Senaste nytt

Flygruttshistoria: Stockholm i november 1995

Agö

Medlem
En till, och nu än närmare, i Routes Onlines serie om historiska flygrutter. Stockholm november 1995 denna gång.

Det är ganska fascinerande att se konkurrensen på t.ex. Stockholm-Borlänge med två bolag och NIO dagliga flighter. Ett bolag som Turkish som idag är riktigt stort hade då en slingad linje Stockholm-Köpenhamn-Istanbul-Stockholm per dag. Och Kenya Airways hade också en intressant slinga med Köpenhamn och Nairobi.

Lätt att glömma bort hur stort inrikesflyget verkligen var i Sverige för 25 år sedan.

World Routes 25: 2007 Host Stockholm Network in Nov 1995 :: Routesonline


Stockholm Arlanda – Amsterdam
KLM: 4 daily 737/Fokker 100
SAS: 3 daily DC9/Fokker 28

Stockholm Arlanda – Angelholm
SAS: 8 daily DC9/737-300/Fokker 28

Stockholm Arlanda – Bangkok – Singapore
SAS: 1 weekly 767-300ER
Thai Airways International: 3 weekly MD11

Stockholm Arlanda – Barcelona – Madrid
Iberia: 4 weekly MD87

Stockholm Arlanda – Berlin Schoenefeld – Aleppo – Damascus
Syrian Arab: 1 weekly 727

Stockholm Arlanda – Berlin Tegel
Finnair: 6 weekly MD80

Stockholm Arlanda – Berlin Tegel – Munich
Deutsche BA: 6 weekly Fokker 100

Stockholm Arlanda – Billund
Maersk Air: 11 weekly Fokker 50

Stockholm Arlanda – Borlange
Air Nordic Swe Aviation: 4 daily Fokker 27
Skyways: 5 daily Fokker 50

Stockholm Arlanda – Brussels
Sabena: 3 daily 737
SAS: 3 daily DC9/MD80
Thai Airways International: 3 weekly MD11 (Full routing: Bangkok – Stockholm – Brussels; No local rights)

Stockholm Arlanda – Bucharest
Tarom: 3 weekly BAC1-11/737-300

Stockholm Arlanda – Budapest
Malev: 3 weekly 737-300
SAS: 1 weekly Fokker 28

Stockholm Arlanda – Cairo
Egyptair: 1 weekly A300

Stockholm Arlanda – Chicago O’Hare
American Airlines: 1 daily 767-300ER

Stockholm Arlanda – Copenhagen
SAS: 17 daily DC9/MD80/MD87/Fokker 28

Stockholm Arlanda – Copenhagen – Athens
Olympic Airways: 4 weekly 737

Stockholm Arlanda – Copenhagen – Beijing – Stockholm Arlanda
Air China: 2 weekly 747COMBI/747SP

Stockholm Arlanda – Copenhagen – Istanbul – Stockholm Arlanda

Turkish Airlines: 1 weekly 737-400

Stockholm Arlanda – Copenhagen – Lisbon
TAP Air Portugal: 5 weekly 737

Stockholm Arlanda – Copenhagen – Rome
Alitalia: 1 daily MD80

Stockholm Arlanda – Dusseldorf
Lufthansa: 2 daily 737
SAS: 2 daily MD87

Stockholm Arlanda – Frankfurt
Lufthansa: 3 daily 737/A320
SAS: 2 daily DC9/MD87

Stockholm Arlanda – Frankfurt – Hong Kong
Cathay Pacific: 3 weekly 747-400

Stockholm Arlanda – Gavle
Holmstroem Flyg: 3 daily Shorts 360

Stockholm Arlanda – Geneva
SAS: 2 daily DC9/MD87

Stockholm Arlanda – Gothenburg
SAS: 16 daily DC9/MD80/MD87/737-300/Fokker 28

Stockholm Arlanda – Hagfors
West Air Sweden: 10 weekly Beechcraft

Stockholm Arlanda – Halmstad
Transwede Airways: 5 daily Fokker 100

Stockholm Arlanda – Hamburg
Lufthansa: 2 daily CRJ
SAS: 6 weekly DC9

Stockholm Arlanda – Helsinki
Finnair: 10-11 daily DC9/MD80
SAS: 6 daily DC9/MD80
Swissair: 1 daily MD80 (Full routing: Zurich – Stockholm Arlanda – Helsinki)

Stockholm Arlanda – Istanbul
Turkish Airlines: 1 weekly 737-500

Stockholm Arlanda – Istanbul – Copenhagen – Stockholm Arlanda
Turkish Airlines: 1 weekly 737-500

Stockholm Arlanda – Jonkoping
Transwede Airways: 5 daily Fokker 100

Stockholm Arlanda – Kalmar
SAS: 5 daily Fokker 28/MD80 (Including 1 daily Fokker 28 via Ronneby on inbound)

