Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

coclol

Medlem
Det var väl på tiden att SAS får ordning på sina långdistanslinjer och har dem från sin enda hubb (givet matarlinjer) och bara replikerar till OSL/ARN när det finns ett så stort behov. Men med flera avgångar blir det flera platser och kanske några awardsäten till per år så här finns ingen anledning att tjura ;)
 

mha321

Medlem
Det var väl på tiden att SAS får ordning på sina långdistanslinjer och har dem från sin enda hubb (givet matarlinjer) och bara replikerar till OSL/ARN när det finns ett så stort behov. Men med flera avgångar blir det flera platser och kanske några awardsäten till per år så här finns ingen anledning att tjura ;)
Ja det känns väl lite som att experimentet med att öppna långdistans från de andra hubbarna nu är över, och det slutade inte bra. Därför tar man bort det nu -- först HKG och sedan LAX. Chicago lär väl bli kvar så länge den håller, och New York är ju lite speciell så den försvinner nog inte i första laget.

Vi Stockholmare kanske får sätta vår förhoppning till just de tunnare linjerna med A321. Och hoppas att vi inte är så "tunna" att New York byts till en sådan :)
 

mha321

Medlem
Uteslutet, då måste jag ändå åka upp till ARN kvällen innan. Då åker jag hellre till CPH kvällen innan med tåget och slipper dessutom flygskatten som får bidra till tågbiljetten.
Å andra sidan får du betala de generellt högre flygpriserna från CPH. Den skillnaden är väl ofta större än flygskatten, åtminstone när man pratar longhaul?
 

Hachans

Medlem
Och, ska man inte glömma, det är lättare för SAS att få tyskar att flyga till Köpenhamn och vidare, än Stockholm och vidare. Köpenhamn ligger bra mycket närmre norra tyskland än vad Stockholm gör. Många tyskar som tar den vägen för att slippa betala vad det kostar med direktflyg med Lufthansa.

Det är en viktig aspekt, det är mycket tyskar på flygen från Köpenhamn.

Dessutom kan detta bli en påminnelse till Sveriges politiker om att Stockholm inte är den stora metropolen de gärna tror det är och en utbyggnad av Arlanda är otroligt korkat.
 

coclol

Medlem
Ja det känns väl lite som att experimentet med att öppna långdistans från de andra hubbarna nu är över, och det slutade inte bra. Därför tar man bort det nu -- först HKG och sedan LAX. Chicago lär väl bli kvar så länge den håller, och New York är ju lite speciell så den försvinner nog inte i första laget.

Vi Stockholmare kanske får sätta vår förhoppning till just de tunnare linjerna med A321. Och hoppas att vi inte är så "tunna" att New York byts till en sådan :)

En purser som jag tjötade lite med sist till Hongkong indikerade att SAS lägger långlinjer på ARN för att blidka facket men att man inte får det att funka i praktiken (allt från markpersonal, gater, "reservpiloter" etc.
Kom ihåg att SAS snart bara ägs av danskarna. Såklart dom vill att alla linjer går från CPH.

Rita ett diagram över befolkningstäckning som avstånd från flygplatsen så inser du vad Stockholm är. Det är helt logiskt att lägga så mycket långdistanstrafik som möjligt från CPH givet matarlinjer, transfertid etc.

Eller för att citera min danska chef, Captiol of Scandinavia? Well, flere hovedsteder är litt insginifikant, Bonn, Washington, Bern, Canberra etc... :cool:
 
Toppen