Senaste nytt

Aegean Intjäning med codeshare - Berätta om era upplevelser!

Jonas C

Medlem
Kollade up Star Alliance chart för bokningsklasserna hos flygbolagen, och P hos SAS är en Economy Extra på award biljett. Med andra ord ska en P biljett hos SWISS konverteras till Z hos SAS. Än så länge har idioterna på Aegean inte fattat detta, och vägrar kreditera mina poäng. Har även två flygningar som inväntar efterregistrering som jag ej har fått svar från. Extremt irriterande att vara 900 poäng från Guld, och har tvingats gå miste om lounge vid flertalet tillfällen. Betvivlar starkt att poängen ens kommer dyka upp.

Personalen hos A3 på telefon var extremt otrevliga, oflexibla och inkompetenta. Överväger stort att valet av A3 var ett misstag, och då jag ändå mestadels tänkt flyga med SAS hade EBG vart ett bättre alternativ. Billiga segment finns att boka i Finland, så inte helt omöjligt att man drar iväg på en galen segment-run vecka någon gång under juni.
 

Rich

Medlem
Spanar på en resa till/från Kanada. Hemresan sker dels med SAS 3892 som trafikeras av Air Canada i klass K. Hos SAS ger K inga poäng till A3, men K hos Air Canada ger full intjäning, kommer jag får poäng för den resan eller ej?
 

Ubbe

Medlem
Spanar på en resa till/från Kanada. Hemresan sker dels med SAS 3892 som trafikeras av Air Canada i klass K. Hos SAS ger K inga poäng till A3, men K hos Air Canada ger full intjäning, kommer jag får poäng för den resan eller ej?
Om jag förstått dig rätt så borde du få poäng. Allting kan dock hända vid codeshare så ta inte mina ord som en garanti..
 

Rich

Medlem
Om jag förstått dig rätt så borde du få poäng. Allting kan dock hända vid codeshare så ta inte mina ord som en garanti..
Så det som gäller är att man får poäng för den klassen man är bokad på hos bolaget som flyger kärran oavsett hos vem man köpt biljetten? Så för alla Air Canada opererade flighter så ska jag kolla på intjäningstabeller för dem även ifall det är en SAS codeshare som i detta fallet?
 

Ubbe

Medlem
Så det som gäller är att man får poäng för den klassen man är bokad på hos bolaget som flyger kärran oavsett hos vem man köpt biljetten? Så för alla Air Canada opererade flighter så ska jag kolla på intjäningstabeller för dem även ifall det är en SAS codeshare som i detta fallet?
ja. oftast är det så.
 

agehall

Medlem
ja. oftast är det så.

Nej, det är alltid så med *A. Däremot har man oftast ingen aning om vilken bokningsklass man faktiskt får hos det opererande bolaget. Bokar du en SK codeshare i K, så kan det bli en helt annan bokningsklass hos AC, även om det ofta är 1:1.
 
Jag har bokat ett SAS-metallflyg med LX-flygnummer, alltså Swiss codeshare. Om jag vill veta hur mycket Aegean-miles jag tjänar, skall jag då titta i Swiss-tabellen eller SAS-tabellen på Aegeans hemsida? Fare basis är K, om det spelar någon roll. Om poängintjäningen hos Aegean visar sig vara extremt låg eller obefintlig, då kan jag kreditera till Eurobonus istället och få 1000 poäng (Zurich - > Köpenhamn), korrekt?
 

palmen

Moderator
Jag har bokat ett SAS-metallflyg med LX-flygnummer, alltså Swiss codeshare. Om jag vill veta hur mycket Aegean-miles jag tjänar, skall jag då titta i Swiss-tabellen eller SAS-tabellen på Aegeans hemsida? Fare basis är K, om det spelar någon roll. Om poängintjäningen hos Aegean visar sig vara extremt låg eller obefintlig, då kan jag kreditera till Eurobonus istället och få 1000 poäng (Zurich - > Köpenhamn), korrekt?
Det är bolaget du flyger med vars intjäning du ska titta på.
Det vill säga i detta fall är det SAS kreditering till Aegean. Vad K översätts till hos SAS är "omöjligt" att veta, men om jag inte har helt fel ger "alla" SAS bokningsklasser minst 100% intjäning till Aegean.
 
Toppen