Stockholm Arlanda – Karlstad
SAS: 8 daily Fokker 28

Stockholm Arlanda – Kiruna
SAS: 1 weekly 737-300

Stockholm Arlanda – Kramfors
Skyways: 5 daily Saab 340

Stockholm Arlanda – Kristianstad
SAS: 5 daily Fokker 28 (Including 1 daily via Vaxjo on inbound)

Stockholm Arlanda – Linkoping
Skyways: 5-6 daily Saab 340

Stockholm Arlanda – London Gatwick
Finnair: 2 daily DC9/MD80

Stockholm Arlanda – London Heathrow

British Airways: 4 daily 737/757
SAS: 5 daily MD80/MD87/767-300ER (767-300ER operates 1 daily)

Stockholm Arlanda – Lulea
SAS: 10 daily DC9/Fokker 28/737-300
Transwede Airways: 5-6 daily Fokker 100/MD80

Stockholm Arlanda – Lycksele
Skyways: 2-3 daily Saab 340

Stockholm Arlanda – Madrid
Iberia: 3 weekly MD87

Stockholm Arlanda – Malmo
SAS: 14 daily DC9/MD80/MD87/737-300/Fokker 28

Stockholm Arlanda – Manchester
Finnair: 1 daily MD80

Stockholm Arlanda – Mariehamn
Skargardsflyg: 10 weekly EMB110

Stockholm Arlanda – Milan Linate
Finnair: 6 weekly MD80
SAS: 1 daily MD87

Stockholm Arlanda – Milan Linate – Rome
Alitalia: 1 daily MD80

Stockholm Arlanda – Mora
Airborne of Sweden: 10 weekly Dornier 228
Highland Air: 4-5 daily Dornier 228

Stockholm Arlanda – Moscow Sheremetyevo
Aeroflot: 4 weekly Ilyushin Il62/Tupolev Tu154
SAS: 1 daily MD80

Stockholm Arlanda – Moscow Sheremetyevo – Copenhagen – Stockholm Arlanda
Aeroflot: 5 weekly Ilyushin Il62/Tupolev Tu154

Stockholm Arlanda – Munich
Finnair: 6 weekly MD80
Lufthansa: 1 daily 737
SAS: 6 weekly DC9

Stockholm Arlanda – Nairobi – Copenhagen – Stockholm Arlanda
Kenya Airways: 1 weekly A310

Stockholm Arlanda – Newark
SAS: 1 daily 767-300ER

Stockholm Arlanda – Nice
SAS: 2 weekly MD80

Stockholm Arlanda – Norrkoping
Air Express I Norrkoping: 30 weekly Beechcraft/EMB110

Stockholm Arlanda – Orebro
Skyways: 27 weekly Saab 340

Stockholm Arlanda – Ornskoldsvik
SAS: 3 daily Fokker 28

Stockholm Arlanda – Oskarshamn
Highland Air: 10 weekly Dornier 228

Stockholm Arlanda – Oslo Fornebu
Finnair: 1 daily DC9
SAS: 14 daily DC9/MD80/MD87

Stockholm Arlanda – Oslo Fornebu – Malta – Stockholm Arlanda
Air Malta: 1 weekly 737-300

Stockholm Arlanda – Oslo Fornebu – Reykjavik Keflavik
Icelandair: 5 weekly 757

Stockholm Arlanda – Ostersund
SAS: 6 daily Fokker 28/MD80

Stockholm Arlanda – Paris CDG
Air France: 3 daily 737-300/-500
SAS: 4 daily DC9/MD80

Stockholm Arlanda – Pori
Skyways: 2 daily Saab 340

Stockholm Arlanda – Prague
CSA: 5 weekly 737-400/-500
SAS: 1 weekly Fokker 28

Stockholm Arlanda – Reykjavik Keflavik
Icelandiar: 2 weekly 757

Stockholm Arlanda – Riga
Baltic International Airlines: 5 weekly Saab 340
Latvian Airlines: 4 weekly Tupolev Tu134
SAS: 1 daily DC9

Stockholm Arlanda – Ronneby
SAS: 4 daily Fokker 28/MD80

Stockholm Arlanda – St. Petersburg
Aeroflot: 3 weekly Tupolev Tu154
SAS: 1 daily DC9

Stockholm Arlanda – Shannon – Miami – Lima – Santiago de Chile
Aeroflot: 1 weekly Ilyushin Il62 (Full routing: Moscow Sheremetyevo – Stockholm Arlanda – Shannon – Miami – Lima – Santiago de Chile)

Stockholm Arlanda – Shannon – Miami – Santiago de Chile
Aeroflot: 1 weekly Ilyushin Il62 (Full routing: Moscow Sheremetyevo – Stockholm Arlanda – Shannon – Miami – Santiago de Chile)

