Enda gången sas har en fördel är om man måste vara framme runt lunch.

Jag tror dock detta är det bästa rent ekonomiskt för SAS, så det är tråkigt för oss i Stockholm men inte mycket att göra åt. Som med allt annat ändras spelregler och man får göra bästa av situationen.

Instämmer. Direkt till Miami har också reducerats från Stockholm till förmån för Köpenhamn/Oslo sedan start 2016. Ett surt äpple att bita i...
 
Toppen