@Myllys35 Jag tycker det är ointelligent att skylla dessa linjer som flyttas på bolagen. De måste anpassa sin produktion efter rådande förutsättningar för att överleva i den stenhårda konkurrensen.
Inget politiskt detta , utan bara ett konstaterande. Svensken får det svensken röstar på.
SAS är inte ett nationellt flygbolag. Hur man än vänder på det. Antingen är det skandinaviskt om man tittar på basen. Eller om man med nationellt menar nationellt styrt på det gamla klassiska sättet, så är sas ett kommersiellt bolag på samma sätt som alla andra.
Svenska storägaren (staten) har med stor tydlighet markerat att man inte är intresserad av sas på lång sikt som ägare. Och för även en politik som inte är positiv för bolaget generellt. (detta är på inget sätt bara mp, men de har självklart en del av ansvaret)
Wallenbergarna är väl de enda i sammanhanget sin faktiskt har uttalat att de tycker sas är bra för Sverige och därför bryr sig om att det går bra för dem.
Där har du fel. Kanske är bra för dig personligen - om du bor i Skåne. Men faktum är företag som lägger sina huvudkontor i Köpenhamn istället för Stockholm då den senare staden börjar bli omöjlig att nå med flyg inte bidrar med en krona till den svenska statskassan. Samma sak med turismen. Så - vare sig du vill det eller ej är dåligt för Stockholm allt som oftast också dåligt för Sverige. Detsamma gäller förstås också andra svenska städer.
Believe it or not. Men alla företag har inte sina huvudkontor i Stockholm. Av skandanviens topp 3 ligger väl inget i sthlm om jag inte missminner mig.
Inflytten av mid-cap bolag huvudkontor till Skåne. Så du behöver nog inte överdriva det värdet. För om du har rätt så är ju lösningen enkel. Flytta hela sverige till Sthlm.
Hoppas att man slipper åka Malmö-Stockholm-Köpenhamn... :/
@Myllys35 Jag menade verkligen inte att vara otrevlig. Bara så upprörande detta och ännu en mycket tråkig dag för oss då Sveriges status nedgraderas igen. Du får nog dessvärre förvänta Dig byten i framtiden oavsett vilket bolag du väljer. Jag kan bara inte förstå hur (om) regimen tänker? Både business, turism och arbetsplatser, inte minst "enkla jobb" som vi numera har många kandidater till, drabbas hårt då Stockholm hamnar längre och längre bort. Detta med alla försvunna linjer får tråkiga konsekvenser.
Bara så du vet, även om man ska flyga västerut så är det närmre från Stockholm till Los Angeles än Köpenhamn till Los Angeles. Skiljer 25 minuter i flygtid extra från Köpenhamn enligt SAS tidtabell.
ARN-LAX 5,521 miles
CPH-LAX 5,624 miles