Senaste nytt

SAS siktar på att öppna en ny linje till Tokyo Haneda i 2020

Dr. Miles

Expert
Hur som helst. Har det kommit någon uppdaterad information kring detta med en ny linje? En bekant diskuterade detta senast i somras och lät som man inte kunde avgöra om de skulle åka från ARN till HND eller ARN till NRT och CPH till HND eller NRT.
Jag vet inte om vilken källa du har, men SAS VD, Rickard Gustafson svarade själv i japansk medias intervju att de planerar att flytta Köpenhamn-Tokyo Narita till Köpenhamn-Tokyo Haneda, sedan öppna Stockholm-Tokyo Narita.
Detta skrev jag i april.

SAS siktar på att öppna en ny linje till Tokyo Haneda i 2020 | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Johans00

Medlem
Jag vet inte om vilken källa du har, men SAS VD, Rickard Gustafson svarade själv i japansk medias intervju att de planerar att flytta Köpenhamn-Tokyo Narita till Köpenhamn-Tokyo Haneda, sedan öppna Stockholm-Tokyo Narita.
Detta skrev jag i april.

SAS siktar på att öppna en ny linje till Tokyo Haneda i 2020 | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Om det blir så att SAS öppnar Köpenhamn-Haneda och Arlanda-Narita, vilken sträcka skulle ni som utgår ifrån Arlanda välja? Är det värt ~2-3 timmar längre restid för att flyga till/från Haneda över Narita? Nyfiken då jag aldrig besökt Tokyo.
 

fcx

Medlem
Om det blir så att SAS öppnar Köpenhamn-Haneda och Arlanda-Narita, vilken sträcka skulle ni som utgår ifrån Arlanda välja? Är det värt ~2-3 timmar längre restid för att flyga till/från Haneda över Narita? Nyfiken då jag aldrig besökt Tokyo.

Beror väl främst på om man har anslutningsflyg i Tokyo eller inte. Från Narita till city tar en dryg halvtimme mer än från Haneda till city, så ingen avgörande skillnad.
 

Pieter

Ny medlem
Om det blir så att SAS öppnar Köpenhamn-Haneda och Arlanda-Narita, vilken sträcka skulle ni som utgår ifrån Arlanda välja? Är det värt ~2-3 timmar längre restid för att flyga till/från Haneda över Narita? Nyfiken då jag aldrig besökt Tokyo.
Som fcx skrev, beror på vad man har för planer i Tokyo, eller resten av Japan för den delen.

Det går väldigt få inrikesavgångar från Narita. Jag blev bokad på en resa med byte för att resa ner till södra Japan vilket innebar ett byte från Narita till Haneda. Det går bra förbinelser mellan bägge flygplatser, både buss och tåg, men jag har för mig att de kräver minst 3,5 timmars bytestid mellan pga transportsträckan. Har man otur är det lång kö genom passkontroll och tull. Tågen är däremot väldigt pålitliga. Däremot får man ta i beräkning om man får byta tåg på vägen att morgonrusningen inte är att leka med...

Narita går det ju att ta sig relativt fort in till stan ifrån, beroende på var man sen huserar.
 

Dr. Miles

Expert
Visst, givetvis annat fokus än Haneda men nog kan du byta till inrikes på Narita.

ANA t.ex. har flyg till Fukuoka, Hiroshima, Komatsu, Nagoya, Naha (Okinawa), Niigata, Osaka, Sapporo och Sendai.
Om man räknar in andra flygbolag som t ex Jetstar Japan, Peach Aviation, Spring Airlines Japan m m, finns det ännu mer destinationer och avgångar.
 

pqvst

Medlem
Idag släppte japanska Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism en press release angående nya international flight slots till Haneda som kommer att börja gälla från och med mars 29, 2020.

@Dr. Miles , tolkar jag det rätt att Skandinavien (danmark, norge, sverige) får tillsammans 1 slot per dag för japanska flygbolag (aka ANA) och 1 slot per dag för partner country flygbolag (aka SAS)?

PR: 報道発表資料:羽田空港国際線発着枠の配分について - 国土交通省
Slot allocation: http://www.mlit.go.jp/report/press/content/001305161.pdf

Det släpptes även en press release angående hur slots för inrikesflyg kommer att uppdateras: 報道発表資料:羽田空港国内線発着枠の配分の見直し結果について - 国土交通省
 

fcx

Medlem
Idag släppte japanska Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism en press release angående nya international flight slots till Haneda som kommer att börja gälla från och med mars 29, 2020.

@Dr. Miles , tolkar jag det rätt att Skandinavien (danmark, norge, sverige) får tillsammans 1 slot per dag för japanska flygbolag (aka ANA) och 1 slot per dag för partner country flygbolag (aka SAS)?

PR: 報道発表資料:羽田空港国際線発着枠の配分について - 国土交通省
Slot allocation: http://www.mlit.go.jp/report/press/content/001305161.pdf

Det släpptes även en press release angående hur slots för inrikesflyg kommer att uppdateras: 報道発表資料:羽田空港国内線発着枠の配分の見直し結果について - 国土交通省

Google translate verkar stödja din tolkning

upload_2019-9-2_11-9-1.png
 
Toppen