Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

simeo

Medlem
Med tanke på beläggningen sommartid till SFO/LAX så behövs väl snarare fler avgångar. Fyllnadsgrad och pris från CPH har gjort att jag undvikit CPH. Antar att de gör en säsongsneddragning från ARN.
 

011430121

Medlem
Svenska staten har ju sagt att de ska sälja. Se t.ex. Damberg: "Sverige är inte en långsiktig ägare av SAS". När det händer så blir ju danska staten ensamma storägare -- beroende vem som faktiskt köper svenska statens del såklart.
Innan svenska staten sålde för några år sedan en post så har det sagts att i säkert 20 år att kursen är rätt så skall staten sälja, även alliansregeringen ”skulle sälja”
Kursen är väl inte rätt nu?
Lufthansa har väl svalt intresse just nu, men vem vet SAS är billigt just nu.
 

Lauda 777

Medlem
... Ligger ARN-LAX inom räckvidden för de nya A321orna? Det borde ju isåfall fortfarande kunna vara en linje på säsong som tex ger mer än GOT-EWR...

Nej tyvärr, LAX är klart utanför dom 4000nm som A321 NEO LR har som räckvidd.

Jag känner en stor sorg inför att Los Angeles nu försvinner från Arlanda. Förstår att Sas gör detta med tanke på en allt svagare svensk krona m.m. Det kändes som ett riktigt lyft för Arlanda och Sas när man lanserade både LAX och HKG från Arlanda, en epok av fokus på Kastrup som tog slut. Skulle inte bli det minsta förvånad om en ny Tokyoflight läggs på Kastrup.

Och oavsett vad ni i Södra Sverige tycker så är det aldrig bra för Sverige att Sas väljer att lägga long haul från Danmark i stället. Extra synd med dom nyetableringar som nu sker i Norr, bl.a. Facebook, Northwolt m.fl. att vi inte kan behålla en linje till Västkusten från Arlanda. Den behövs.
 

M.K

Medlem
Det borde vara både möjligt och troligt med matarlinjer även norrifrån framöver till CPH? Ett kvällsflyg från CPH och en fakir tillbaka från t ex LLA underlättar resandet för många och ökar dessutom SAS upptagningsområde till långlinje produktionen.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Det borde vara både möjligt och troligt med matarlinjer även norrifrån framöver till CPH? Ett kvällsflyg från CPH och en fakir tillbaka från t ex LLA underlättar resandet för många och ökar dessutom SAS upptagningsområde till långlinje produktionen.
Ja, nu när inrikesflyget går lite knackigt så borde det mötas med bättre matarlinjer kan man tycka.
 

M.K

Medlem
Med matarlinjer sparar många en övernattning vilket såklart ökar efterfrågan. CPH erbjuder dessutom ekonomiska incentiv för fler matarlinjer.

Jag tror därför detta kommer annonseras av SAS.
 

simeo

Medlem
Ett nytt flyg från Kiruna med avgångstid 04:55 för att i bästa fall hinna med byten på Arlanda och Köpenhamn, eller 03:50 om man vill hinna med 06:05 kärran, lär inte bli lönsamt.
 

Mediana

Medlem
Finns väl inget som inte redan är sagt om det hela. Det är förståligt att SAS gör den här ändringen även om det är väldigt trist för oss Stockholmare, som förlorar ännu en direktlinje. Finns det ingen direktlinje ser jag ingen anledning att åka med SAS framöver. Det finns alternativ.
 
Toppen