Senaste nytt

Flygruttshistoria: Stockholm i november 1995

JAONHA

Medlem
Air Berlin grundades väl i slutet av 70-talet i USA och blev tyskt 1991 efter Tysklands återförening.

DBA grundades i början av 90-talet och köptes upp av Air Berlin i mitten av 00-talet och uppgick efter något år i Air Berlin.
 

JensE

Medlem
Jag har för mig att det gick flyg Luleå-Kiruna och att Luleå fungerade som en hubb. Gällivare har inte heller något flyg från Stockholm och jag tror att även denna linje hanterades från Stockholm.
Linjeflyg hade en direkt till Gällivare åtminstående 1992 som jag flög där senast.
Var ganska ball takeoff därifrån då man hade full gas med bromsarna så man trycktes ordentligt bak i stolen.
SAS (kan ha varit linjeflyg också) flög mellan Luleå och Gällivare flighten tog 20 minuter och dom hann med dryckesservering med vagn (någon som verkar omöjligt idag av någon anledning :))
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
SAS (kan ha varit linjeflyg också) flög mellan Luleå och Gällivare flighten tog 20 minuter och dom hann med dryckesservering med vagn (någon som verkar omöjligt idag av någon anledning :))
Det var inte alltför många år sedan SAS serverade frukostlådor på fullsatta MD80 SDL-ARN. Dom hade väl en 35 minuter på sig att lösa det, och det funkade men det blev ju ingen tid till att sitta ner i galleyt förstås.......
 

Jönsson

Medlem
Linjeflyg hade en direkt till Gällivare åtminstående 1992 som jag flög där senast.
Var ganska ball takeoff därifrån då man hade full gas med bromsarna så man trycktes ordentligt bak i stolen.
SAS (kan ha varit linjeflyg också) flög mellan Luleå och Gällivare flighten tog 20 minuter och dom hann med dryckesservering med vagn (någon som verkar omöjligt idag av någon anledning :))
Linjeflyg flög på 80-talet SAAB 340 mellan Luleå och Gällivare. Var lagom kul när höstvindarna låg på som hårdast över trädtopparna. Men nog tog det betydligt längre tid än 20 minuter.
 
Toppen