Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

M.K

Medlem
En bonusbiljett i plus enkelväg med flypremium på kampanj dagen innan för 6k points. Vissa turer beställer man ju lång tid innan. En natt på fina gamla Hilton för 20k points. Därefter CPH-LAX-CPH-ARN vilket endast innebär en flygskatt på totalt 60sek för bonusturen till CPH.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Myllys35

Medlem
@Myllys35 Jag tycker det är ointelligent att skylla dessa linjer som flyttas på bolagen. De måste anpassa sin produktion efter rådande förutsättningar för att överleva i den stenhårda konkurrensen.

Inget politiskt detta , utan bara ett konstaterande. Svensken får det svensken röstar på.

Nej, det är du som missuppfattar mitt inlägg (det kan påstås vara ointelligent, om man gillar att slänga sig med osakliga påståenden utan belägg). SAS anpassar sig efter sina förutsättningar - det medför tyvärr att SAS inte passar mina förutsättningar. Jag skyller inget på bolaget, jag konstaterar bara att det finns andra alternativ som passar mig bättre. Vilket är trist då jag i grunden gillar SAS som bolag och med dessa ändringar blir det sannolikt mindre SAS framöver...
 

augu12345

Medlem
SAS är inte ett nationellt flygbolag. Hur man än vänder på det. Antingen är det skandinaviskt om man tittar på basen. Eller om man med nationellt menar nationellt styrt på det gamla klassiska sättet, så är sas ett kommersiellt bolag på samma sätt som alla andra.

Svenska storägaren (staten) har med stor tydlighet markerat att man inte är intresserad av sas på lång sikt som ägare. Och för även en politik som inte är positiv för bolaget generellt. (detta är på inget sätt bara mp, men de har självklart en del av ansvaret)

Wallenbergarna är väl de enda i sammanhanget sin faktiskt har uttalat att de tycker sas är bra för Sverige och därför bryr sig om att det går bra för dem.

Precis. Därav min slutsats att detta är ffa miljöpartiets fel. :) Skämt åsido. Det är inte i första hand upptagningsområde och flygskatt som brukar avgöra sådana här saker - utan politisk vilja. Och den är tyvärr i Sverige noll.
 

coclol

Medlem
Där har du fel. Kanske är bra för dig personligen - om du bor i Skåne. Men faktum är företag som lägger sina huvudkontor i Köpenhamn istället för Stockholm då den senare staden börjar bli omöjlig att nå med flyg inte bidrar med en krona till den svenska statskassan. Samma sak med turismen. Så - vare sig du vill det eller ej är dåligt för Stockholm allt som oftast också dåligt för Sverige. Detsamma gäller förstås också andra svenska städer.

Believe it or not. Men alla företag har inte sina huvudkontor i Stockholm. Av skandanviens topp 3 ligger väl inget i sthlm om jag inte missminner mig.
Inflytten av mid-cap bolag huvudkontor till Skåne. Så du behöver nog inte överdriva det värdet. För om du har rätt så är ju lösningen enkel. Flytta hela sverige till Sthlm.
 

M.K

Medlem
@Myllys35 Jag menade verkligen inte att vara otrevlig. Bara så upprörande detta och ännu en mycket tråkig dag för oss då Sveriges status nedgraderas igen. Du får nog dessvärre förvänta Dig byten i framtiden oavsett vilket bolag du väljer. Jag kan bara inte förstå hur (om) regimen tänker? Både business, turism och arbetsplatser, inte minst "enkla jobb" som vi numera har många kandidater till, drabbas hårt då Stockholm hamnar längre och längre bort. Detta med alla försvunna linjer får tråkiga konsekvenser.
 

augu12345

Medlem
Believe it or not. Men alla företag har inte sina huvudkontor i Stockholm. Av skandanviens topp 3 ligger väl inget i sthlm om jag inte missminner mig.
Inflytten av mid-cap bolag huvudkontor till Skåne. Så du behöver nog inte överdriva det värdet. För om du har rätt så är ju lösningen enkel. Flytta hela sverige till Sthlm.

Trist att du väljer att missförstå. Dessutom har du fel. Stockholm har betydligt fler globala och regionala huvudkontor än någon annan stad i Norden. Min poäng var dock att det är bättre för Sverige om företag lokaliserar sig och turister flyger till - believe it or not - Sverige. Om det är Stockholm eller Malmö är inte lika viktigt. Men så länge Malmöregionen (aka. Greater Copenhagen region) inte utgör någon direkt konkurrens till Köpenhamn så kvarstår faktum.
 

Nightfly

Medlem
Jag som precis har bokat MMX-ARN-LAX med avresa 15 januari. Det står att alla resenärer kommer att bli ombokade via CPH istället. Hoppas att man slipper åka Malmö-Stockholm-Köpenhamn... :/
 

Myllys35

Medlem
@Myllys35 Jag menade verkligen inte att vara otrevlig. Bara så upprörande detta och ännu en mycket tråkig dag för oss då Sveriges status nedgraderas igen. Du får nog dessvärre förvänta Dig byten i framtiden oavsett vilket bolag du väljer. Jag kan bara inte förstå hur (om) regimen tänker? Både business, turism och arbetsplatser, inte minst "enkla jobb" som vi numera har många kandidater till, drabbas hårt då Stockholm hamnar längre och längre bort. Detta med alla försvunna linjer får tråkiga konsekvenser.

Ja, det är tråkigt att tappa ytterligare en linje i allmänhet och LAX i synnerhet. Min känsla (helt utan någon konkret fakta) är att det finns ett bra underlag för en linje ARN-LAX. För egen del har jag flertalet bekanta som åker dit regelbundet, både i arbete och privat. SAS håller ju dessutom rätt hårt på dessa bonusplatser och det brukar vara fullt när jag åker - sedan betyder ju det iofs inte att det inte finns ännu bättre potential från CPH.

Ett byte behöver inte vara en dealbreaker. Jag hänger ju här för att jag gillar att flyga och några extra stopp och lounger kan ju vara trevligt - ibland :). För mig var det mest negativa i detta den tidiga morgontimma som en resa från ARN måste påbörjas jämfört med idag. Jag hoppar inte på en fullsatt flight till CPH kl. 07 om jag inte måste, då är det mkt behagligare att påbörja resan vid kl. 10.
 
Toppen