Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

mha321

Medlem
Kanske den svaga SEK spelar en roll i beslutet att flytta den.
Jag hoppas dock att vi snart får se ARN-NRT öppnas med SAS.
LAX har väl gått hyfsat ändå. Frågan är om det här är en indikation snarare på att CPH kommer få både NRT och HND. Men då kanske vi kan hoppas på ANA från Stockholm :)
Utmaningen är att 09.55 från ARN gör att nedslagsområde för connections är ganska lite. Gissar också att den svaga SEK spelar in eftersom man kan tjäna mer på att ha denna från CPH.
Med den tid de har ju blir det dock riktigt illa för boende i norra Sverige misstänker jag. Går det att få till en connection alls?

Å andra sidan tjänar man garanterat mer på om man hinner få upp connections med tyska passagerare.
Snarare att de får bättre betalt i Köpenhamn. Som de förklarat tidigare är folk villiga att betala mer från CPH än ARN. Det märks redan om du gör provbokningar. Det skiljer drygt 2500 i pris mellan avgångarna som från Stockholm jämte CPH. Jag är inte förvånad, jag hade gjort samma sak.
Det ena utesluter inte det andra. CPH har ju haft större köpkraft "hur länge som helst" och hade det även när man öppnade linjen från ARN. Men en kraschad svensk valuta gör ju den skillnaden större.

Sedan har väl CPH sänkt sina avgifter de senare åren just för att de börjat tappa trafik. Samtidigt som ARN åkt på flygskatt.

Lägger man ihop alla de 3 faktorerna så är det inte konstigt att de flyttar, tyvärr.
Nu har jag läst pressmeddelandet en gång till. Med flera referenser till "året runt" och "daglig avgång" till Köpenhamn så skulle jag inte alls bli förvånad om Stockholm snarare blir säsongslinje snarare än läggs ner helt.

Alternativt att man plockar upp mitt gamla förlag med en växelvis daglig LAX/SFO från Stockholm.
Ligger ARN-LAX inom räckvidden för de nya A321orna? Det borde ju isåfall fortfarande kunna vara en linje på säsong som tex ger mer än GOT-EWR...
 

SK989

Medlem
Det är väl helt enkelt så att det är lättare för SAS att få svenskar att flyga till Köpenhamn för att byta till interkontinentala flyg än det är att få danskar att flyga till Stockholm. Norrmännen verkar inte bry sig så mycket om de flyger till Arlanda eller Kastrup för att byta.
 

mha321

Medlem
Det är väl helt enkelt så att det är lättare för SAS att få svenskar att flyga till Köpenhamn för att byta till interkontinentala flyg än det är att få danskar att flyga till Stockholm. Norrmännen verkar inte bry sig så mycket om de flyger till Arlanda eller Kastrup för att byta.
Och, ska man inte glömma, det är lättare för SAS att få tyskar att flyga till Köpenhamn och vidare, än Stockholm och vidare. Köpenhamn ligger bra mycket närmre norra tyskland än vad Stockholm gör. Många tyskar som tar den vägen för att slippa betala vad det kostar med direktflyg med Lufthansa.
 
Toppen