Senaste nytt

Inrikesflyg i Brasilien

Sitter och planerar kommande jul/nyårsresa i Brasilien. Med det hemska minnet från en resa 2013 med buss runt i södra Brasilien, där vi satt fast i köer på motorvägen i över 15 timmar, så får det bli flyg denna gång. Tänker flänga runt och besöka nya platser och gamla vänner i Salvador (SSA), Belo Horizonte (CNF), Sao Paulo (CHG/GRU), Rio (GIG/SDU) och Fortaleza (FOR). Men vilket bolag ska man välja...?

Som EBG var det självklara valet tidigare såklart Avianca Brasil, men dom har ju kursat och lagt ner. Återstår gör:

- LATAM
- GOL
- Azul

Gol kan man tjäna poäng och XP till Flying Blue. LATAM kan man kreditera till BAEC. Azul vet jag inte.

Förutom att det såklart skiljer i pris på olika sträckor mellan bolagen, är det nån som har erfarenhet av dessa bolag och kan säga vad som är bäst? Bäst komfort? Bäst service? Mest tillförlitligt?

Tacksam för svar :)
 
Jag flög med Azul på sträckorna Belo Horizonte -> Salvador -> Recife -> Fortaleza i ekonomi. På de första två sträckorna var det Embraer 195 och herregud vilka säten, de är ju nästan fåtöljer och man vill inte resa sig igen! Dessutom blev jag uppgraderad till ett säte med extra benutrymme med motiveringen "you tall, you don't pay extra". Jag krediterade flygen till United och milsen räckte till den största tårtbiten jag någonsin har sett, vid en mellanlandning i Houston. Jag har även flugit med LATAM och GOL, men jag har inga speciella minnen ifrån de flygen.
 

Sebbef83

Medlem
Vet inte hur LATAM är inom Brasilien, men till Chile tycker jag de är bra. Bra service och rätt så tillförlitliga.

Flög T/R Sao Paolo - Rio med Azul och tyckte det fungerade bra.

GOL har jag inte testat.

Jag hade undvikit allt som är landsväg inom Brasilien. Körde från Campinas till Curitiba och Campinas till Rio och fastnade i långe köer, dåliga vägar mm. Undvik det är min rekommendation.
 

Per N

Medlem
Jag ska flyga med GOL nästa månad och har åkt med dom tidigare likväl som LATAM men jag kan inte minnas att det var någon större skillnad. Dom två är nog ganska likvärdiga. Mitt val GIG-FOR i oktober handlade mer om vettigaste flygtiderna
 

ulagun

Medlem
Par år gamla minnen.
GOL är mitt tycke att jämföra med Norwegian. Proffsiga, pålitliga men inget extra.
Vår favorit var Azul. som nämnts bekväma Embraers, vänlig och trevlig personal. Konstaterade dock att på vissa linjer talade ingen engelska. Inget problem för vår del men som om man inte kan hjälplig portugisiska vid nödsituation.....
Som fördetting OT saknar VARIG.
 
För ganska exakt 2 år sedan flög jag med både Azul (VCP-PPB) och GOL (PPB-CGH, CGH-POA, POA-GRU).

Jag har inget att anmärka på något av flygbolagen. Båda hade fräscha och fina flygplan. Vad jag förstår så grundades Azul av samma person som grundade JetBlue och jag tyckte mig se likheter mellan de båda.

GOL jämfördes ovan med Norwegian. Det är väl en rättvis jämförelse. En av dem jag reste med hade typ Diamant status hos GOL och fick därför välja prioriterade säten långt fram i planet. Eftersom vi reste ihop så fick jag hänga med på den "uppgraderingen". Det gav inget extra förutom lite mer benutrymme och att jag satt långt fram, vilket var viktigt då jag hade kort anslutning vid ankomst.

Det mest minnesvärda på dessa flygningar var annars start och landning på CGH. Man landade bokstavligen inne i staden. Riktigt häftigt. Jag tror inte att man sätter några nybörjarpiloter att starta/landa på den flygplatsen.
 

nissefalk

Medlem
Jag har provat LATAM men inte inom Brasilien, flög dom Sao Paulo-Santiago-Rio-Buenos Aires-Sao Paulo, fungerade bra, hade bokat med Avios i Ekonomi men fick ändå tier points och avios för dessa flygningar till mitt BA konto.

Kan vara värt att boka med Avios om du har liggandes, jag har nu på 6 av 6 legs på LATAM alla bokade med Avios fått tier points och Avios trots att det är award bokningar, inget som kan garanteras förstås.
 
Toppen