Stockholm Arlanda – Skelleftea
SAS: 5 daily DC9/MD80/Fokker 28

Stockholm Arlanda – Skovde
Flying Enterprise: 29 weekly Metroliner

Stockholm Arlanda – Soderhamn
Airborne of Sweden: 3 daily Dornier 328

Stockholm Arlanda – Sofia
Balkan: 1 weekly Tupolev Tu154

Stockholm Arlanda – Storuman
Skyways: 2 daily Fokker 50/Saab 340

Stockholm Arlanda – Sundsvall
SAS: 8 daily Fokker 28/DC9/MD80/737-300 (9 daily on Fridays from ARN)
Transwede Airways: 26 weekly Fokker 100

Stockholm Arlanda – Tallinn
SAS: 1 daily DC9/MD87

Stockholm Arlanda – Tampere
Finnair: 2 daily ATR72/Saab 340
SAS: 6 weekly DC9

Stockholm Arlanda – Tel Aviv
El Al: 2 weekly 757

Stockholm Arlanda – Thessaloniki – Athens
Olympic Airways: 1 weekly 737

Stockholm Arlanda – Tokyo Narita
SAS: 2 weekly 767-300ER

Stockholm Arlanda – Trollhattan
Skyways: 5 daily Saab 340

Stockholm Arlanda – Trondheim
Tronderfly Air Service: 11 weekly Jetstream J31

Stockholm Arlanda – Turku
Finnair: 2 daily ATR72/Saab 340
SAS: 2 daily DC9

Stockholm Arlanda – Turku – Pori
Finnair: 6 weekly ATR72

Stockholm Arlanda – Umea
SAS: 7 daily Fokker 28/MD80/737-300
Transwede Airways: 5 daily Fokker 100

Stockholm Arlanda – Vaasa
Finnair: 2 daily Saab 340
SAS: 2 daily Fokker 28

Stockholm Arlanda – Vaxjo
SAS: 5 daily Fokker 28/DC9/MD80

Stockholm Arlanda – Vienna
Austrian: 10 weekly MD80
Lauda Air: 2 daily CRJ
SAS: 1 daily DC9

Stockholm Arlanda – Vilnius
Lithuanian Airlines: 3 weekly 737

Stockholm Arlanda – Visby
Air Nordic Swe Aviation: 11 weekly Fokker 27
Skyways: 9-10 daily Fokker 50

Stockholm Arlanda – Warsaw
LOT: 6 weekly 737-400/-500
SAS: 6 weekly Fokker 28

Stockholm Arlanda – Zurich
SAS: 2 daily MD80/MD87
Swissair: 2 daily MD80/Fokker 100

Stockholm Bromma – Aarhus
Sun-Air of Scandinavia: 5 weekly Jetstream J31

Stockholm Bromma – Copenhagen
Sun-Air of Scandinavia: 10 weekly Jetstream J41

Stockholm Bromma – Copenhagen – Aarhus
Sun-Air of Scandinavia: 5 weekly Jetstream J41

Stockholm Bromma – Gothenburg
Malmo Aviation: 10-11 daily Bae146

Stockholm Bromma – Idre
International Business Air: 5 weekly Piper

Stockholm Bromma – Jonkoping
Flying Enterprise: 6 daily Shorts 360/Metroliner

Stockholm Bromma – Malmo
Malmo Aviation: 9-11 daily Bae146

Stockholm Bromma – Trollhattan
Golden Air: 5 daily Saab 340

Stockholm Bromma – Visby
Malmo Aviation: 4-5 daily Bae146
 

Morgan

Medlem
Någon som kan förklara varför Kiruna knappt hade flyg?

Antar att fifth freedom knappt fanns, eller kunde man flyga till Köpenhamn med alla möjliga bolag?
 

Agö

Medlem
Någon som kan förklara varför Kiruna knappt hade flyg?
Jag har för mig att det gick flyg Luleå-Kiruna och att Luleå fungerade som en hubb. Gällivare har inte heller något flyg från Stockholm och jag tror att även denna linje hanterades från Stockholm.
 

NotRyan

Medlem
Jag har för mig att det gick flyg Luleå-Kiruna och att Luleå fungerade som en hubb. Gällivare har inte heller något flyg från Stockholm och jag tror att även denna linje hanterades från Stockholm.
Det stämmer. SAS hade flighter som startade i Kiruna, gick via Luleå till Stockholm.
 

intuition

Medlem
Jag gillar denna:
Stockholm Arlanda – Helsinki
Finnair: 10-11 daily DC9/MD80
SAS: 6 daily DC9/MD80
Swissair: 1 daily MD80 (Full routing: Zurich – Stockholm Arlanda – Helsinki)
Tätare trafik än i dag!
(fast då räknade jag inte att Finnair nu även flyger på BMA)
 

AABack2ARN

Medlem
Kul!

Det stämmer. SAS hade flighter som startade i Kiruna, gick via Luleå till Stockholm.

Men även flyg från Kiruna via Sundsvall till Stockholm.

Och så American Airlines till Chicago - har en speciell plats i mitt hjärta :)

Deutsche BA till Berlin. Var det bolaget som sedan blev Air Berlin?
 
Toppen