Senaste nytt

Swiss Business Class Intra-Europa

adhoc76

Medlem
Det är väl att konstatera att det inte är mycket kvar av business-upplevelser på riktigt inom Europa. Med lågt ställda förväntningar tycker jag nog ändå att Swiss kommer undan med ett hyggligt betyg inom Europa....
 

ahh

Medlem
Flög Swiss business intra-Europa idag för första gången mellan Zurich och Göteborg. Utan tvekan den bästa business produkten inom Europa jag upplevt (jämfört med Lufthansa, SAS, TAP, Croatia). Mkt trevlig purser som levererade lysande service. Två val av huvudrätt, köttbit eller lasagne. Båda mycket goda (köttbiten tom. rosastekt). Val av två röda viner och även champagne fanns tillgängligt.

En sprillans CS300 gjorde sitt för känslan också. Fint benutrymme. Rekommenderas!
 

Attachments

  • 7337005F-14CC-4FBE-A690-056AC0B78F95.jpeg
    7337005F-14CC-4FBE-A690-056AC0B78F95.jpeg
    113,9 KB · Visningar: 609
  • 76E6A589-6F15-4993-870B-ACDC741BD4CF.jpeg
    76E6A589-6F15-4993-870B-ACDC741BD4CF.jpeg
    52,7 KB · Visningar: 599

Franco

Medlem
Idag bokade jag en biljett i business class Stockholm-Aten-Stockholm i augusti. Utresa är med Lufthansa via München och retur med Swiss via Zürich. På sträckan ATH-ZRH flyger Swiss till min glädje med 777. Jag bokade på Swiss hemsida och när jag seatade var bara business-kabinen tillgänglig. Jag valde stol 5K i den lilla business-kabinen med bara två stolsrader som ligger mellan First-kabinen och den stora business-kabinen. På Expertflyer kan jag se att fyra sittplatser av åtta i First är upptagna, så det verkar som att First-kabinen faktiskt används. Faktum är att på Expertflyers seatmap anges rad 1 och 2 - First-kabinen - som business. Antar att det krävs Miles & More-status för att komma ifråga för de platserna...?

Jag hoppas innerligt att Swiss inte får för sig att byta flygplanstyp, men för närvarande är 777 planerad på den avgången (flyg LX1830/LX1831) mellan den 13 juli och 18 augusti 2019 (också enligt Expertflyer). Tyvärr går det inte att flyga från Zurich till Aten på den avgången med anslutning från Stockholm utan övernattning i Zürich.

Något som jag tycker är intressant är att om jag söker efter en biljett i First från Hong Kong till Aten tur och retur med Swiss på samma dagar, då får jag också bara tillgång till business-kabinen mellan ZRH och ATH (man kan ju se tillgängliga sittplatser innan man faktiskt avslutar en bokning). Swiss erbjuder uppenbarligen ingen First-produkt på 777 mellan Zürich och Aten, men nog hade det varit rimligt att den som betalar för en biljett i First fick tillgång till de stolarna...
 
Last edited:

Mikeswe

Medlem
Slår ett slag för Swiss intra-europa för business också.. har flugit dem ett antal gånger senaste månaderna AGP-ZRH-GOT.

Tycker alltid det varit bra personal, bra mat..

Idag AGP-ZRH var det en köttbit som som inte såg jättekul ut på utsidan, men helt perfekt stekt på insidan och som smakade helt gudomligt. Skulle gå så långt att säga att det var årets köttbit, trots många resor till Brasilien, Argentina, Uruguay iår med mkt kött.. helt enkelt fantastiskt bra .. hörde även likasinnade kommentarer ombord!..

har aldrig hittat några bra Austrianflyg på de sträckor jag flyger i Europa, så kan inte jämföra, men emot LH är ju Swiss en helt annan klass..

2C2E1409-2C20-40FB-92D6-794B0752D280.jpeg


Gott jobbat Swiss !.. ni håller riktigt bra kvalitet i Europa iallfall!..
 

Sticktown

Medlem
Jag flög nyligen med Swiss T/R Köpenhamn-Malaga i business via Zurich och känner trots att jag har begränsad erfarenhet av business class inom Europa att min upplevelse förtjänar att uppmärksammas. Min bedömning är att Swiss håller hög klass både avseende service ombord, överlag god kvalitet på mat och dryck ombord, och bra nivå på lounge faciliteter i Zurich (jag är visserligen EBG så jag kunde utnyttja de enligt mitt förmenande utmärkta Senator loungerna). Att byta flyg på Zurich var som många tidigare har beskrivit dessutom oerhört effektivt och enkelt.

Ett litet smolk i glädjebägaren dök dock upp i gaten på Zurich inför hemresan till Köpenhamn. En omåttligt irriterad och närmast aggresiv medarbetare i gaten gick runt och vägde och mätte passagerarnas handbaggage. Jag har inget problem alls med att de självklart skall kontrollera handbaggage när det anses relevant, men den här personen borde inte ha ett jobb som inkluderar möten med människor, ännu mindre ett jobb där känsla för service och omhändertagnade är av någon som helst värde. Personen var mer eller mindre rasande på passagerare som hade ett kilo eller två för mycket i sitt handbaggage och tvingade med rykande öron passagerare att både packa om mellan sina två väskor (om de reste i business) alternativt checka in baggage vid gate. Hon var så arg så hon skakade. Jag tänkte att detta inte kan vara förenligt med Swiss inställning till hur deras personal skall behandla deras passagerare och skrev därför ett brev till customer service, som efter ett par dagar återkom med en ursäkt samt en symbolisk summa poäng som skulle sättas in på mitt Eurobonus konto.

Återigen exemplarisk hantering av Swiss, trots den lite tråkiga upplevelsen vid gate.

Mitt totalintryck av Swiss är alltså utmärkt och jag kommer absolut inte tveka att välja Swiss igen när jag får möjlighet till det.
 
Toppen