Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

M.K

Medlem
Ja en Amex lounge i CPH vore väldigt trevligt. Kanske t o m en Centurion? Det vore något.

Med den tidiga avgångstiden 09.35 blir tyvärr vi från ARN lågprioriterade efter flytten. NCC points blir då ett perfekt användningsområde på gamla Hilton som jag fick tips om tidigare här på B.C.

20k points istället för ofta 2-3000DKK är bra. Upp till 4500(1,5sek/dkk)/20000:22,5svenska öre/p i värde.

Jag förstår SAS då danskarna är flygvänliga till skillnad mot Sverige med flygskatt och kronras. Faktiskt möjligt med dollar över 10sek och Euro över 11sek redan inom en vecka!

Lista: Tungt år för svenska kronan – faller mot allt - Omni
 
Last edited:

Myllys35

Medlem
SAS har tydligt markerat att de inte vill ha mig som kund i GO på longhaul genom den borttagna poängintjäningen. ARN-LAX har dock varit den linje jag oftast frekventerat i PLUS/BIZ. Nu ryker den också tyvärr.

Avgångstid 09.35 innebär tidig morgonflight från ARN vid 07 - därmed måste man trängas med pendlare och det ger sannolikt högre priser. Det innebär också att man kommer få en jobbigare tidsomställning med det oerhört långa dygnet som detta medför.

Trist!
 

augu12345

Medlem
Det här är så otroligt dåligt för Sverige.

Finns säkert goda skäl för CPH framför ARN, men vilket annat nationellt flygbolag kan hänvisa till enbart affärslogik? SAS har Sverige som största ägare, och Wallenbergarna borde också kunna ligga på lite. Dessutom äger ju staten flygplatserna via Swedavie. Vem har sagt att de måste gå med vinst? Med några små enkla medel hade detta inte behövt ske. Men som så mycket annat som är fel i detta land så är detta miljöpartiets fel.
 

palmen

Moderator
Jo, det gjør vi! ARN er feil vei dersom man skal vestover! Det en myte at vi nordmenn ikke bryr oss å mellomlande - jeg tror all denne flyttingen av ruter til CPH er en gavepakke til Norwegian og andre selskaper som satser på direkteruter fra OSL. Dere svensker har uansett mitt sympati. Først HKG og så LAX - huff.
Bara så du vet, även om man ska flyga västerut så är det närmre från Stockholm till Los Angeles än Köpenhamn till Los Angeles. Skiljer 25 minuter i flygtid extra från Köpenhamn enligt SAS tidtabell.
ARN-LAX 5,521 miles
CPH-LAX 5,624 miles
 

M.K

Medlem
@Myllys35 Jag tycker det är ointelligent att skylla dessa linjer som flyttas på bolagen. De måste anpassa sin produktion efter rådande förutsättningar för att överleva i den stenhårda konkurrensen.

Inget politiskt detta , utan bara ett konstaterande. Svensken får det svensken röstar på.
 

coclol

Medlem
Det här är så otroligt dåligt för Sverige.

Finns säkert goda skäl för CPH framför ARN, men vilket annat nationellt flygbolag kan hänvisa till enbart affärslogik? SAS har Sverige som största ägare, och Wallenbergarna borde också kunna ligga på lite. Dessutom äger ju staten flygplatserna via Swedavie. Vem har sagt att de måste gå med vinst? Med några små enkla medel hade detta inte behövt ske. Men som så mycket annat som är fel i detta land så är detta miljöpartiets fel.

Nej det är dåligt för Stockholm, inte för Sverige.

Det som är bra för Stockholm är nödvändigtvis inte bra för Sverige.

En flygplats som inte klarar av att operera bättre än ARN förtjänar inte att vara en hub.
 

Senator

Moderator
Jag tror att nu som "SAS håller på att växa upp" att detta är ett beslut som begrundas helt enkelt av kommersiella anledningar och inte vad Wallenbergsfären, facket eller svenska statens "önskan" är.

Jag skulle nog tro att vi får helt enkelt förlita oss på, som vid flytten av Hong Kong-linjen, att det totala kommersiella värde är nu så att den optimala intäkts- och kostnadsstrukturen tillsäger att CPH-LAX-CPH är mer gynnsamt för verksamheten. SAS har inte marginaler i resultaträkningen för att inte räkna så.
 
Toppen