Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

mha321

Medlem
Hade SAS valt att lägga Asientrafiken från Stockholm, hade nog inte Helsingfors varit vad det idag är.
Den stora skillnaden är ju som @pqvst citerar ovan att Finnair kan vända sina flighter i Asien på mindre än 24 timmar. Det går inte från Arlanda (och ännu mindre från Kastrup, men när det ändå inte räcker till på Arlanda så gör det ingen skillnad). Åtminstone inte med tillräckligt många av de intressanta destinationerna.

HEL har också optimerat sin banking för just connections från Europa som ska matcha Finnairs långdistans. Skulle Arlanda och SAS göra motsvarande skulle det väl bland annat innebära att dra ner på hur mycket de bolag som inte är Star Alliance (och därmed matar SAS) flyger vid de avgångstider som passar en sådan banking. Och det lär inte hända.

Finavia och finska regeringen ser Finnair som något bra. Swedavia och svenska regeringen ser SAS som något dåligt. Lite hårddraget och fyrkantigt att säga så såklart, men i praktiken så är det så.

Det handlar om en lång historia där SAS har valt att göra Köpenhamn till en större flygplats än vad det kanske borde vara.
Kan ha gjort, men i dag handlar det betydligt mindre om SAS och betydligt mer om Sverige+Swedavia.
 

pep

Medlem
For os danskere og Sydsvenskere er det da en fantastisk god nyhed, der goer rejse til Am. Vestkyst let. Jeg tror ikke, at betalingsevnen (-villighed) i CPH er meget stoerre end for ARN? Konkurrencen holder priserne i snor. Jeg mener at det potentielle kundegrundlag er klart hoejere fra CPH end fra ARN. Antallet er passagerer (loadfactor?) betyder mere end prisen, hvor der ikke er megen plads til tage sig ekstra betalt.
 

mtlmr

Medlem
Du kan alltid fylla planet. Det är bara att sänka priset tillräckligt...

Att fylla planet till rätt pris, DET däremot är svårare.

For os danskere og Sydsvenskere er det da en fantastisk god nyhed, der goer rejse til Am. Vestkyst let. Jeg tror ikke, at betalingsevnen (-villighed) i CPH er meget stoerre end for ARN? Konkurrencen holder priserne i snor. Jeg mener at det potentielle kundegrundlag er klart hoejere fra CPH end fra ARN. Antallet er passagerer (loadfactor?) betyder mere end prisen, hvor der ikke er megen plads til tage sig ekstra betalt.
 

Plus

Medlem
For os danskere og Sydsvenskere er det da en fantastisk god nyhed, der goer rejse til Am. Vestkyst let. Jeg tror ikke, at betalingsevnen (-villighed) i CPH er meget stoerre end for ARN? Konkurrencen holder priserne i snor. Jeg mener at det potentielle kundegrundlag er klart hoejere fra CPH end fra ARN. Antallet er passagerer (loadfactor?) betyder mere end prisen, hvor der ikke er megen plads til tage sig ekstra betalt.

Fast i detta fall verkar inte Load factor vara ett problem. Som tidigare konstaterat hade linjen hög Load factor från ARN.
I detta fall handlar det snarare om yield antagligen.
 
  • Gilla
Reactions: pep

taxvalp

Medlem
Ombokningarna har börjat så smått i det tysta. Har en resa ARN-LAX-ARN i maj och i appen står det "changed" utan mer info. När man loggar in på riktiga sajten kan man se att den är ombokad ARN-CPH-LAX-CPH-ARN med flightnummer och allt men ej biljetterad. Inga mejl eller annan officiell info än, lite svagt.
 

Agö

Medlem
Apropå Hong Kong har Routes Online idag en del intressant information. Det är intressant att se Sabredata före och under tiden rutten hanterades från Stockholm respektive Köpenhamn och hur efterfrågan ökade kraftigt på Stockholm-Hong Kong O&D. Sedan som sagt är det ju en annan femma om trafiken är tillräckligt lönsam.

Route 3: Copenhagen - Hong Kong

upload_2019-9-9_17-58-57.png


Insight
Scandinavian carrier SAS moved its Hong Kong service from Stockholm to Copenhagen in October 2018, explaining that the move provided “better long-term opportunities” and, thanks to a new slot, it would be able to offer “more attractive timetable” that would allow for night flights.

