Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

Agö

Medlem
Förlåt, kan vara jag som inte förstår norska. Men vad menar du med att A320 har en 20% högre kapacitet än CRJ900? A320 har 174 säten medan CRJ har 88 st. Det är ju nästan 100% fler passagerare möjliga att sälja biljetter till, dvs kapacitet.
Han räknar på totalen för dagen, dvs fem dagliga avgångar med en CR vs fyra dagliga avgångar med en CR + en med A320. Detta sker ju dock redan idag på en hel del linjer.
 

M.K

Medlem
Korrekt med total kapacitet. CRJ tar förresten numera 90 pax och NEO 180 pax om rätt ska vara rätt. Alltså exakt dubbelt så många och ett alldeles för stort mellanrum om SAS ska fortsätta med frekvensen på många destinationer.

A220 i egen regi känns sådär då det är annan type rating. Bättre med wet-lease på mindre maskiner, vilket också leder till mer flexibilitet under nästa strejk.
 
Korrekt med total kapacitet. CRJ tar förresten numera 90 pax och NEO 180 pax om rätt ska vara rätt. Alltså exakt dubbelt så många och ett alldeles för stort mellanrum om SAS ska fortsätta med frekvensen på många destinationer.

A220 i egen regi känns sådär då det är annan type rating. Bättre med wet-lease på mindre maskiner, vilket också leder till mer flexibilitet under nästa strejk.
Mmm... A220 verkar verkligen vara en toppenmaskin som skulle passa perfekt in hos SAS, speciellt inrikes. Men beslutet att gå mot enhetsflotta är rätt. Får bli wetlease i så fall som flera redan skrivit.
 

pswe

Medlem
Estnisk media skriver idag om Regional Jet (JV Nordica + LOT) som avser expandera under det kommande året. Ambitionen är att ha 26 maskiner i flottan till sommaren 2020 och då med tillägg av Embraer 190/195 utöver dagens CRJ och ATR. Kan det möjligen vara ett utökat SAS-samarbete som ligger i planen? Embraer hade väl varit en utmärkt storlek för SAS som alternativ till A220.
 

M.K

Medlem
@pswe Jag gillar verkligen Finnairs E-190 men tar bara 10 pax fler än CRJ. Alltså 100 totalt. Jag har aldrig flugit E-195 men ser den tar 120 pax för Austrian. Kan kanske vara ett passande alternativ. Skrev de vad som beställts?
 

NotRyan

Medlem
Estnisk media skriver idag om Regional Jet (JV Nordica + LOT) som avser expandera under det kommande året. Ambitionen är att ha 26 maskiner i flottan till sommaren 2020 och då med tillägg av Embraer 190/195 utöver dagens CRJ och ATR. Kan det möjligen vara ett utökat SAS-samarbete som ligger i planen? Embraer hade väl varit en utmärkt storlek för SAS som alternativ till A220.

@pswe Jag gillar verkligen Finnairs E-190 men tar bara 10 pax fler än CRJ. Alltså 100 totalt. Jag har aldrig flugit E-195 men ser den tar 120 pax för Austrian. Kan kanske vara ett passande alternativ. Skrev de vad som beställts?

Jag tror att det blir jet-operationerna för BRA helt enkelt som ERJ skall användas till...
 

pswe

Medlem
@pswe Jag gillar verkligen Finnairs E-190 men tar bara 10 pax fler än CRJ. Alltså 100 totalt. Jag har aldrig flugit E-195 men ser den tar 120 pax för Austrian. Kan kanske vara ett passande alternativ. Skrev de vad som beställts?
Inga detaljuppgifter fanns. Det angavs båda storlekarna. Framgick inte heller om det är nya maskiner eller begagnade. LOT har väl båda delar om jag minns rätt, kanske tas därifrån?
 

chrisljo

Medlem
Förlåt, kan vara jag som inte förstår norska. Men vad menar du med att A320 har en 20% högre kapacitet än CRJ900? A320 har 174 säten medan CRJ har 88 st. Det är ju nästan 100% fler passagerare möjliga att sälja biljetter till, dvs kapacitet.

Hvis man flyr en rute med 4 CRJ flights og 1 A320 så er kapasiteten ca 20% høyere på dagsbasis enn om man flyr med 5 CRJ flights.

Så for destinasjoner ned 4+ flighter per dag har man fortsatt en del fleksibilitet selv om hoppet fra CRJ til A320 er 100%.
 

Vixit

Medlem
Jag flyger inte ofta med SAS, men rad 31 på SK1600 ser intressant ut... Likadant på SK2591. Sitter man i skamvrå eller karantän?

01CB6B0E-4BF1-4D22-815A-8A76C19B8073.jpeg
 
Toppen