The launch of the year-round route, which operates five times per week using Airbus A340-300 aircraft, meant that the Danish city maintained its link to Hong Kong following the end of Cathay Pacific’s seasonal service during the same month.

SAS opened Stockholm - Hong Kong in September 2015, becoming its only route to Asia from Sweden’s capital. However, data from Sabre Market Intelligence shows that at the time, Stockholm - Hong Kong had a smaller O&D pool than Copenhagen - Hong Kong. The O&D traffic in 2014 between Copenhagen and Hong Kong was 39,719 passengers, 28 percent higher than Stockholm.


Since then, Stockholm - Hong Kong O&D traffic grew to 97,866 passengers in 2017, while Copenhagen - Hong Kong rose to 57,532 despite the absence of direct service during the year. In 2018 Copenhagen - Hong Kong O&D traffic increased by a further 22 percent to 70,059 passengers.


SAS now operates routes to four points in Asia from Copenhagen. In addition to Hong Kong, it flies daily to Beijing Capital, Shanghai Pudong and Tokyo Narita.

CPH's routes in focus: Kiev, Delhi and Hong Kong :: Routesonline
 
  • Gilla
Reactions: pep

AABack2ARN

Medlem
HEL har också optimerat sin banking för just connections från Europa som ska matcha Finnairs långdistans

Utöver det är dessutom Europa-flygens tidtabell förhållandevis bra för affärsresenärer som utgår från Helsingfor soch skall ut i Europa på möten. Således kan de fylla planen med både anslutningsresenärer och finska resenärer.

Att Finnair erbjuder billigare biljetter gäller kanske dock främst för resor som INTE utgår från Finland. Priserna tenderar ligga avsevärt mycket högre på direktflygen. Vilket vi känner igen ;)
 

fcx

Medlem
Attt Finnair erbjuder billigare biljetter gäller kanske dock främst för resor som INTE utgår från Finland. Priserna tenderar ligga avsevärt mycket högre på direktflygen. Vilket vi känner igen ;)
Vilket understryks väl genom att se prisskillnaden mellan ARN-HEL och ARN-HEL-XXX som utan problem kan innebära att priset halveras, på samma avgång, om man lägger på ett segment till.
 

obs

Medlem
For os danskere og Sydsvenskere er det da en fantastisk god nyhed, der goer rejse til Am. Vestkyst let. Jeg tror ikke, at betalingsevnen (-villighed) i CPH er meget stoerre end for ARN? Konkurrencen holder priserne i snor. Jeg mener at det potentielle kundegrundlag er klart hoejere fra CPH end fra ARN. Antallet er passagerer (loadfactor?) betyder mere end prisen, hvor der ikke er megen plads til tage sig ekstra betalt.
SAS lader til at have forhøjet prisen for direkte flyvninger fra CPH, samtidig med at priserne er de samme for flyvninger fra Stockholm.

Jeg lavede en sammenligning af priserne forleden, og for Eco-billetter har man forhøjet prisen med ca. 300 SEK mens business ser ud til at være sat op med omkring 800 SEK. Priserne fra Stockholm ser derimod ud til at være de samme som før, men nu med en højere andel af skatter og afgifter (som samtidig er faldet for billetter fra København).

Så efter hvad jeg kan se, så ser SAS bestemt ud til at mene, at de kan tjene noget mere på at flyttet ruten til København. I forvejen er forskellen nærmest grotesk stor på business-billetter, som koster ca. 10.000 SEK mere fra København end fra Stockholm.
 
  • Gilla
Reactions: pep

LarsCph

Medlem
Jeg syntes faktisk priserne fra CPH-LAX ser OK ud, bortset fra at Plus prisen ikke giver meget mening (det er en Plus Smart som giver samme mængde EB point som Business Smart).

2019-09-09_21-04-54.jpg


T/R direkte CPH-LAX i business class for DKK 48.698 DKK for 2 voksne og 1 barn (8 år) er ikke en dårlig pris syntes jeg.... Ud 18/7, hjem 7/8 2020.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen